Back to basics – så fungerar annonstillägg i Google Ads

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

I vår artikelserie “Back to basics” förklarar vi några av de grundläggande verktygen, metoderna och funktionerna som är relevanta för dig som arbetar med digital kommunikation. I det här inlägget pratar vi om annonstilläggen i Google Ads. Trevlig läsning!

Vad är annonstillägg i Google Ads? Hur använder man de på bästa sätt? Och – kanske viktigast av allt – vad har de för nytta?

Frågorna kan vara många. I det här inlägget besvarar vi de mest grundläggande och ger dig en överskådlig introduktion till funktionen.

Annonstilläggen i Google Ads fungerar som extrainformation som kan förse kunden med ytterligare detaljer kring verksamheten – allt beroende på vilken typ av annonstillägg det rör sig om. 

Men vilka andra fördelar finns?

Den största motiveringen till varför alla med ett aktivt Google Ads-konto bör använda sig av just annonstillägg i sina annonser är att de ökar chansen för en högre CTR (klickfrekvens). 

En annan fördel är att att tilläggen erbjuder kunden en möjlighet att interagera direkt i sökresultatet, till exempel genom att göra ett samtal.

Det finns en rad olika tillägg att använda i Google Ads – hela tio stycken – men vissa är kanske mer vanliga än andra. Här berör vi några av dem.

  • Informationstillägg (callout extensions) är ett utmärkt alternativ för att belysa företagets USP:ar (unique selling points) och kan till exempel vara “Fri frakt” och “Kostnadsfria returer”.
  • Platslänkstillägg (site link extensions) fungerar istället som länkar som leder till andra sidor än den faktiska annonsen pekar till. Detta kan vara bra i de fall man som företag vill att kunden enkelt ska kunna ta sig till sidor såsom “Öppettider” eller “Nyheter”.
  • Tillägg med utbudsinformation kan vara praktiskt att använda när man vill belysa olika typer av produkter eller tjänster under en och samma kategori.

    Ett hotell hade i detta fall kunnat ange “Typer” som kategori och därefter lista sina olika typer av hotellrum – enkelrum, dubbelrum och så vidare. 

Kanske har du någon gång gjort en sökning i Google och därefter klickat på telefonnumret som dykt upp för att direkt ringa upp företaget du önskat komma i kontakt med? 

Då är sannolikheten stor att du dragit nytta av telefontillägget.

  • Telefontillägget är precis så enkelt som det låter – ett telefonnummer man som företag anger för att kunden sedan ska kunna ringa upp genom bara ett enkelt knapptryck. 

Sammanfattningsvis finns det ett par olika typer av annonstillägg att använda i Google Ads, de vi har nämnt i detta inlägg är bara ett par av dem.

Gemensamt för allihopa är att de bland annat ökar chanserna för en högre klickfrekvens.

Prova att testa dig fram för att se vilka som fungerar bäst för din verksamhet, vissa kan ibland lämpa sig bättre än andra. Lycka till!

22 sidor om SEM

Hämta vår kostnadsfria e-bok där vi har samlat våra mest populära artiklar kring hur du kan arbeta ännu bättre med företagets sökmarknadsföring.

Denise Nilsson
Denise Nilsson
Jag arbetar som Digital Marketing Specialist på Nivide. På vår blogg delar jag med mig av tips och inspiration kring uppdateringar, nyheter och verktyg inom digital kommunikation. Välkommen att kontakta mig på denise.nilsson@nivide.se
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar