Skriv en kundfokuserad profil på LinkedIn – på under tio minuter

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

pablo-1

När du arbetar med Social Selling och använder LinkedIn som ett säljverktyg så vill du sätta kunden i fokus och prata mindre om dig själv. I den här artikeln tipsar vi om hur du kan skriva en kundfokuserad profil.

Det är din aktivitet på LinkedIn, exempelvis att publicera inlägg och uppdateringar, som ökar din synlighet och får potentiella kunder att besöka din profil. På din profil vill du fånga kundens uppmärksamhet och få de att ta nästa steg, exempelvis att skapa kontakt eller att besöka din hemsida.

Detta kräver att du pratar mindre om dig själv i din profil, dvs. inte ser din profil som ditt CV, utan som en möjlighet att skapa ett positivt intryck hos din kund. Här är en enkel struktur som du kan använda när du skriver din “Sammanfattning” för att den ska bli mer kundfokuserad.

Första stycket. Beskriv kortfattat hur du hjälper din kund och tydliggör den skillnad som dina produkter eller tjänster innebär för kunden. “Jag hjälper företag med att…”

Andra stycket. Berätta kortfattat för kunden HUR åstadkommer skillnaden för dem. “Genom att erbjuda tjänster inom….”

Tredje stycket. Berätta vilka andra kunder du har arbetat med och vilka resultat som du har åstadkommit för dem.

Fjärde stycket. Avsluta med en handlingsuppmaning (“Välkommen att kontakta mig”) tillsammans med dina kontaktuppgifter.

Ett exempel

Låt oss säga att vi erbjuder tjänsten “virtuell assistent” där vi hjälper våra kunder att frigöra tid så att de kan fokusera på prioriterade arbetsuppgifter.

Så här kan presentationen se ut:

Jag hjälper dig att frigöra tid och minska din stress så att du kan fokusera på din kärnverksamhet. Som virtuell assistent kan jag bland annat hjälpa dig med att: 

  • Boka resor och möten
  • Organisera din kalender
  • Svara på e-postmeddelanden
  • Förbereda presentationer
  • Följa upp kontakten med dina kunder

“Johan hjälpte mig att frigöra mer än två timmar varje vecka. Han är strukturerad, nogrann och svarar snabbt på mina önskemål. Det känns bra att hela tiden ha någon som jag kan ta hjälp av” – Kundreferens 1, Företag AB. 

Är du intresserad av hur jag kan hjälpa dig med din att-göra-lista? Välkommen att kontakta mig på XX eller skicka e-post till XX. 

hämta vår e-bok med tips och inspiration kring social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling på 68 sidor med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

Får dina kunder ett professionellt intryck av säljarnas profiler på LinkedIn?

Större delen av kundens köpprocess, och köpbeslut, sker utan din aktiva inblandning, bl.a. genom att kunden har interna möten, gör research kring dig som företag i exempelvis Google och tittar på säljarnas profiler i sociala medier. Alla interaktionen med kunden ska lämna ett positivt intryck och föra dialogen framåt.

Det gäller även säljarnas profiler i kanaler som exempelvis LinkedIn. Vilket intryck lämnar de hos dina kunder idag? Ger säljarnas profiler ett positivt intryck som ökar sannolikheten att kunden vill göra affär eller minskar de chansen?

Titta igenom medarbetarnas profiler och konstatera om de behöver arbetas igenom för att ge ett riktigt professionellt intryck.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email