Förbättra företagets digitala strategi – del 2: Skapa värde

prenumerera på tips och inspiration

Tips och inspiration för dig som arbetar med digital kommunikation. Vi skickar ca 3-4 artiklar om sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Välkommen!

I den här artikelserien hjälper vi dig som är ansvarig för företagets digitala kommunikation att ta fram eller förbättra den digitala strategin på företaget. I del 2 fördjupar vi oss i utgångspunkten i den digitala strategin, nämligen att skapa värde för kunden.

Del 1 hittar du här.

digital strategi

Det sägs att vi nås av tusentals reklambudskap varje dag genom exempelvis sociala medier, tv-, utomhus- och radioreklam. Facebook har tidigare påstått att den genomsnittliga användaren har ca 1500 potentiella inlägg som kan visas i flödet.

Det är ingen tvekan om att “bruset” är större än någonsin när vi dessutom inkluderar tid i appar, nyhetsläsare, e-post och meddelandeappar. Det förekommer dessutom reklam i nästan samtliga av dessa kanaler; Gmail, Google, Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn och så vidare.

Frågan är om företag och varumärken lyckas stå ut från mängden med ytterligare ett reklaminlägg i sociala medier? Jag tror personligen att man har en tendens att överskatta sin egen betydelse. Varför skulle kunden bry sig om just din reklam i en värld där reklam inte är en bristvara?

Skapa värde för att skapa intresse och bygga förtroende

Vilket innehåll kan få din kund att stanna upp i flödet i sociala medier? Vad kan få dem att genomföra någon form av åtgärd, exempelvis att besöka din webbplats eller att börja tänka annorlunda?

Fler företag inser att för att stå ut i det enorma brus som finns idag behöver man fokusera på att skapa värde och att detta genomsyrar den digitala kommunikationen.

Vad innebär det då att skapa värde? Nyckelorden är att hjälpa, inspirera, utbilda eller underhålla.

Det som är gemensamt för många av de personer och varumärken som tar plats i sociala medier är att deras innehåll faller inom någon av dessa ovanstående kategorier.

Exempelvis:

Red Bull underhåller och inspirerar genom att kontinuerligt publicera extrema äventyrs- och sportprestationer.

Visma publicerar artiklar med tips och inspiration för småföretagare.

Granngården publicerar artiklar med tips och utbildande innehåll kring trädgård, hus och djur.

Sportamore publicerar artiklar, videoklipp och länkar som inspirerar och hjälper personer som är intresserade av träning.

Att skapa värde är centralt i det digitala ekosystemet

I vårt “digitala ekosystem” utgår vi ifrån att skapa värde och låter det genomsyra vår digitala närvaro. Det är inte samma sak som att vi inte gör reklam, men fokus ligger istället på att hjälpa, inspirera och utbilda kunderna.

När du låter det här tankesättet genomsyra din digitala kommunikation kan det ta sig olika former. Exempelvis:

  • Ni publicerar regelbundet artiklar på en blogg som hjälper och inspirerar kunderna.
  • Ni skickar ut nya artiklar till er e-postlista och marknadsför artiklarna till en relevant publik på LinkedIn.
  • Ni tar fram videoklipp som syftar till att utbilda kunden att exempelvis bli en bättre beställare. Videoklippen publiceras på YouTube och annonseras i sociala medier.
  • Ni erbjuder nerladdningsbart material som hjälper kunden att fördjupa sig i ämnena som ni skriver om.
  • Ni gör sökordsanalyser och sökoptimerar artiklar som baserar sig på vad kunderna har för frågor och utmaningar som de letar svar på i Google.

Som du ser är detta inte en enskild metod utan något som ni utgår ifrån och sedan låter genomsyra er kommunikation. Det innebär dessutom för att ni ska lyckas med detta kräver det att ni behärskar andra verktyg, kanaler och metoder, därav det “digitala ekosystemet” som vi kommer att fortsätta utforska i kommande artiklar.

Vad kan du göra nu?

Gör en inventering och anteckna följande:

  • Vilka frågor och utmaningar uppstår hos dina kunder i samband med att de ska köpa in de produkter och tjänster som ni erbjuder?
  • Vilken kunskap besitter ni i organisationen som ni kan paketera och dela med er av i form av exempelvis artiklar och videoklipp?
  • Vem i organisationen behöver ni involvera? Det är troligtvis fler personer än de som ansvarar för er kommunikation, exempelvis säljare och produktspecialister.

Lycka till!

Läs mer

Förbättra företagets digitala strategi – del 1: Om det digitala ekosystemet

Om författaren

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Låt oss hjälpa dig att hitta fler kunder i sociala medier och andra digitala kanaler. Fyll i dina uppgifter så hör vi av oss inom en arbetsdag för att boka in ett kort telefonsamtal för att förstå dina behov bättre innan vi lämnar en kostnadsfri offert.
– Johan Åberg, VD och konsult på Nivide

Det går även bra att skicka e-post till kontakt@nivide.se.