Tre målgrupper som du bör testa i Facebooks annonsverktyg

få kommande artiklar skickade till din inkorg

Varje vecka skickar vi artiklar, podcasts och nyheter som hjälper dig att fördjupa din kunskap och hålla dig uppdaterad kring digital marknadsföring. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Du kan välja att avprenumerera när som helst. Avsändare är Nivide AB, Hyllie Stationstorg 31, Malmö.

Jag träffar många företag som av slentrian fortfarande använder sig av knappen ”Marknadsför inlägg” och/eller bara använder sig av intresseinriktning i Facebooks annonsverktyg. I den här artikeln vill jag därför bjuda på tips kring hur du kan använda dig av de möjligheter som Facebook-pixeln erbjuder för att kunna förbättra din annonsering och nå en mer relevant målgrupp.

Lyssna på den här artikeln

Det här inlägget finns även tillgängligt som podcast. Lyssna här eller sök på ”Digital kommunikation med Johan Åberg” där du lyssnar på poddar.

1. Nå personer som har utfört en viss åtgärd

Många riktar annonser till sina webbplatsbesökare (exempelvis ”alla som har besökt vår webbplats de senaste 30 dagarna”).

Det är en bra början om du precis har satt upp Facebook-pixeln och vill börja nå ut till de som på något sätt visar intresse för din verksamhet.

Det som du behöver ha i åtanke när du använder den här målgruppen är att den kommer att inkludera alla personer som har besökt din webbplats (eller godkänt användningen av pixeln) oavsett hur länge de har stannat på din webbplats.

Risken är således att dina annonser kommer att nå en publik som är irrelevant – de kanske har googlat någonting, hamnat på din webbplats och snabbt lämnat den igen när de konstaterat att innehållet på din webbplats inte var vad de letade efter.

I annonsverktyget finns några standardmålgrupper som du kan skapa, förutsatt att du har pixeln installerad, som gör att du kan komma runt det här problemet – nämligen att skapa målgrupper som innehåller de 5 %-, 10 %- eller 25 %- bästa besöken.

Är du riktigt noga så skapar du olika ad-sets med dessa målgrupper för att helt enkelt utvärdera vilka som fungerar och för att kunna allokera högre budget till de ad-sets som du ser fungerar bäst.

Det finns mer avancerade sätt att göra detta på också, vilket kräver en högre teknisk kompetens och kunskap om hur Google Tag Manager fungerar.

Med hjälp av Tag Manager kan du skapa olika händelser – exempelvis personer som spenderar X antal minuter på en sida, eller slutför någon annan åtgärd, exempelvis laddar ner produktblad eller liknande. Dessa händelser kan du sedan skicka till Facebook och samla i en målgrupp.

En grundläggande taktik som du bör börja använda dig utav om du inte redan gör det är att rikta annonser till personer baserat på vilka specifika sidor de har besökt på din webbplats. Eftersom du vet vilka sidor de besökt, vet du också vad de är intresserade av och kan därefter bygga upp annonser och budskap efter detta.

Ett enkelt och konkret sätt att omedelbart applicera detta på är att istället för att ha en generell ”gilla-markeringar”-kampanj som riktas till alla dina webbplatsbesökare så skapar du olika ad-sets med olika annonser som baseras på webbplatsbesökarens intresse. Det gör att dina annonser omedelbart blir mer relevanta.

2. Exkludera personer som har utfört en viss åtgärd

Ett annat sätt att smalna av målgruppen ”Alla webbplatsbesökare” är att exkludera personer.

Låt säga att din huvudsakliga målsättning med annonseringen är att nå nya kunder som har besökt din webbplats.

Det kan emellertid finnas personer som besöker din webbplats av helt andra orsaker, exempelvis för att leta efter lediga tjänster.

Ett mycket enkelt sätt att då smalna av och säkerställa att dina annonser når en så relevant målgrupp som möjligt är att exkludera sidor som exempelvis ”Lediga tjänster”.

Men det kan även handla om sidor som berättar om er sekretesspolicy eller sidor som innehåller pressmeddelanden och liknande information.

På tal om ”Lediga tjänster” – varför inte skapa en målgrupp som inkluderar de som tidigare har visat intresse för att arbeta hos er och rikta annonser för nya tjänster till dessa personer?

3. Hitta fler personer som liknar dina befintliga kunder

Facebook har en omåttligt populär funktion i sitt annonsverktyg, så kallade ”look-a-like-målgrupper”.

Look-a-like-målgrupper är helt enkelt personer som baseras på de målgrupper som du tidigare har skapat – exempelvis personer som liknar dina webbplatsbesökare.

Här är några andra look-a-like-målgrupper du hade kunnat skapa och testa att rikta annonser till:

  • Personer som liknar de som har genomfört ett köp eller gjort en förfrågan.
  • Personer som liknar de som har lagt något i varukorgen.
  • Personer som liknar de som har visat intresse för en specifik produkt eller tjänst (anpassa budskapet i din annons därefter).
  • Personer som liknar de som har laddat ner produktblad på er hemsida.
  • Personer som liknar de som har spenderat minst X antal minuter på en sida.
  • Och så vidare.

Skapa din egen annonsstrategi

Utifrån ovanstående kan du börja fundera över företagets digitala annonsstrategi.

  • Hur hittar vi kunder som inte tidigare känner till oss? Vi kan exempelvis rikta annonser baserat på intresse eller använda oss av en look-a-like-målgrupp (”personer som liknar personer som har besökt produktsida X”).
  • Hur når vi ut till kunder som har visat intresse för våra produkter och tjänster?
  • Hur når vi ut till personer som överväger ett köp? Som exempelvis har lagt något i varukorgen eller som har besökt en uppsättning sidor och slutfört åtgärder som indikerar ett starkt intresse?
  • Hur fortsätter vi att kommunicera med dem som har gjort ett köp eller en förfrågan? Glöm inte att skapa en målgrupp som innehåller dessa personer och exkludera dem från era andra kampanjer så att ni inte fortsätter att visa annonser för dem när de har slutfört den åtgärd som ni vill att de tar.

Lycka till!

Om författaren

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD, konsult och utbildningsledare på Nivide. Här på bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som digitala strategier, sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Lyssna på mig i podden "Digital kommunikation med Johan Åberg".
DELA INLÄGGET
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Liknande artiklar

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?