LinkedIn som rekryteringsverktyg

LinkedIn har länge använts som ett rekryteringsverktyg av flera rekryterare och headhunters och under den senaste tiden är det fler företag och HR-avdelningar som intresserar sig för hur de kan använda kanalen både för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke (”Employer Brand”) och hur de kan använda kanalen i rekryteringsprocesserna.

Det som gör LinkedIn intressant att använda som rekryteringsverktyg är såklart att 22 % av svenskarna finns på LinkedIn och en majoritet av dessa är utbildade och kvalificerade yrkespersoner. En annan aspekt som är mycket intressant är att många av dina företags anställda troligtvis finns på LinkedIn, och andra sociala nätverk, som gör att dessa relativt enkelt går att aktivera som varumärkesambassadörer för ditt företag.

I det här inlägget kommer vi att titta lite närmare på hur LinkedIn kan användas både för att stärka företagets arbetsgivarvarumärke och hur man kan använda kanalen i rekryteringsprocesserna.

Så kan LinkedIn användas som rekryteringsverktyg

När en ny användare kompletterar sin profil på LinkedIn så får de ange exempelvis i vilken bransch som de är verksamma, vilket företag de arbetar på och vilken titel som de har. Den här informationen tillhandahåller sedan LinkedIn till annonsörer, vilket gör att vi som företag kan nå specifika målgrupper med våra budskap, precis som på vilket annat socialt nätverk som helst, exempelvis Facebook.

Den här informationsinsamlingen som LinkedIn gör innebär emellertid att vi även kan söka efter väldigt specifika målgrupper genom LinkedIns sökfunktionalitet. Genom att leta upp personer som matchar profilen som vi letar efter så kan vi därefter ta kontakt med dem eller enkelt se gemensamma kontakter och få en introduktion till kandidaterna den vägen.

Den här funktionaliteten används av de flesta rekryteringsföretag men kan likväl användas av HR-personal och rekryterande chefer som vill ta en mer aktiv roll i rekryteringen. Funktionen ”Avancerad sökning” är kostnadsfri och allt som krävs är ett LinkedIn-konto. Med Premium får du tillgång till några fler funktioner för att filtrera din sökning och göra den ännu mer specifik.

Läs även: Så kan din HR-avdelning använda LinkedIn

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

Så kan LinkedIn användas för Employer Branding

I LinkedIns annonsverktyg kan man även nå ut med textannonser eller s.k. sponsrade inlägg till specifika målgrupper.

Genom att ringa in vilken målgrupp som vi vill attrahera till företaget under de kommande åren kan vi således bestämma vem vi ska rikta våra annonser till när vi tar fram exempelvis inlägg som vi vill ska nå ut till en viss målgrupp. När ni har tagit reda på vilken vår målgruppen är och hur ni kan nå ut till dem genom annonsverktyget på LinkedIn så behöver ni ta fram en innehållsstrategi för hur ni ska bearbeta dem.

Läs även: Fyra olika sätt att använda LinkedIn

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer