Så marknadsför du företagets blogg med sociala medier och long tail keywords

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

marknadsföra företagsblogg

I takt med att fler företag förstår att deras kunder använder sociala medier och andra digitala kanaler för att skaffa sig kunskap kring deras utmaningar är det fler företag som startar bloggar för att kunna tillhandahålla kunderna relevant innehåll.

Företag som inte använder en blogg i sin marknadsföringsmix går miste om möjligheten att driva relevanta kundbesök till sin webbplats och lyckas inte påverka kundernas förtroende för företaget i samma utsträckning som de som medvetet arbetar med content på sin blogg.

Men hur gör man för att rätt kunder ska hitta till bloggen? I den här artikeln ger vi några tips för hur du kan marknadsföra företagets blogg.

1. Maximera räckvidden i sociala medier

Förutom att stärka företagets varumärke och bygga lojalitet gentemot dina kunder så fungerar sociala medier även mycket bra för att driva relevant trafik.

Här är några förslag:

  • Skapa anpassade målgrupper i Facebooks annonsverktyg så att ni kan marknadsföra inläggen till de som besökt relevanta sidor på er webbplats.
  • Sluta att slentrianmässigt använda “marknadsför inlägg” på Facebook och skapa dina annonser i annonsverktyget och tillämpa A/B-testning på dina annonser. Det kommer att ta mer tid men resultatet blir mycket bättre.
  • Är din målgrupp b2b? Överväg att använda LinkedIns annonsverktyg som låter dig rikta dina inlägg till exempelvis personer baserat på deras titel i kombination med bransch och/eller ort.

2. Ta reda på era s.k. “long tail keywords” och optimera era inlägg utifrån dessa

Long tail keywords är snäva sökfraser som era potentiella kunder använder för att hitta information som är relevant för dem. Istället för att söka efter “Volvo” använder de kanske sökfraser som “Röd automatväxlad Volvo med fyrhjulsdrift”. Genom att ta reda på vilka long tail keywords som era kunder använder kan ni sökoptimera era inlägg för dessa fraser.

Det kommer att innebära att ni inte bara kommer att driva trafik från sociala medier utan i förlängningen även från organisk sökning i Google.

Dessa kunder kan dessutom befinna sig längre ner i köptratten och därför är det utmärkt att kunna nå dem i detta läget, då de kan vara nära ett köp.

3. Erbjud dina besökare att prenumerera på nya blogginlägg

Placera ett prenumerationsformulär i anslutning till varje artikel för att göra det enkelt för dina kunder att prenumerera på kommande artiklar. Detta gör att varje gång som ni publicerar ett nytt inlägg och sprider detta i exempelvis sociala medier så kommer antalet prenumeranter att öka.

Efter hand blir således den potentiella räckvidden för era artiklar större och större eftersom nya artiklar skickas ut till dina prenumeranter, samtidigt som fler väljer att börja prenumerera på era artiklar.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar