Det digitala ekosystemet – del 3: Vad är innehållsmarknadsföring?

prenumerera på tips och inspiration

Tips och inspiration för dig som arbetar med digital kommunikation. Vi skickar ca 3-4 artiklar om sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Välkommen!

I artikelserien ”Det digitala ekosystemet” kommer vi att utforska de hörnstenar som bör ingå i din digitala strategi. I den här artikeln belyser vi betydelsen av innehållsmarknadsföring, content marketing, och hur du kan lyckas med metoden.

digital strategi

Det digitala ekosystemet – del 1: Om det digitala ekosystemet

Det digitala ekosystemet – del 2: Skapa värde

Innehållsmarknadsföring eller content marketing är en metod där kommunikationen fokuserar på att skapa värde och nytta för målgruppen som du vänder dig till.

En grundprincip för metoden är att den utgår ifrån vad kunden upplever som intressant, användbart eller relevant istället för att kommunikationen utgår ifrån vad du och ditt företag vill berätta för omvärlden, exempelvis om era produkter och tjänster.

Här kan du ta del av 56 exempel på hur svenska företag tagit sig an content marketing.

Content marketing må vara ett relativt nytt begrepp men metoden har tillämpats under lång tid. Exempelvis publicerade John Deere magasinet The Furrow, som fokuserar på att tillhandahålla information som hjälper lantbrukare att bli mer lönsamma, och ges fortfarande ut till över 1,5 miljoner läsare runt om i världen.

Bild från John Deeres The Furrow

 

Innehållsmarknadsföring kan tillämpas på alla dina digitala kanaler. Du kan bidra med kunskap och värde i sociala medier, på din hemsida, via en blogg eller genom ditt nyhetsbrev.

Med tanke på att den digitala utvecklingen går så enormt snabbt och att det imorgon kan handla om andra kanaler än Facebook, Instagram eller TikTok för den delen, så bör du ha en genomtänkt innehållsstrategi som du därefter kan applicera i den kanal som du för tillfället ser att dina kunder använder.

Genom att utgå ifrån din innehållsstrategi först och därefter applicera den i en kanal framtidssäkrar du din digitala kommunikation, istället för att tänka kanal först.

När du tar fram en innehållsstrategi för ditt företag bör ditt innehåll kretsa kring en eller flera av nedanstående kategorier.

  • Innehåll som bjuder på tips, kunskap och inspiration
  • Utbildande innehåll
  • Roligt och underhållande innehåll
  • Information, statistik och rapporter
  • Sökoptimerat innehåll

Här kan du läsa mer i detalj om vad en innehållsstrategi, också kallad content marketing-strategi, består av.

Innehåll som bjuder på tips, kunskap och inspiration

Kunskapen i din organisation är vad som skiljer er mot era konkurrenter. Hur kan ni bygga förtroende gentemot potentiella kunder genom att paketera och leverera användbar kunskap genom er kommunikation i de digitala kanalerna?

B2B-företag som är osäkra på hur de kan nå potentiella kunder genom sociala medier och digitala kanaler bör börja gräva här. Vilka utmaningar har era kunder i olika delar av köpprocessen? Vilka frågor brukar uppstå? Vilken kunskap finns i vår organisation som vi kan ge till våra kunder för att de ska kunna ta bättre köpbeslut eller lyckas i sitt arbete?

Ett vanligt misstag jag ser många B2B-företag göra är att fokusera på kanal först. Exempelvis: ”Våra kunder finns på LinkedIn, så vi bör lära våra säljare hur de kan använda den här kanalen.” Det här är att börja i fel ände. Ni bör istället fråga er vilka utmaningar och frågeställningar era kunder har och sedan använda LinkedIn som en kanal för att distribuera svaren och kunskapen kring dessa utmaningar och frågor.

Det innebär att ni behöver börja i er innehållsstrategi, sätta denna, och därefter utbilda er organisation i verktyg som exempelvis LinkedIn.

Utbildande innehåll

Utbildande innehåll är en annan kategori som oftast används av B2B-företag. Finns det luckor i kundernas kunskap där ni kan hjälpa till? Finns det saker de inte vet som de bör tänka på när de köper in den typen av produkter och tjänster som ni erbjuder?

