Så marknadsför du företagets blogg med sociala medier och long tail keywords

market corporate blog

As more companies understand that their customers use social media and other digital channels to gain knowledge about their challenges, more companies are starting blogs to be able to provide customers with relevant content.

Companies that do not use a blog in their marketing mix miss the opportunity to drive relevant customer visits to their website and fail to affect customers’ trust in the company to the same extent as those who consciously work with content on their blog.

But how do you get the right customers to find your blog? In this article, we provide some tips on how to market your company blog.

1. Maximize the reach of social media

Förutom att stärka företagets varumärke och bygga lojalitet gentemot dina kunder så fungerar sociala medier även mycket bra för att driva relevant trafik, Strategi för sociala medier

Här är några förslag:

  • Skapa anpassade målgrupper i Facebooks annonsverktyg så att ni kan marknadsföra inläggen till de som besökt relevanta sidor på er webbplats.
  • Sluta att slentrianmässigt använda ”marknadsför inlägg” på Facebook och skapa dina annonser i annonsverktyget och tillämpa A/B-testning på dina annonser. Det kommer att ta mer tid men resultatet blir mycket bättre.
  • Är din målgrupp b2b? Överväg att använda LinkedIns annonsverktyg som låter dig rikta dina inlägg till exempelvis personer baserat på deras titel i kombination med bransch och/eller ort.

2. Ta reda på era s.k. ”long tail keywords” och optimera era inlägg utifrån dessa

Long tail keywords är snäva sökfraser som era potentiella kunder använder för att hitta information som är relevant för dem. Istället för att söka efter ”Volvo” använder de kanske sökfraser som ”Röd automatväxlad Volvo med fyrhjulsdrift”. Genom att ta reda på vilka long tail keywords som era kunder använder kan ni sökoptimera era inlägg för dessa fraser.

Det kommer att innebära att ni inte bara kommer att driva trafik från sociala medier utan i förlängningen även från organisk sökning i Google.

Dessa kunder kan dessutom befinna sig längre ner i köptratten och därför är det utmärkt att kunna nå dem i detta läget, då de kan vara nära ett köp.

3. Erbjud dina besökare att prenumerera på nya blogginlägg

Place a subscription form next to each item to make it easy for your customers to subscribe to future items. This means that every time you publish a new post and spread it in, for example, social media, the number of subscribers will increase.

Gradually, the potential reach of your articles becomes larger and larger as new articles are sent out to your subscribers, while more people choose to start subscribing to your articles.

Good luck!

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Mer tips och inspiration

Fler blogginlägg

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer