Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.
Trevlig läsning!
Google belyser erbjudanden i shoppingannonserna i sökresultatet
Här skriver Search Engine Journal om hur Google börjat belysa shoppingerbjudanden i sökresultatet som ett sätt att öka synligheten för företag.
Samtidigt gynnar det även konsumenterna som tydligt kan se de bästa priserna på produkterna de letar efter.
Den nya funktionen ska även göra det smidigare för företag att skapa erbjudanden på sina produkter.
Tidigare har det krävts att man som företag fyller i ett formulär för att få lov att använda sig av erbjudanden i Merchant Centre, men nu görs detta istället automatiskt.
Fler funktioner för shoppingannonser i Google Ads
Google Ads lanserar ytterligare funktioner för shoppingannonser, däribland prisjämförelser och så kallad “price tracking”.
Med prisjämförelsen kan konsumenter jämföra priser från olika återförsäljare för att lättare kunna hitta det bästa alternativet.
“Price tracking” fungerar som ett sätt för konsumenter att hålla koll på priset på varor de har tittat på tidigare genom att få en notis om priset på en vara sänks. du kan också kolla hur du marknadsför ditt företag
Google Ads fyller 20 år - så har kanalen förändrats
Google Ads firar tjugo år och Search Engine Land har därför satt ihop en artikel om de viktigaste trenderna och förändringarna under de senaste fem åren.
Det går bland annat att läsa om hur målgrupperna utvecklats och om maskininlärningens betydelse för att bland annat kunna matcha de egna sökorden med det som dina potentiella kunder söker på.
Förhandsgranska samtal i GMB
Google My Business testar “Preview Call History” för att företag ska kunna se de senaste samtalen från kunder och konsumenter via Google Maps och Google Search.
Funktionen, som även listar missade samtal, ska göra det enklare för företag att kunna återkoppla och engagera sig med konsumenter eftersom alla samtal kommer finnas samlade på ett och samma ställe.
Nytt: Google Analytics 4
Få har kunnat undgå lanseringen av Google Analytics 4 – ett nytt, uppdaterat och mer användarvänligt utseende för Analytics.
Den nya versionen erbjuder bland annat förutspådda insikter och bättre integrationsmöjligheter med Google Ads.
Insikter baserade på maskininlärning har varit tillgängligt i Analytics sedan en tid tillbaka, men de nya funktionerna i Analytics 4 kan göra marknadsförare uppmärksamma på trender i data per automatik.
Läs Search Engine Journals artikel om Analytics 4 här eller ta del av Googles egna uttalande här.
Tjäna pengar på livestream på Instagram
Instagram möjliggör för användare att tjäna pengar på sina livestreams genom så kallade “fan badges”.
“Fan badges” introducerades för ett antal månader sedan och fungerar som ett sätt att bidra med pengar direkt till sina favoritkreatörer.
I utbyte mot en mindre avgift kan användare få en “badge”, ett slags emblem, bredvid sitt namn när de kommenterar på en kreatörs livestream.
I dagsläget är funktionen inte tillgänglig för alla användare, men det är något som håller på att breddas för att kunna ge fler personer möjligheten att använda funktionen.
Hjälpsida för Instagrams småföretagare
Instagram lanserar en minisite med massor av användbar information för småföretagere.
Informationen berör i huvudsak Instagram Shopping och utgörs av tips på hur småföretagare kan få ut så mycket som möjligt av funktionen.
Informationen är framför allt användbar för de som inte har så stor vana och erfarenhet av appens shoppingfunktion sedan tidigare.
På minisiten kan du få tips, råd och förklaringar på hur du till exempel sätter upp en egen shop, taggar och sätter upp olika typer av shoppingannonser.
Nya shoppingfunktioner för Facebooks plattformar
Facebook lanserar flertalet nya funktioner för shopping över sina olika plattformar.
Efter att under en längre period ha testat produkttaggar på organiska shoppingannonser på Instagram ges nu möjligheten att även skapa annonser med just produkttaggar direkt i Ads Manager.
Produkttaggar syns som tre vita prickar och visar produktinformation så som pris och och produktnamn när prickarna klickas på och kan läggas till på både bild-, video- och karusellannonser.
LinkedIn lanserar Stories
Nu är det LinkedIns tur att introducera Stories i sin kanal.
Precis som på andra plattformar innebär det att en kort video kan läggas upp och finnas tillgänglig under 24 timmar innan den försvinner.
Men hur kan du som företag dra nytta av Stories i er marknadsföring?
Förbättra din marknadsföring på LinkedIn
Social Media Examiner listar nio tips på hur du kan förbättra din marknadsföring på LinkedIn.
Du kan till exempel läsa om vikten av att vara “top-of-mind” och hur engagemang i gruppdiskussioner kan vara en hjälp på traven.
Är du intresserad av att lära dig mer om LinkedIn och hur du bäst drar nytta av din närvaro på plattformen har vi mängder av tips här.
E-bok: 100 LinkedIn-tips
100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.