Våra egna artiklar går ofta under kategorierna ”Tips, kunskap och inspiration” eller ”Utbildande innehåll”. Vi försöker bjuda på så mycket kunskap som möjligt som kan hjälpa våra kunder och läsare att få ut mer av sin digitala kommunikation.

Roligt och underhållande innehåll

Innehåll som är roligt och som underhåller den tänkta målgruppen är mer populärt bland B2C-företag.

Red Bull nämns ofta som ett internationellt exempel på varumärken som skapar underhållande innehåll. Deras innehåll kretsar ofta kring sport och äventyr, med massor av adrenalin och extrema prestationer.

Lego är ett annat varumärke som producerar extremt mycket innehåll i alla tänkbara kanaler: Filmer, tidningar, videoklipp och så vidare. Både Lego och Red Bull anses av många vara lika mycket medieföretag som företag som tillverkar leksaker respektive energidrycker.

På hemmaplan finns det flera konsumentvarumärken som också försöker skapa underhållande innehåll, exempelvis Norrlands Guld. Sättet att kommunicera skiljer sig markant från exempelvis ett B2B-företag som fokuserar på att vara kunskapsledande inom sitt segment, men båda tillvägagångssätten kan kategoriseras som innehållsmarknadsföring.

Information, statistik och rapporter

Med ”information” avses inte information om ditt eget företag och de produkter och tjänster som ni erbjuder.

Om vi väljer att bjuda på information, statistik och rapporter ska det vara innehåll som kunden kan lära sig av och tillförskaffa sig nytta av direkt genom att ta del av innehållet.

Att utöka din omvärldsbevakning och sammanställa eller dela länkar till rapporter som är relevanta för dina kunder kan vara en del av din innehållsstrategi.

Se dig själv och ditt företag som en resurs som sammanställer och delar med dig av innehåll som dina kunder har nytta av. Ibland är det eget innehåll som ditt företag har producerat men det kan även vara innehåll som du länkar till.

Ditt företag finns till för att hjälpa och skapa så stort värde för dina kunder som möjligt. Låt det inte begränsas till de produkter och tjänster som ni erbjuder, utan om ni verkligen vill skapa skillnad för era kunder så låt även er digitala kommunikation genomsyras av innehåll som hjälper, utbildar, inspirerar och skapar nytta för kunderna.

Sökoptimerat innehåll

Google premiererar innehållsrika webbplatser och sidor som skapar värde för besökarna.

Enbart detta faktum bör göra innehållsmarknadsföring till en prioriterad marknadsaktivitet för ditt företag med tanke på hur många köpresor som börjar med en sökning i Google.

Att kartlägga vilka sökfraserna som dina kunder använder ger dig bra underlag för vilka artiklar du kan skapa för att attrahera trafiken till din webbplats.

Redo att ta dig an företagets innehållsmarknadsföring? Här är tre punkter som du kan arbeta vidare med:

– Sammanställ (i Word, Excel, Trello eller liknande) vilka utmaningar och frågor som dina kunder har vad gäller de produkter och tjänster som du erbjuder. Utgå ifrån dessa när du skapar ditt innehåll.

– Fundera igenom vem i organisationen som berörs. Oftast finns inte kunskapen inom marknads- och kommunikationsavdelningen, utan exempelvis hos produktansvariga eller andra specialister i organisationen.

– Påbörja en sökordsanalys och ta reda på vilka sökord dina kunder använder och ta fram artiklar som bjuder på kunskap kring de ämnen som du ser kunderna letar information om. Här finns tips på 7 verktyg som kan underlätta din sökordsanalys.

Vill du se fler exempel på innehållsmarknadsföring och i synnerhet flera exempel som lämpar sig bättre för B2B? Spana in vår artikel 56 exempel på content marketing i Sverige.

Glöm inte att prenumerera om du vill ta del av kommande artiklar i serien.

Lycka till!

Fler artiklar i serien:

Det digitala ekosystemet – del 1: Om det digitala ekosystemet

Det digitala ekosystemet – del 2: Skapa värde

Om författaren

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email