Affärsmöjligheter uppstår på olika sätt inom B2B-försäljning och så även i de digitala kanalerna. I den här artikeln skriver vi om tre affärer som har haft sitt ursprung på LinkedIn.
Sociala medier blir en viktigare kanal för säljaren
En undersökning gjord bland 300 säljare i USA visade att de som medvetet hade implementerat ett arbetssätt kring Social selling ökade sin omsättning mer än de som inte hade gjort det.
Personerna nedan har valt att avstå att publicera sina namn för att inte delge deras affärsmetoder till sina konkurrenter. kolla här mer om social selling.
Rekryteraren som blev rekommenderad på LinkedIn
En av våra kunder är kontinuerligt aktiv på LinkedIn och loggar in dagligen för att prospektera, leta efter kandidater för lediga tjänster och för att använda verktyget för omvärldsbevakning. Kunden loggar in på LinkedIn och upptäcker att en person utanför sitt nätverk efterlyser kompetens som vår kund hade kunnat bidra med och ber gemensamma kontakter till den potentiella kunden att rekommendera honom i kommentarsfälten.
Därefter tas en kontakt med den potentiella kunden, vilket resulterar i ett offertförfarande som godkännes av kunden. Affären är värd minst 250 000 kr.
Säljaren som delar med sig av sin kunskap
Säljaren delar kontinuerligt med sig av kunskap och insikter på LinkedIn genom statusuppdateringar och fångar en potentiell kunds uppmärksamhet och skapar kontakt. Kunden besöker sedermera ett av leverantörens evenemang och fortsätter därefter att följa och interagera med säljarens inlägg i sociala medier.
Säljaren agerar på interaktionen och tar en proaktiv kontakt med den potentiella kunden och bokar ett lunchmöte. I slutet av mötet får säljaren en offertförfrågan som sedan resulterar i en affär. Affären är värd 55 000 kr.
E-bok om social selling
Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.
Konsulten som väckte intresse med sin artikel
Konsulten arbetar i egen verksamhet och delar kontinuerligt med sig av sin kunskap kring sitt expertområde som ett marknadsförings- och säljverktyg. I en artikel som konsulten publicerade i LinkedIns egna bloggverktyg, Pulse, pratade konsulten om hur man kunde arbeta bättre med ett visst område inom organisationen. Artikeln väckte uppmärksamhet hos en potentiell kund som valde att knyta kontakt med konsulten på LinkedIn. Ingen vidare kontakt togs emellertid vid detta tillfället men den potentiella kunden fortsatte att gilla och uppskatta konsultens inlägg.
När timingen var rätt valde konsulten att ta en proaktiv kontakt med kunden för att boka ett möte. Tio minuter in i mötet så konstaterade kunden att det fanns förbättringspotential som konsulten kunde hjälpa dem med och godkände sedermera konsultens offert. Affären är värd 150 000 kr.
Lär dig mer om Social Selling
Vi skriver regelbundet om LinkedIn och Social Selling på vår blogg och om du inte vill missa några nya inlägg så fyll i din e-postadress nedan. Fler tips om LinkedIn kan du läsa i den kostnadsfria e-boken 100 LinkedIn-tips för företag.
Lycka till!