Tre saker som du kan göra med LinkedIn Premium

LinkedIn erbjuder ett antal olika Premium-prenumerationer som ger dig som användare tillgång till fler funktioner på LinkedIn. I den här artikeln tipsar vi om tre saker som du kan göra med ett s.k. Premium-konto.

Läs även: Tre vanliga frågor om LinkedIn

1. Skicka meddelanden till personer utanför ditt nätverk

I gratis-versionen av LinkedIn kan du bara skicka meddelanden till personer i ditt eget nätverk eller till andra gruppmedlemmar. Att kunna skicka meddelanden utanför ditt nätverk är exempelvis användbart om arbetar som rekryterare och vill få kontakt med potentiella kandidater utan att skapa kontakt med dem.

På samma sätt är det användbart för säljare och konsulter som vill komma i kontakt med potentiella kunder. Låt säga att du exempelvis nämns som en rekommendation i någons statusuppdatering, så kan du enkelt ta kontakt med personen som frågar efter din kompetens i ett privat meddelande utan att ni har kontakt på LinkedIn.

Att använda s.k. InMails kan också vara ett bra sätt att inleda en dialog med en person som du vill skapa kontakt med för att i nästa steg skicka en kontaktförfrågan, exempelvis efter att ni har träffats i verkliga livet. Ett sådant meddelande hade exempelvis kunnat se ut så här:

Ämnesrad: Ny kontakt?

”Hej Johan! Läste din artikel ”Tre saker som du kan göra med LinkedIn Premium” och fann den väldigt intressant. Jag är nybörjare på LinkedIn och tycker att det hade vart intressant att skapa kontakt med dig här och läsa mer om det som du skriver. Jag har arbetat länge med andra sociala medier och tycker att det hade varit intressant att utbyta erfarenheter. Med vänliga hälsningar, XX”.

Läs även: Tre verktyg för den digitala säljaren

2. Gör bättre sökningar

Med prenumerationerna ”Business Plus” och ”Executive” får du tillgång till 4 respektive 8 ytterligare filter när du använder ”Avancerad personsökning”. Det ger dig exempelvis möjlighet att filtrera personer utifrån företagsstorlek (efter antal anställda). Prenumerationerna innehåller också andra fördelar, bl.a. möjligheten att kunna skicka meddelanden till personer utanför ditt nätverk.

Business Plus kostar 319 kronor per månad och Executive-prenumerationen kostar 490 kronor per månad.

3. Följ potentiella kunder med LinkedIn Sales Navigator

Med prenumerationen ”Sales Navigator Professional” får du tillgång till LinkedIns verktyg LinkedIn Sales Navigator. Det är ett verktyg med ett eget gränssnitt som är speciellt utvecklat för säljorganisationer.

I verktyget kan du bl.a. följa uppdateringar från dina ”Sparade leads” och du kan enkelt skräddarsy sökningar som matchar den kundgrupp som dina säljare ska bearbeta. I verktyget finns även möjlighet att enkelt kunna se vilka i ditt nätverk som har kontakt med en potentiell kund vilket förbättrar dina möjligheter att få en varm introduktion till en potentiell kund. Baserat på dina inställningar ger också Sales Navigator dig förslag på leads som du kan följa.

Precis som med de andra prenumerationerna så får du tillgång till s.k. InMails och möjligheten att kunna skicka meddelanden till personer utanför ditt nätverk, som du kan använda om du vill skicka ett meddelande till en potentiell kund.

Lycka till!

Läs även: Så kan dina säljare använda LinkedIn Sales Navigator

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer