I veckans inlägg vill jag dela med mig av lästips för dig som på något sätt arbetar med marknadsföring och försäljning.
Lyssna på den här artikeln
Den här artikeln finns även tillgänglig som podcast. Lyssna här:
Låt dig inte luras av att det var ett tag sedan dessa böcker publicerades – de innehåller fortfarande oerhört värdefull information som kommer att hjälpa dig att utveckla företagets digitala kommunikation.
1. Epic Content Marketing: How to Tell a Different Story, Break through the Clutter, and Win More Customers by Marketing Less av Joe Pulizzi
Om jag får välja en bok som jag skulle rekommendera för någon som arbetar med marknadsföring är det ”Epic Content Marketing”.
Det här är en bok som jag brukar prata om oavsett om jag håller en föreläsning kring LinkedIn, social selling, content marketing eller sociala medier som Facebook och Instagram, av den enkla anledningen att det här är en bok som hjälper dig att förstå hur ditt företag ska angripa en verklighet där kunden blir allt mer digital.
Jag vill även rekommendera den här boken till dig som arbetar med försäljning. Du kanske är VD, försäljningschef, KAM eller Sales Manager på ditt företag. Den här boken kommer ge dig en bättre förståelse för vad som händer där ute och hur du (ja, på individnivå i sociala medier) och ditt företag bör kommunicera med era kunder. Boken ger dig svaret på hur du kan attrahera fler kunder genom din personliga närvaro i kanaler som till exempel LinkedIn.
Bokens utgångspunkt är att kunden idag befinner sig i en värld där bruset är större än någonsin. Kunden gör en större del av sin research i de digitala kanalerna innan sitt köp. Makten har förflyttats från företagen till kunden, som i sin tur har tagit kontroll över köpresan med hjälp av kanaler som Google och sociala medier, där denna kan tillförskaffa sig information på egen hand innan ett köp.
Joe Pulizzis ”Epic Content Marketing” har haft en stor inverkan på min egna filosofi kring digital kommunikation och på hur viktigt det är att utgå från en kommunikation som fokuserar på att hjälpa, inspirera, underhålla eller utbilda kunden – och våga prata mindre om sina egna produkter och tjänster.
Om du ska läsa en bok kring digital kommunikation så är det ”Epic Content Marketing”. Läs inte bara boken en gång utan läs den igen, studera den, gör anteckningar och reflektera över hur du och ditt företag kan applicera lärdomarna som Joe Pulizzi delar med sig av i er egen kommunikation.
Beställ boken:
https://www.amazon.co.uk/Epic-Content-Marketing-Different-Customers/dp/0071819894/
2. They Ask You Answer: A Revolutionary Approach to Inbound Sales, Content Marketing, and Today’s Digital Consumer av Marcus Sheridan
Det finns såvitt jag vet ingen koppling mellan Joe Pulizzi och författaren av mitt andra boktips, Marcus Sheridan, mer än att den historia som Sheridan delar med sig av i sin bok ”They Ask You Answer” är en framgångssaga som använder de tekniker och metoder som Joe Pulizzi delar med sig av i sin bok.
Marcus Sheridan drev ett företag som tillverkar pooler i USA och drabbades hårt av finanskraschen 2007-2008.
Företaget stod på randen till konkurs när Sheridan insåg att tusentals människor googlade på olika frågor, utmaningar, material, pumpar, former och allt annat som hör pooler till.
Successivt började Sheridan att blogga och ge svar på alla dessa frågor och gradvis började han attrahera en större publik via Google till företagets webbplats.
Genom att skapa en webbplats som innehöll i praktiskt taget allt du behövde veta om du stod inför att köpa pool lyckades Sheridan bygga ett enormt förtroende hos potentiella kunder och vände hela verksamheten.
”They Ask You Answer” är en betydligt mer lättsmält bok än Epic Content Marketing och jag rekommenderar dig att läsa den eftersom boken fördjupar sig i ett konkret case som gör att du enklare kan förstå hur du applicerar principerna på din egen verksamhet.
Boken har dessutom en fantastisk titel – ”They Ask You Answer” – som, när du förstår innebörden, bär med sig en fundamental filosofi som du bör anamma i företagets digitala kommunikation.
Intervju med Marcus Sheridan
Här kan du även lyssna och inspireras av en podcast-intervju med Marcus Sheridan där han berättar sin historia.
Beställ boken:
https://www.amazon.co.uk/They-Ask-You-Answer-Revolutionary/dp/1119312973
3. Inbound Marketing, Revised and Updated: Attract, Engage, and Delight Customers Online av Brian Halligan och Dharmesh Shah
”Inbound Marketing: Attract, Engage and Delight Customers Online” är ett bra komplement till ovanstående böcker.
Det här är en bok som inte går på djupet men som däremot ger dig en bra överblick över hur kanaler, verktyg och metoder hänger ihop för att du ska få en så stor effekt av din digitala kommunikation som möjligt.
Författarna Brian Halligan och Dharmesh Shah är grundarna till HubSpot – CRM- och Marketing Automation-verktyget som bland annat användes av Marcus Sheridan för att kunna identifiera och kontakta potentiella kunder som besökte hans webbplats.
Inbound marketing och content marketing går hand i hand vilket du kommer att upptäcka när du tar del av de här böckerna. Inbound marketing fokuserar på helheten, det vill säga hur du kombinerar exempelvis sociala medier, sökmotoroptimering och content marketing för att generera potentiella kunder och driva försäljning.
Beställ boken:
https://www.amazon.co.uk/Inbound-Marketing-Revised-Updated-Customers/dp/1118896653/
Trevlig läsning och lycka till!