Så kan marknad och HR samarbeta kring LinkedIn

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

En fråga som ofta dyker upp hos de företag vi möter är hur samarbetet mellan marknad och HR kan se ut gällande LinkedIn. Här kommer några tankar om hur ni kan arbeta tillsammans.

Så kan marknad och HR samarbeta kring LinkedIn

Vem har ansvaret?

Detta beror såklart på vad ni anser att ert syfte är med att använda LinkedIn. Om kanalen bara används för att publicera tjänster ser jag att ansvaret kan ligga hos HR.

Om ni däremot ska nyttja alla de möjligheter som LinkedIn erbjuder för att nå ut med lediga tjänster, proaktivt hitta potentiella kandidater, bygga företagets arbetsgivarvarumärke och samtidigt nå ut till potentiella kunder bör ansvaret ligga hos marknad.

Detta eftersom många av dessa frågor är kommunikations-/marknadsföringsfrågor, exempelvis hur ni kommunicerar till kunder eller hur ni pratar kring ert arbetsgivarvarumärke.

Glöm inte säljavdelningen

Företag som engagerar både sälj, marknad och HR kring LinkedIn får mest ut av sin närvaro i kanalen.

Marknadsavdelningen kan nå ut med sina budskap till relevanta målgrupper genom annonsering.

Säljarna kan bygga sina personliga varumärken och knyta kontakt med potentiella kunder.

HR kan använda LinkedIn för att lägga ut lediga tjänster och för att leta och ta kontakt med kandidater.

Starta ett redaktionsråd

Eftersom flera funktioner inom företaget kan dra nytta av LinkedIn kan det vara en god idé att upprätta ett redaktionsråd.

Redaktionsrådet består av representanter från de olika avdelningarna som träffas regelbundet för att diskutera vad som kan kommuniceras på LinkedIn.

Redaktionsrådet blir ett bra tillfälle för exempelvis marknad och HR att diskutera hur man kan kommunicera olika tjänster eller ur ett Employer Branding-perspektiv.

Marknad får även en möjlighet att hämta in underlag från säljarna för eventuella uppslag som rör kundernas utmaningar. Säljarna blir i sin tur uppmärksammade på värdeskapande material som marknadsavdelningen har skapat och som kan spridas till kunderna via säljorganisationen.

En idé kan vara att även ha en roterande plats i redaktionsrådet – det vill säga en plats som hela tiden byts ut mot en annan person, för att få ny input i arbetet. Syftet med detta är att successivt involvera och synliggöra content-arbetet inom organisationen.

Vilka möjligheter finns det för marknad och HR på LinkedIn?

Om vi tittar närmare på de olika produkter eller möjligheter som LinkedIn erbjuder så kan vi se vilka av avdelningarna som passar bäst för att arbeta med de olika möjligheterna.

Det finns ett antal funktioner som HR kan arbeta med utan någon inblandning från marknad – exempelvis Job Ads och LinkedIn Recruiter.

HR kan även arbeta med de andra möjligheterna men störst effekt får ni här om marknadsförarna inom er organisation får lägga sitt kreativa tänkande på hur ni exempelvis kan utforma en jobbannons eller innehållet på er karriärsida (se bra exempel från Oatly nedan).

Ansvarsområden för HR

Dessa funktioner kräver inte något samarbete med marknad/kommunikation utan kan användas direkt av er HR-personal.

Job Ads
HR kan använda jobbannonser (Job Ads) på LinkedIn för att enkelt kopiera framtagna jobbannonser och sedan aktivera dem till en relevant målgrupp på LinkedIn. Detta är troligtvis det enklaste sättet att nå ut med jobbannonser till en så stor relevant publik som möjligt.

LinkedIn Recruiter
Som ett komplement till Job Ads kan HR-personalen använda LinkedIn Recruiter för att proaktivt hitta och ta kontakt med potentiella kandidater.

Work With Us Ads
HR kan även välja att aktivera jobbannonser via s.k. Work With Us Ads, annonser som placeras i anslutning till anställdas profiler, så att annonserna exponeras när andra medlemmar på LinkedIn tittar på era anställdas profiler.

Inlägg i relevanta målgrupper
Det finns flera grupper på LinkedIn där personer med en viss kompetens samlas. Om du exempelvis rekryterar en säljare så kan du söka efter “försäljning”, “säljare” eller liknande och välja “Grupper”. Ansök om medlemskap och tipsa om er lediga tjänst här.

Aktivera medarbetarna
Ge era lediga tjänster en extra skjuts genom att uppmana rekryterande chefer och andra medarbetare att dela de lediga tjänsterna till sina nätverk.

Ansvarsområden för marknad/kommunikation

Dessa funktioner kan även användas av HR men eftersom de i högre grad involverar kommunikationsbudskap i form av exempelvis utformning av statsuppdateringar, presentationstexter och landningssidor rekommenderar vi att ansvaret ligger hos marknad/kommunikation.

Företagssidan
Statsuppdateringar hanteras med fördel av marknadsavdelningen såvida det inte handlar om att publicera jobbannonser som länkar rakt upp och ner.

Career Pages
Career Pages är en sida som går att koppla på den ordinarie företagssidan där man kan berätta om hur det är att arbeta på företaget. Här går det exempelvis att lägga upp videoklipp där anställda berättar om arbetsplatsen.

Här kan HR i samarbete med marknad/kommunikation ta fram texter som berättar om företaget ur ett Employer Branding-perspektiv.

Pipeline Builder
Pipeliner är en funktion som låter dig rikta annonser till en viss målgrupp och peka dessa till en landningssida där de kan anmäla intresse att arbeta hos er. Syftet med Pipeline Builder är att bygga upp en databas med relevanta kandidater innan ni publicerar lediga tjänster för att förkorta rekryteringsprocessen.

Om ni redan nu vet att ni kommer att ha ett stort behov att rekrytera en viss kompetens under de kommande åren kan ni ha användning av den här funktionen.

Här behöver HR samarbeta med marknad för att utforma annonserna samt den landningssida som man hamnar på efter att man har klickat på annonsen.

LinkedIn Ads
LinkedIns annonsverktyg som är kopplat till företagssidan går utmärkt att använda även för att annonsera lediga tjänster. Fördelen med att använda det här verktyget, som ett komplement till Job Ads, är att ni når passiva kandidater, till exempel genom sponsrade inlägg i deras flöde.

LinkedIns annonsverktyg ger er också en större kontroll över vem som ser annonserna. Det är samtidigt ett mer komplext verktyg än “Job Ads”, vilket gör att det krävs större kompetens kring hur det används och annonserna tar längre tid att skapa.

Sammanfattning

Upprätta ett redaktionsråd som består av representanter från HR, marknad och sälj för att få ut så mycket som möjligt av företagets närvaro på LinkedIn.

Besluta därefter vem som ska ansvara för vilka delar – vilka funktioner använder HR? Vad ansvarar marknad för? Vilka delar kräver att vi samarbetar och diskuterar hur vi till exempel kommunicerar vårt arbetsgivarvarumärke på bästa sätt?

Det finns framförallt några verktyg som passar bra för HR att använda utan samarbete med marknad:

• Job Ads
• LinkedIn Recruiter
• Work With Us Ads
• Inlägg i relevanta grupper
• Att uppmana medarbetarna att dela lediga tjänster

För de områden där det krävs mer kommunikativa budskap lämpar sig ett samarbete mellan HR och marknad bättre:

• Statusuppdateringar på företagssidan
• Karriärsidan (Career Pages)
• Pipeline Builder
• LinkedIn Ads

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email