1. Bevaka dina befintliga och potentiella kunder
Omvärldsbevakning är en del av ett framgångsrikt säljarbete och här kan LinkedIn vara mycket användbart.
Genom att följa företag och nyckelpersoner hos befintliga och potentiella kunder ökar sannolikheten att identifiera affärsmöjligheter.
Nyligen identifierade exempelvis en säljare hos en av våra kunder att en befintlig kund skulle bygga en ny fabrik genom en statusuppdatering som en medarbetare hos kunden hade gjort.
2. Använd LinkedIn för att förbereda dina kundmöten
”Mina kundmöten blir mycket bättre med LinkedIn eftersom jag kan läsa på om kunden jag ska träffa”.
Förberedelser är en annan del av ett framgångsrikt säljarbete och även här kan LinkedIn och andra sociala medier vara användbart.
Läs in dig på mötesdeltagarna och checka av dessa tre punkter:
– Vilket ansvarsområde och arbetsuppgifter har personen du ska träffa?
– Vilka tidigare företag har personen arbetat på?
– Delar ni några gemensamma kontakter?
Utifrån detta kan du sedan öppna din dialog med personerna du ska träffa.
E-bok om social selling
Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.
3. Skriv om din profil så att den fokuserar på dina kunder
De flesta LinkedIn-profiler är skrivna från ett inifrån och ut-perspektiv, det vill säga att den redogör för vad personen i fråga har gjort tidigare, vilka egenskaper som denne har och en redovisning av arbetsuppgifter och ansvarsområden.
Om du vill använda LinkedIn för att komma i kontakt med potentiella kunder behöver du däremot tänka annorlunda kring din profil.