Läsvärda artiklar i april om digital marknadsföring

Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.

Trevlig läsning!

Facebook Analytics försvinner

Tyvärr så kommer Facebook Analytics inte längre att vara tillgängligt efter den 30 juni 2021. Men du kan fram tills dess fortfarande få åtkomst till rapporter, utforska diagram och tabeller och utforska statistik. Men det finns dock andra verktyg som kan hjälpa dig att förstå din annonsering som du kan hitta här.

Lär dig att driva organiska klick och leads från din Instagram-kanal

Att lyckas få många organiska klick och konverteringar från Instagram är inte alltid så lätt. Men det finns mycket du kan göra för att öka dina chanser.

Du kanske behöver skapa lite mer intressant innehåll eller uppmaningar i dina inlägg. Håll även utkik efter möjliga samarbetspartners. Vill du veta mer om hur du kan gå tillväga så har vi en intressant artikel här.

Apple iOS 14.5 - spårning av appar

Användare av iPhones kan nu för första gången förhindra att annonsörer spårar dem över sina appar eftersom uppdateringen av iOS 14.5, innehåller en inställning som kallas “app tracking transparency”, vilket kräver att alla applikationer måste be om användarnas samtycke innan de kan spåra aktivitet. Mer om detta kan du läsa här.

12 verktyg för YouTube-sökoptimering

YouTube är den näst mest besökta webbplatsen, efter Google. För att nå framgång på YouTube så krävs det engagerande videoinnehåll. Men det man även behöver göra är att optimera för synlighet och för sökrankning. Som tur är så finns det en mängd gratis och premiumverktyg till förfogande för att lyckas. 

Här finns en intressant artikel där du kan läsa mer om detta.

Sju sätt att skapa bättre engagemang på Facebook

Fakta är att ju mer engagemang du får för ett inlägg, desto större sannolikhet är det att Facebook kommer att visa det inlägget och efterföljande innehåll för fler människor. Om fler personer som ser ditt engagerande innehåll, desto mer sannolikt kommer de att vidta åtgärder på det. Det finns bland annat fem viktiga saker att fokusera på vilket är videovisningar, reaktioner, kommentarer, delningar och klick. I den här artikeln så kan du läsa om hur du ska göra.

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer