Varje månad sammanställer vi några av de nyheter och artiklar som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.
Denna gång har vi bland annat fokuserat på vad Apples iOS-uppdatering innebär för dig som marknadsför på Facebook.
Du kan dessutom lära dig hur du hanterar en datadriven content calendar och får tips på nya målgrupper för Facebook.
God jul och gott nytt år!
Förändringar i Facebook Ads efter ny iOS-uppdatering
Med den nya iOS-uppdateringen är det nu enkelt att, i samband med att du laddar ner en app i App Store, kunna se hur företag hanterar din data. Facebook, i synnerhet, har hamnat under luppen och i denna artikel kan du läsa mer om vilken data som delas med sociala mediejätten.
Men vad betyder detta för dig som marknadsförare eller digitalt ansvarig?
Den nya iOS-uppdateringen innebär en rad olika förändringar i kampanjhanteraren på Facebook.
Till exempel kommer bara 8 stycken konverteringshändelser vara tillåtna att optimera för per domän. Resterande kommer att inaktiveras för kampanjoptimering av Facebook.
En annan viktigt aspekt är den försenade rapporteringen. För webbplatskonverteringar kommer händelser att baseras på tiden för konverteringen, till skillnad från tidigare då det istället var tidpunkten för de associerade annonsernas visning som rapporterades.
Mer om vad du som digitalt ansvarig behöver tänka på gällande kampanjer i Facebook Ads sedan den nya iOS-uppdateringen går att läsa om här.
Tips på målgrupper för Facebook-annonsering
Få tips på sex stycken varma målgrupper som du kan rikta dina annonser till på Facebook och läs om ytterligare fyra som kan användas som kalla målgrupper.
Har du till exempel provat att annonsera mot personer som finns med på din mejllista? Eller skapa en lookalikemålgrupp baserad på personer som har interagerat med din Facebooksida på ett eller annat sätt?
Alternativen är många och Social Media Examiner ger dig massor av bra tips i “How to Expand Your Facebook Ad Targeting to New Audiences”.
Interaktiva resultat i Googles SERP
Google testar en ny funktion i SERP, också kallat search engine results page, som ska göra det möjligt för användare att interagera med sökresultaten.
Med hjälp av en liten ikon som är synlig vid sökresultaten ska användare kunna se vilka bilder som återfinns på webbsidan – utan att behöva klicka sig in på den.
Många menar att den nya funktionen kan innebära försämrad CTR, klickfrekvens. Läs mer här om Googles test av interaktiva sökresultat.
Googles omtalade avbrott
Vid lunchtid måndagen den 14:e december drabbades Google av ett tillfälligt avbrott. Användare upplevde problem med både Google Calendar, Gmail och YouTube.
Problemet, som orsakade stor uppståndelse, varade i knappt en timme innan det kunde lösas. Enligt Google själva var det brist på lagringsutrymme för verifieringsverktyg som gjorde att systemet tillfälligt kraschade.
LinkedIn lanserar "Sales Insight"
LinkedIn lanserar ”Sales Insight”, ett verktyg bestående av realtidsdata genererad från ett enormt globalt nätverk av aktiva användare.
Med hjälp av denna data har du en bättre grund för dina säljstrategier och kan vara mer precis gällande vilka företag och personer du väljer att kontakta.
För att lära dig mer om ”LinkedIn Sales Insight” kan du kika i denna artikel där du dessutom hittar videoklipp som förklarar verktyget och dess fördelar.
Så hanterar du en datadriven content calendar
Vi står inför ett nytt år vilket också innebär nya möjligheter för marknadsföring och planering.
Med en content calendar har du full koll på vad som ska publiceras när och får en bra möjlighet att kunna planera ditt innehåll för en längre period framåt.
Med datadrivna funktioner kan du dessutom ta din kalender till nästa nivå. Search Engine Journal delar med sig av användbara tips på hur du hanterar en sådan.
Svenskarna och Internet
”Svenskarna och Internet” – Internetstiftelsens årliga rapport över internetanvändandet i Sverige – släpptes i mitten av december.
Årets rapport jämför inte bara siffrorna med föregånde års resultat, utan fokuserar även på jämförelser mellan Q1 och Q3 under 2020 för att kunna dra slutsatser kring hur pandemin påverkat vårt användande av internet.
Rapporten visar bland annat att e-handeln har ökat under det tredje kvartalet jämfört med det första, samtidigt som Instagram ser en stor ökning i användandet av appen bland pensionärer.
Här kan du ta del av vår sammanfattning av rapporten och läsa mer om vad resultaten kan innebära för dig som arbetar med digital marknadsföring.
Vill du grotta ner dig i hela ”Svenskarna och Internet” går den givetvis också att ta del av.