Vi bedömer att året kommer att präglas av ökad användning av AI och ett fokus kring att hantera de nya EU-direktiven som tillämpas under året.
I den här artikeln sammanfattar vi ämnena som du som är marknadschef behöver ha koll på under året och vilka krav det kommer att ställa på dig och din marknadsavdelning.
Under 2025 kommer användningen av AI att intensifieras och fler marknadsavdelningar kommer att se mer konkret affärsnytta.
Samtidigt stärks lagstiftningen kring AI som vi tidigare har skrivit om som ställer ökade krav på ansvarsfull användning av AI-verktyg.
På tal om lagstiftning finns det även en rad direktiv som du behöver ha koll på och hantera inom er marknadsavdelning under året och vi tror att det blir fortsatt viktigt att kommunicera kring sociala- och etiska frågor under 2025.
EU:s tillgänglighetsdirektiv
EU:s tillgängligetsdirektiv implementeras i svensk lagstiftning den 28 juni 2025 och ställer exempelvis krav på hur vissa verksamheter tillgänglighetsanpassar sin webbplats för personer med funktionshinder.
Det nya direktivet kommer att kräva att du och ditt team bekantar er med tillgänglighetsdirektivet, diskuterar hur det kommer att påverka er och tar fram en plan för hur ni implementerar de nödvändiga förändringarna under våren.
Prata med er webbyrå om hur tillgängligshetsdirektivet kommer att påverka er och om vilka förändringar som exempelvis behöver göras på er webbplats.
Även om man inte innefattas av lagkravet kan det vara en bra idé att sätta sig in i vad direktivet innebär och hur man kan tillämpa det i sin verksamhet.
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) är oftast den standard som man använder för att försäkra sig om att webbplatsen är tillgänglighetsanpassad så om du är mer intresserad av ämnet så kan du läsa mer där.
Här är några saker som ni kan ta för vana att göra redan nu:
- Texta alltid era videoklipp som publiceras på exempelvis er webbplats eller i sociala medier.
- Använd tydlig kontrast mellan text och bild för att förenkla läsbarheten.
- Undvik dekorativa och svårlästa typsnitt.
- Undvik automatisk uppspelning av videoklipp där det är möjligt då det kan uppfattas som störande av vissa användare.
- Använd alltid en ALT-text för bilder på er webbplats.
- Säkerställ att ni följer de rekommendationer för tillgänglighetsanpassning som finns för de annonsplattformar som ni använder (exempelvis för Meta).
Ökat fokus på AI med bibehållen autencitet och krav på lagstiftning
Under året kommer vi se en fortsatt mognad kring användningen av AI-verktyg.
Samtidigt börjar lagstiftningen att hänga med och den 1 januari 2025 tillämpades ändringar i den internationella ICC-standarden som bland annat hanterar ansvarsfull användning av AI.
Den ökade användningen av AI i marknadsföring kommer sannolikt innebära att många kommer att röra sig i gränslandet mellan autentisk, personlig och nära kommunikation och kommunikation som är uppenbart AI-genererad.
I slutet av förra året kom rapporter om att runt 50 % av alla engelskspråkiga inlägg på LinkedIn var AI-genererade.
För dig som marknadschef blir det här en balansgång mellan att använda AI-verktyg för att effektivisera marknadsföringen utan att tappa varumärkets autencitet.
Det samma gäller för sälj- och marknadsavdelningar som tillämpar social selling i sitt säljarbete – vilka policies och riktlinjer har man kring att använda AI-verktyg för att formulera och ta fram texter till inlägg i kanaler som exempelvis LinkedIn?
Vi är övertygade om att AI kan effektivisera er marknadsföring men man bör vara vaksam som marknadsansvarig och vara medveten om de nuvarande begränsningarna med AI; exempelvis oförmågan att sätta saker i en större kontext eller förutse marknadsförändringar baserat på erfarenhet eller omvärldsbevakning snarare än historisk data.
