7 tips på läsvärda artiklar i december om digital marknadsföring

Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.

Den här gången delar vi dessutom med oss av ett par tips på artiklar som förutspår de digitala trenderna för 2020. Trevlig läsning!

Dela dina “keyword plans” i Google Ads 

Keyword planner är ett användbart verktyg i Google Ads som kan ge insikt i hur olika söktermer presterat historiskt, ge framtidsprognoser samt fungera som en hjälp när man som annonsör vill upptäcka nya sökord.

Möjligheten att dela sin “keyword plan” har, enligt Google själva, haft sina begränsingar eftersom man som användare har behövt manuellt ladda ner sin “plan” och därefter skicka den via tex. mejl. 

Men nu är det alltså fullt möjligt att, inifrån Keyword Planner, dela sina plans direkt utan att behöva ladda ned dem först. 

Här hittar du hela artiklen om du är intresserad av att läsa mer. 

Nya möjligheter med Google Ads “Optimizations Score”

Google Ads funktion ”Optimizations Score” har nyligen utökats för att även inkludera displaykampanjer.

Funktionen, som visar en skala mellan 0 till 100 %, syftar till att hjälpa till att belysa optimeringsmöjligheter i kontot och har tidigare bara funnits tillgängligt för sök- och shoppingkampanjer, men går numer att ta del av även för displaykampanjer. 

I denna artikel kan du läsa mer om “Optimization Score” för displaykampanjer. 

Nya verktyg för analys av annonser i Facebook

Facebook ska nyligen ha introducerat tre stycken nya verktyg som ska underlätta för annonsörer att analysera sina annonser – “cross-account reporting”, “custom metrics” och “conversion path reporting”. 

“Cross-account reporting” gör det möjligt att se data från annonser över flera olika annonskonton på ett och samma ställe.

“Custom metrics” är, precis som det låter, en funktion som låter annonsörer själva bestämma vilka mätvärde de vill se och anpassa kolumnerna därefter. du kan också kolla Läsvärda artiklar i april om digital marknadsföring.

Det tredje verktyget, “Conversion path reporting”, är användbart i de fall där man som annonsör vill följa vilka interaktioner som lett till en konvertering. 

Här kan du läsa mer om Facebooks nya verktyg för djupare analys.

Facebook förenklar annonsering på olika språk

Facebook har med sitt nya verktyg “Automatic translation” gjort det enklare att skapa annonser på flera olika språk i annonsverktyget. 

Genom att klicka på “add languages” kan du lägga till upp till 48 olika språk och sedan få din originaltext översatt till de språk du anger.

Här kan se hur du går tillväga för att steg-för-steg använda dig av den nya funktionen i Facebook.

Automatiskt godkännande för Facebookgrupper

Facebook har lanserat ett nytt verktyg som ska underlätta för administratörer i grupper att hantera nya förfrågningar om att gå med i gruppen. 

Genom att aktivera verktyget i inställningarna kan nya personer automatiskt bli tillagda i gruppen i samband med att de skickar en förfrågan, detta förutsatt att de uppfyller de kriterier som finns. 

Verktyget är valbart men är alltså ett efterfrågat verktyg som kan förenkla hanteringen av nya medlemmar för gruppens administratörer.

Här kan du läsa ännu mer.

Facebooks trendrapport är här (och inkluderar inte bara USA längre)

Facebooks trendrapport, som tidigare bara baserats på siffror från USA, har nu breddats till att även inkludera “Asia Pacific”, “Europe”, “Latin America” och “North America”.

Samtliga områden belyser dessutom specifika länder och trender som går att härleda till dessa. 

Rapporten fokuserar på ämnen som varit populära mellan 2018 och 2019 och som därför kan ge en indikation om vad som kan komma att vara aktuellt även under 2020.

Här hittar du hela rapporten.

Digitala trender 2020

Osäker på vad du vill att ditt företag ska ta fasta på när det kommer till era digitala aktiviteter under det kommande året? Inga problem.

Leadpages har passande nog skapat ett blogginlägg på temat trendspaning som kan fungera som inspiration för dig som arbetar som digitalt ansvarig. 

Här får du ta del av 7 olika trender som beräknas dominera det nya året och ges dessutom tips på hur du bäst förhåller dig till dem!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer