Fem tips på läsvärda artiklar i april om digital marknadsföring

Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.

Trevlig läsning!

Facebook Analytics försvinner

Tyvärr så kommer Facebook Analytics inte längre att vara tillgängligt efter den 30 juni 2021. Men du kan fram tills dess fortfarande få åtkomst till rapporter, utforska diagram och tabeller och utforska statistik. Men det finns dock andra verktyg som kan hjälpa dig att förstå din annonsering som du kan hitta här.

Lär dig att driva organiska klick och leads från din Instagram-kanal

Att lyckas få många organiska klick och konverteringar från Instagram är inte alltid så lätt. Men det finns mycket du kan göra för att öka dina chanser.

Du kanske behöver skapa lite mer intressant innehåll eller uppmaningar i dina inlägg. Håll även utkik efter möjliga samarbetspartners. Vill du veta mer om hur du kan gå tillväga så har vi en intressant artikel här.

Apple iOS 14.5 - spårning av appar

Användare av iPhones kan nu för första gången förhindra att annonsörer spårar dem över sina appar eftersom uppdateringen av iOS 14.5, innehåller en inställning som kallas “app tracking transparency”, vilket kräver att alla applikationer måste be om användarnas samtycke innan de kan spåra aktivitet. Mer om detta kan du läsa här.

12 verktyg för YouTube-sökoptimering

YouTube är den näst mest besökta webbplatsen, efter Google. För att nå framgång på YouTube så krävs det engagerande videoinnehåll. Men det man även behöver göra är att optimera för synlighet och för sökrankning. Som tur är så finns det en mängd gratis och premiumverktyg till förfogande för att lyckas. 

Här finns en intressant artikel där du kan läsa mer om detta.

Sju sätt att skapa bättre engagemang på Facebook

Fakta är att ju mer engagemang du får för ett inlägg, desto större sannolikhet är det att Facebook kommer att visa det inlägget och efterföljande innehåll för fler människor. Om fler personer som ser ditt engagerande innehåll, desto mer sannolikt kommer de att vidta åtgärder på det. Det finns bland annat fem viktiga saker att fokusera på vilket är videovisningar, reaktioner, kommentarer, delningar och klick. I den här artikeln så kan du läsa om hur du ska göra.

få nästa artikel till din inkorg

Varje vecka skickar vi artiklar, podcasts och nyheter som hjälper dig att fördjupa din kunskap och hålla dig uppdaterad kring digital marknadsföring. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Du kan välja att avprenumerera när som helst. Avsändare är Nivide AB, Hyllie Stationstorg 31, Malmö.

Om författaren

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD, konsult och utbildningsledare på Nivide. Här på bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som digitala strategier, sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Lyssna på mig i podden "Digital kommunikation med Johan Åberg".
DELA INLÄGGET
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Liknande artiklar

Kostnadsfri e-postkurs

Lär dig mer om fem områden som du behöver arbeta med för att lyckas med företagets digitala annonsering. Kursen är i synnerhet framtagen för dig som är marknadschef eller digitalt ansvarig på ditt företag.

Våra e-kurser

Lär dig att annonsera på Facebook och Instagram i din egen takt

Få tillgång till en unik webbaserad kurs med över 40 videoklipp som visar hur du annonserar på Facebook och Instagram.

E-bok: Social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

Kostnadsfri e-bok om sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

Vill du ha mer tips och inspiration?

Gå med i Digital Conversion Academy så får du allt vårt kostnadsfria material som artiklar, e-böcker och våra e-kurser skickade direkt till din inkorg utan kostnad.

Läs mer och anmäl dig till våra kommande utbildningstillfällen.

Studera i din egen takt och få samtidigt stöd och möjlighet att ställa frågor.

Om Nivide

Vi utbildar dig som vill hantera företagets annonsering i Google, Facebook och LinkedIn eller hjälper dig att hantera er annonsering i dessa kanaler.
Läs mer om oss

Om Nivide

Vi hjälper dig att starta upp och hantera kampanjer i Google och sociala medier eller stöttar och utbildar dig som vill sköta företagets digitala annonsering på egen hand.

040 – 29 32 80
kontakt@nivide.se