Läs mer: The ICC Advertising and Marketing Communications Code
Nya direktiv gällande hållbarhetskommunikation
Räkna med att få spendera många timmar i möten med hållbarhetsansvarig på ert företag under de kommande 1-2 åren.
Anledningen till detta är att det finns ett par aktuella direktiv som kommer att påverka hur ditt företag får kommunicera kring er hållbarhetsrapport och kring era miljöpåståenden.
EU:s uppdaterade konsumentskyddslag kommer exempelvis att ställa högre krav på hur företag får kommunicera kring miljöpåståenden – man får exempelvis inte kommunicera en produkt eller tjänst som ”grön” eller ”hållbar” om man inte har konkreta bevis för detta.
Det finns dessutom ett fördjupande direktiv kring detta området i EU:s ”Green Claims Directive” som förväntas offentliggörs under året och därefter kommer EU:s medlemsländer att få tid på sig att implementera det i nationell lagstiftning.
Ett annat direktiv som påverkar framförallt er hållbarhetsrapport är European Sustainability Reporting Act som innebär en rad utökade krav för hur hållbarhetsredovisningen ska gå till.
Läs mer: EU-kommissionens officiella webbplats om Green Claims Directive
Anpassning till minskad användning av tredjepartcookies
Det är minst sagt en underdrift att påstå att en modern marknadschef idag behöver ha en förståelse kring en mängd olika ämnen som exempelvis varumärkesarbete, lagstiftning och gränslandet mellan teknik och marknadsföring.
Ett exempel på en teknisk förändring som kommer att göras ännu tydligare under året är utfasningen av tredjepartcookies.
Tredjepartcookies är små datafiler som skapas av olika webbplatser som en användare besöker och som oftast används för att exempelvis följa en användares beteende över olika webbplatser för att exempelvis möjliggöra riktad annonsering eller mäta resultatet över flera enheter.
I takt med en rad nya lagstiftningar och direktiv som GDPR, ePrivacy-förordningen och Digital Services Act har implementerats har exempelvis aktörer som Apple och Mozilla blockerat tredjepartscookies i sina webbläsare.
Chrome förväntas lansera en funktion under 2025 där användaren får möjlighet att välja bort tredjepartscookies.
Den här utvecklingen har gjort att en rad aktörer har börjat utveckla alternativa tekniker för att tillgodosebehovet av att exempelvis kunna rikta digital annonsering eller spåra resultatet av digitala marknadsaktiviteter samtidigt som man respekterar integritetsfrågan.
Exempel på sådana tekniker är Google Privacy Sandbox, Server Side Tracking och tekniker som grupperar användare efter liknande intressen snarare än individuell spårning av respektive användare.
En annan konsekvens – som du som är marknadansvarig behöver hantera – är förstapartsdata nu blir allt mer viktigare.
Förstapartsdata är data som ni samlar in med samtycke från era egna användare och kunder, exempelvis genom formulär på er webbplats. Denna kan sedan exempelvis användas för mer effektiv digital annonsering.
Förmåga att kommunicera kring sociala och etiska frågor
Under 2024 såg vi en rad svenska bolag som hamnade under luppen på grund av oetiska arbetsförhållanden eller företag som får ställas till svars för sina tveksamma försäljningsmetoder i kanaler som exempelvis LinkedIn.
Parallellt med detta finns en ökad medvetenhet hos konsumenterna kring frågor som rör hållbarhet och etik samtidigt som nya direktiv införs (som vi rapporterat om tidigare i den här artikeln) som ställer ytterligare ökat fokus på företagens hållbarhetskommunikation.
Den ökade spridningen av globala rörelser i sociala medier med fokus på olika samhällsfrågor och värderingar gör att det även finns en förväntan om att företag och varumärken ska engagera sig i dessa frågor.
Håll dig uppdaterad
Vi kommer att bevaka och skriva mer om dessa ämnen under 2025.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så meddelar vi dig när det finns nya artiklar att läsa.