Få fler bokningar direkt genom er eget bokningssystem istället för att kunden går via hotellsajterna genom att köpa ert eget namn i Google Ads. I den här artikeln förklarar vi hur ni kan göra detta.
Varför ska ni köpa ert eget namn i Google?
Har du någon gång testat att söka efter hotellets namn i Google?
Sannolikheten att en hotellbokningssajt visas bland annonserna när du söker på ert eget namn är stor. Om ni inte själva syns med en annons finns det risk att kunden gör sin bokning via en hotellbokningssajt istället för att boka direkt genom er webbplats.
Ni betalar lite för klick som sker på era egna sökord
Genom att ”skydda” en plats bland de betalda sökresultaten så knuffar ni ner hotellbokningssajterna och ökar sannolikheten att ni syns ovanför dem, eller får platsen för er själva, vilket leder till lägre risk att kunden gör sin bokning via dem och högre chans att de gör sin bokning direkt på er webbplats.
Att köpa sina egna sökord i Google, s.k. ”branding-sökord”, är förhållandevis billigt. Medan generella termer som ”hotell + ort” eller ”konferens + ort” är förhållandevis dyra så betalar ni väldigt lite för de klick som sker på annonser som visas på era egna sökord.
Det finns alltså god anledning att köpa ert eget namn för att även synas bland de betalda sökresultaten även om ni rankar högst i det organiska sökresultatet.
Det här kan du göra
Prata med din digitala samarbetspartner för att försäkra dig om att ni har en bra synlighet vid sökningar på ert eget namn, s.k. ”branding-sökord”.
Be er leverantör om att kontrollera exponeringsandelen för era branding-sökord för att försäkra er om att ni har så bra synlighet som möjligt vid sökningar som sker på ert eget namn.
Behöver du hjälp med er annonsering i Google så hör av dig till oss på Nivide. Vi har lång erfarenhet av att marknadsföra hotell & konferensanläggningar i Google och sociala medier.
Mer tips och inspiration
Lyssna in avsnitt #7 i podden Digital kommunikation med Johan Åberg där jag pratar mer om det här ämnet.
Kostnadsfri e-postkurs
Lär dig mer om fem områden som du behöver arbeta med för att lyckas med företagets digitala annonsering. Kursen är i synnerhet framtagen för dig som är marknadschef eller digitalt ansvarig på ditt företag.