Det fullkomligt svämmar över med tips, råd och idéer för hur du kan förbättra din profil på LinkedIn. På våra LinkedIn-utbildningar får vi många frågor om just profilen.
Jag brukar säga ”Glöm den. Den är inte viktig nu. Det finns andra saker som du ska tänka på. Vi tar profilen till sist.”
Vi fick nyligen en fråga från en kund som frågade om varför vi ger så mycket tips – utan att ta betalt – om LinkedIn. Först och främst, om vi inte gör det så kommer någon annan att göra det. Dessutom vet vi att även om vi delar med oss av 100 Linkedin tips i den här e-boken så kommer det inte att få dig att lyckas med LinkedIn.
Det kommer att ta dig en bit – men inte hela vägen.
Det handlar nämligen inte om hur snygg din profil är, hur bra du kan funktionerna på LinkedIn eller om ditt företag finns på LinkedIn, Facebook, Twitter eller någon annan kanal.
I slutändan handlar det om hur du kommunicerar med dina kunder. Likes, engagemang, klick och så vidare har inte särskilt stor betydelse om dina kunder inte väljer att kontakta dig för att diskutera en affär.
E-bok: 100 LinkedIn-tips
100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.
Hur många som jobbar med rekrytering har jobbat med LinkedIn de senaste åren? De är många och känner till funktionaliteten och verktyget. Men har rekryteringsföretagen funderat igenom vilken kommunikation som de ska bedriva på individnivå? Jag tror att de är få – och tar gärna emot exempel.
Marknadsföring har blivit komplext. Det räcker inte längre med att synas – om du inte står ut i mängden (det sägs att en genomsnittlig Facebook-användare får 1500 händelser i sitt nyhetsflöde varje dag) så kommer du inte att lyckas. Om ditt innehåll, det som du publicerar, vad du skriver om och hur du skriver om det inte är intressant så kommer ingen att lyssna.
Om ditt företag ska vara med på Facebook eller ej, hur ofta ni skickar ut ert nyhetsbrev för att ”inte riskera att folk blir trötta på er”, vilken tid på dygnet som ni publicerar era inlägg i sociala medier (herregud, är det verkligen någon som köper det?) kommer att vara av underordnad betydelse. Det är vad du skriver om och hur du skriver om det som kommer att få din målgrupp att lyssna, engagera sig och dela ditt innehåll vidare.
Börja med att fundera igenom din innehållsstrategi. Vad är det som du kan bidra med som ger din målgrupp en riktigt bra anledning att följa ditt företag? Är det kunskaper, insikter och tips? Är det statistik och rapporter som dina kunder har nytta av? Är det att du skriver om något på ett sätt som dina kunder inte är vana vid att läsa?
Allt det där som marknadsförare går och tänker på idag; ”hur ofta ska vi skicka ut vårt nyhetsbrev?”, ”vilka sociala medier ska vi finnas i?”, ”hur ofta ska vi publicera inlägg?” och så vidare blir enkla frågor att besvara. Lägg din tid och energi på att skapa rätt innehåll för er målgrupp så kommer det att bil katalysatorn i er digitala marknadsföring.
Din profil på LinkedIn kommer inte att avgöra om du lyckas med sin målsättning. I slutändan handlar det om hur du kommunicerar med ditt nätverk.
Lycka till!
Johan Åberg