Vad kommer Microsofts köp av LinkedIn att innebära för oss användare?

microsoft

Igår gick Microsoft och LinkedIn ut med gemensamma pressmeddelanden om att Microsoft kommer att köpa upp LinkedIn. Beskedet kommer nog som en överraskning för de flesta och det är inte utan att man blir nyfiken på vad det kommer att innebära för oss användare i förlängningen.

En av de främsta anledningarna till att Microsoft köper LinkedIn tror jag är av samma anledning som exempelvis Facebook valde att köpa WhatsApp – man får tillgång till över en halv miljard människors professionella data. Möjligheterna för vad detta innebär för att integrera alla dessa användare med Microsofts produkter är mycket spännande.

I den här artikeln spekulerar jag vidare kring vad Microsofts uppköp av LinkedIn kan innebära för oss företag och användare i förlängningen.

Microsoft Office + LinkedIn = sant

Det är troligt att det kommer att ske en integration mellan Microsofts professionella flaggskepp – Office 365 – och LinkedIn på flera olika nivåer. I pressmeddelandet fick man även en inblick i tankarna kring denna integrationen, där Microsoft Outlook hämtar data från LinkedIn för att exempelvis presentera information om deltagarna på ditt nästa möte. Idag finns ett antal sådana tredje-partsapplikationer (t ex Charlie), men en direkt koppling mellan Outlook och LinkedIn kommer troligtvis att öka användningen av LinkedIn hos de som idag inte är särskilt aktiva användare. Outlook.com har idag över 400 miljoner användare runt om i världen.

Jag tror även att vi kan förvänta oss integrationer med andra delar av Office 365-paketet och det är nog bara kreativiteten som sätter gränserna här. Jag tänker exempelvis på en sömlös integration mellan PowerPoint och SlideShare – att kunna ladda upp hela eller delar av en presentation direkt till LinkedIn kommer flera organisationer att ha nytta av för att enkelt kunna producera innehåll till sina professionella nätverk. Här tycker jag även det är spännande att fundera kring möjligheterna med Microsoft Word. Idag sitter många rekryterare och skriver sina annonser i Word, för att sedan publicera på hemsida eller duplicera på LinkedIn. Kommer vi att kunna publicera dem direkt till LinkedIn i fortsättningen?

Microsofts CRM kommer att hämta data från LinkedIn

I pressmeddelandet pratade man även om integrationer till Microsofts CRM-verktyg Dynamics CRM. Förmodligen kommer här att ske en integration mellan LinkedIn Sales Navigator, LinkedIns anpassade gränssnitt för säljare, och Dynamics, vilket gör att de båda systemen kan hämta och visa data för varandra. Positiva nyheter för användare av Microsofts CRM-verktyg men sämre nyheter för andra leverantörer av CRM-verktyg. Vi får se hur det utvecklar sig. Även här finns idag ett antal tredjepartsapplikationer med den här typen av funktionalitet (socialt+CRM) men ingen som har exklusiv access till LinkedIns data.

Jag tror att denna utvecklingen kommer att innebära att vi nu på allvar kan kombinera Social Selling (”att integrera sociala medier i säljarbetet”) med andra säljverktyg, i det här fallet med Microsofts CRM-verktyg. Det kommer att innebära nya möjligheter för säljorganisationer att dra nytta av sociala medier i säljarbetet.

Avslutningsvis

Jag tror att det ännu är svårt att dra några slutsatser kring vad Microsofts uppköp av LinkedIn kommer att innebära, men det kommer definitivt ske en integration mellan många av Microsofts professionella produkter och den data som finns tillgänglig på LinkedIn. Det innebär med högsta sannolikhet att annonsmöjligheterna för att nå en professionell målgrupp kommer att utökas, när Microsofts produkter och olika webbplatser blir potentiella annonsutrymmen.

LinkedIn kommer att bli en mer betydelsefull plattform framöver och jag tror att uppköpet är ytterligare ett stort kliv i den riktningen. Världens största professionella nätverk kommer att bli en mer integrerad del i vår arbetsvardag än tidigare och jag är övertygad om att kanalen kommer att attrahera nya målgrupper som ser nya användningsområden med kanalen. En mycket spännande utveckling.

Ha en fortsatt bra dag. Vi ses på LinkedIn!

Johan Åberg

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer