Tre enkla sätt som alla säljare kan använda LinkedIn

1. Bevaka dina befintliga och potentiella kunder

Omvärldsbevakning är en del av ett framgångsrikt säljarbete och här kan LinkedIn vara mycket användbart.

Genom att följa företag och nyckelpersoner hos befintliga och potentiella kunder ökar sannolikheten att identifiera affärsmöjligheter.

Nyligen identifierade exempelvis en säljare hos en av våra kunder att en befintlig kund skulle bygga en ny fabrik genom en statusuppdatering som en medarbetare hos kunden hade gjort.

2. Använd LinkedIn för att förbereda dina kundmöten

”Mina kundmöten blir mycket bättre med LinkedIn eftersom jag kan läsa på om kunden jag ska träffa”.

Förberedelser är en annan del av ett framgångsrikt säljarbete och även här kan LinkedIn och andra sociala medier vara användbart.

Läs in dig på mötesdeltagarna och checka av dessa tre punkter:

– Vilket ansvarsområde och arbetsuppgifter har personen du ska träffa?
– Vilka tidigare företag har personen arbetat på?
– Delar ni några gemensamma kontakter?

Utifrån detta kan du sedan öppna din dialog med personerna du ska träffa.

E-bok om social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

3. Skriv om din profil så att den fokuserar på dina kunder

De flesta LinkedIn-profiler är skrivna från ett inifrån och ut-perspektiv, det vill säga att den redogör för vad personen i fråga har gjort tidigare, vilka egenskaper som denne har och en redovisning av arbetsuppgifter och ansvarsområden.

Om du vill använda LinkedIn för att komma i kontakt med potentiella kunder behöver du däremot tänka annorlunda kring din profil.

 

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Läs mer

Få mer tips och inspiration

Digital tillväxt med Johan Åberg är en podd från Nivide med korta och konkreta tips kring hur du som är marknadsansvarig kan utveckla er digitala närvaro. Finns även där du lyssnar på poddar.

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

De vanligaste misstagen i google ads

Läs om de vanligaste misstagen som marknadsavdelningar gör i Google Ads så att du kan undvika dem.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

digital tillväxt

kunskapsbank

Om oss

Sedan 2014 har vi genererat tillväxt och lönsamhet för över 400+ svenska bolag genom digital annonsering och SEO.
Vi hjälper dig att upptäcka vilken potential som finns för att öka resultatet av er digitala närvaro.