Så höjer du ditt kvalitetsresultat i Google Ads

prenumerera på tips och inspiration

Tips och inspiration för dig som arbetar med digital kommunikation. Vi skickar ca 3-4 artiklar om sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Välkommen!

Kvalitetsresultatet på sökorden i Google Ads har stor påverkan på hela ditt konto och därmed också på resultatet av din digitala annonsering. 

Trots detta ser vi många gånger konton som har sökord med väldigt låga kvalitetsresultat.

Så hur ska man som annonsör tänka för att få ett så bra kvalitetsresultat som möjligt – vad kan man påverka? Och hur?

I det här inlägget reder vi ut vad kvalitetsresultatet är, hur det fungerar samt ger dig förslag på åtgärder att ta till för att förbättra det. Trevlig läsning!

Vad är kvalitetsresultat i Google Ads?

Kvalitetsresultatet, också kallat “Quality Score”, baseras på historisk data och är en samlad bedömning och uppskattning av hur relevant Google anser din annons och din landningssida vara för någon som ser din annons.

Alla sökord i kontot tillägnas ett kvalitetsresultat och detta visas som ett betyg mellan 1-10 där 10 är bäst.

Finns det inte tillräckligt med data (visningar och klick) för att fastställa kvalitetsresultatet för ett sökord syns ingen siffra alls utan bara ett ”__”-tecken. Detta kan även hända när ett sökord precis är inlagt i kontot.

Kvalitetsresultatet baseras på tre parametrar – annonsrelevans (ad relevance), förväntad klickfrekvens (expected click-through rate) och upplevelse av landningssidan (landing page experience). 

I ditt Google Ads-konto hittar du dem under Columns > Modify Columns > Quality Score

 

Dessa tre parametrar mäts i sin tur i “under genomsnittet” (below average), “genomsnitt” (average) och “över genomsnittet” (above average).

För att generera ett så bra resultat som möjligt av din annonsering i Google Ads vill du sträva efter att ligga “över genomsnittet” i samtliga av dessa tre kategorier. 

Det ökar helt enkelt chansen för ett högre kvalitetsresultat. 

Men vad betyder egentligen de olika parmetrarna – hur fungerar de och vad kan du som digitalt ansvarig göra för att höja resultatet i dessa nyckeltal?

Annonsrelevans

Annonsrelevans är egentligen precis så enkelt som det låter – annonsens relevans. Saker som tas i beaktning i detta nyckeltal är till exempel hur väl din annons speglar ditt sökord.

Vill du öka annonsrelevansen för ditt sökord kan du fundera över dessa punkter:

  • Finns sökordet med i både rubrik och beskrivning i annonsen? Om inte, så justera annonsen så att de gör det.
 
  • Har du väldigt många sökord i samma annonsgrupp? Det kan i så fall innebära att alla sökord inte går att få med i annonstexterna vilket därmed ger dem en lägre annonsrelevans. Prova i så fall att ha färre sökord i respektive annonsgrupp.
 
  • Är din annons tillräckligt specifik? En för generell annons kan innebära ett sämre resultat för annonsrelevansen. 

 

Förväntad klickfrekvens

Förväntad klickfrekvens mäter sannolikheten för att din annons kommer bli klickad på i de fall där den visas i sökresultatet. 

Här tas även historisk data med i beaktning, till exempel hur väl din annons presterat tidigare. 

Har du en sämre förväntad klickfrekvens kan du prova att:

  • Justera dina annonstexter för att skapa en annons som fler personer väljer att klicka på. Här kan det vara effektivt att prova använda en CTA – call to action – i slutet av annonstexten. Till exempel “Besök vår hemsida för en kostnadsfri offert” eller “Beställ ditt exemplar direkt på hemsidan”.

  • Lägga till annonstillägg i dina annonser. Annonstilläggen syftar till att förse personen som söker med ytterligare detaljer och information kring din verksamhet.  Här kan du läsa mer om hur annonstillägg i Google Ads fungerar.

  • Se över buden på dina sökord. Arbetar du med en manuell budstrategi där du själv justerar buden på respektive sökord kan det vara värt att undersöka om budet eventuellt kan behövas höjas något.

 

Upplevelse av landningssida

Upplevelse av landningssidan handlar om hur väl landningssidan motsvarar vad folk förväntar sig efter att de klickat på din annons. 

En landningssida med relevant, unikt och användbart innehåll är A och O för att få bra betyg i detta nyckeltal. 

Har du “under genomsnitt” eller ”genomsnitt” i upplevelse av landningssidan kan du till exempel se över om:

  • Ditt sökord återfinns på landningssidan – det får gärna återkomma i både rubrik, texter och URL.

  • Det finns tillräckligt med relevant innehåll på sidan. Ju mer användbar information som finns att ta del av för den som hamnar på din landningssida, desto bättre.

  • Landningssidan speglar din annons och därmed också ditt sökord. Om inte landningssidan nämner något av dina sökord eller på ett eller annat sätt berör det din annons handlar om är risken stor för ett sämre resultat i din upplevelse av landningssida.

  • Din sida är lättnavigerad för både mobil och dator. Är landningssidan inte optimerad för mobiltrafik, till exempel, sänker det chanserna för att upplevelsen av landningssidan ska graderas som ”över genomsnittet”.

 

Exempel

För sökordet markerat i rosa är det inget fel varken på annonsens relevans eller på landningssidan. Istället bör fokus ligga på att se över hur den förväntade klickfrekvensen kan förbättras.

I exemplet markerat i blått har landningssidan graderats till ”över genomsnittet” medan både förväntad klickfrekvens och annonsrelevans kan vara parametrar värda att se över. 

Sammanfattning

Genom att bryta ner kvalitetsresultatet i underkategorierna annonsrelevans, förväntad klickfrekvens och upplevelse av landningssida är det betydligt enklare att få en inblick i vad som fungerar och vad som inte fungerar och agera utifrån det. 

Det kan mycket väl vara så att flera sökord har samma kvalitetsresultat, men att de har olika graderingar i annonsrelevans, förväntad klickfrekvens och upplevelse av landningssida, precis som på bilden ovan. 

Då kan det vara bra att känna till vad det är som behöver åtgärdas och vilka justeringar som är mest lämpliga att göra. 

Lycka till!

Om författaren

Denise Nilsson
Denise Nilsson
Jag arbetar som Digital Marketing Specialist på Nivide. På vår blogg delar jag med mig av tips och inspiration kring uppdateringar, nyheter och verktyg inom digital kommunikation. Välkommen att kontakta mig på denise.nilsson@nivide.se
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email