Tips för att nätverka bättre på LinkedIn

få kommande artiklar skickade till din inkorg

Varje vecka skickar vi artiklar, podcasts och nyheter som hjälper dig att fördjupa din kunskap och hålla dig uppdaterad kring digital marknadsföring. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Du kan välja att avprenumerera när som helst. Avsändare är Nivide AB, Hyllie Stationstorg 31, Malmö.

Digitala möten och digitalt nätverkande har aldrig varit på tapeten så mycket som nu med tanke på rådande omständigheter. I den här artikeln ger vi därför några tips kring hur du kan bli ännu bättre på att nätverka på LinkedIn.

1. Skapa ett bättre första intryck med din profil

Vilket intryck förmedlar din profil? En professionell och komplett LinkedIn-profil ger ett positivt första intryck och ökar chanserna för att andra väljer att interagera med dig.

Här är några saker du kan göra för att förbättra din LinkedIn-profil:

  • Lägg till en bakgrundsbild som sätter dig i rätt sammanhang. Det kan exempelvis vara en bild som representerar er verksamhet.

Här är tre exempel på personer som gör detta bra:

https://www.linkedin.com/in/annaelgh/

https://www.linkedin.com/in/nadjaekblomhejpadig/

https://www.linkedin.com/in/malin-anderud/

  • Komplettera din profil med mer information. Dina profilbesökare kanske inte är jätteintresserade av att veta vilka dina ansvarsområden var för 15 år sedan, men en profil som upplevs som genomarbetad ger ett bättre intryck.

Det är det sammanlagda intrycket av din profil som kommer att påverka hur andra upplever din profil. Lägg exempelvis in tidigare befattningar och utbildningar tillsammans med några korta rader under beskrivningen.

Här är några andra saker du kan göra för att förbättra din profil:

  • Lägg in bilder, videoklipp eller länkar som representerar ditt företag, eller arbete som du har gjort.

  • Utvärdera om det finns ytterligare profilavsnitt som kan vara relevanta att lägga till. Är du medlem i en förening eller organisation? Gör du volontärarbete? Har du några certifikat? Lägg till det i din profil!

  • Beroende på vad ditt syfte med LinkedIn är kan du välja att utforma din profil på olika sätt. Om du främst vänder dig till potentiella kunder bör du fokusera mer på hur du och din verksamhet kan hjälpa era kunder.


Här är tre exempel på personer som har en mer kundfokuserad profil: 

https://www.linkedin.com/in/maria-lindell-9082195/

https://www.linkedin.com/in/peterwalfridsson/

https://www.linkedin.com/in/lena-andersson-mrspronto/

Om du använder LinkedIn för att söka jobb bör du ha en annan ansats. Då kan du exempelvis berätta vad du har gjort tidigare, vilka resultat som du har uppnått och vad du vill göra framöver.

Berätta inte bara vad du kan utan även vad det kommer att innebära för skillnad för ett företag som väljer att anställa dig.

  • Lägg till en handlingsuppmaning  i slutet av din ”Sammanfattning”/”Om”-sektion. Vad vill du att profilbesökaren ska göra efter att de har tittat på din profil? Skapa kontakt? Kontakta dig via telefon eller e-post? Besöka er hemsida? Läsa mer om era produkter och tjänster?

Få mer tips kring LinkedIn genom att hämta e-boken 100 LinkedIn-tips för företag.

2. Var öppen för att skapa kontakt med personer du inte känner

Syftet med nätverkande är att lära känna nya personer och fördjupa befintliga relationer.

Vore det inte konstigt att komma till en nätverksträff tillsammans med dina kollegor och enbart prata och umgås med dina kollegor? Detsamma gäller i en kanal som LinkedIn – det finns massor av intressanta personer som du kan inleda dialoger med och som oftast bara finns en kontaktförfrågan bort.

Istället för att lägga till personer på LinkedIn först efter att du lärt känna dem i verkliga livet så se LinkedIn som en möjlighet för dig att skapa nya kontakter, där relationen fördjupas i telefonsamtal och möten i ”verkliga livet”. Det här är i synnerhet viktigt för dig som använder LinkedIn för att hitta nya kunder.

Att nätverka på LinkedIn handlar inte om att dialogen ska föras på LinkedIn, utan kanalen är ett sätt för dig att hitta och inleda professionella relationer.

Skriv en personlig kontaktförfrågan

Skriv alltid en personlig kontaktförfrågan där du kortfattat berättar vem du är och varför du vill skapa kontakt. Detta är något många missar, men bara genom att anpassa din kontaktförfrågan kan du få den att stå ut från mängden.

Tillsammans med en profil som ger ett positivt intryck förbättrar det dina chanser att den andra personen accepterar din kontaktförfrågan.

Ta även tillfället i akt att skapa kontakt med någon när de gillar, kommenterar eller delar dina inlägg.

Acceptera eller avböja?

Vad gäller kontaktförfrågningar som skickas till dig får du avgöra från fall till fall beroende på vem som försöker skapa kontakt med dig. Vid uppenbara fall där det ser ut som spam så ska du naturligtvis avböja och i övriga fall råder jag dig till att ha en mer öppen inställning till vem du skapar kontakt med.

Om det är personer som inte har med din bransch att göra överhuvudtaget och som inte berättar varför de vill skapa kontakt kan du antingen avböja eller skicka ett meddelande tillbaka och helt enkelt fråga varför de villl skapa kontakt.

För personer som inte är i din målgrupp men som verkar inom den bransch där de personer som du vill skapa kontakt med finns, är det en god idé att skapa kontakt. Detta eftersom den virala spridning som kan uppstå när du delar inlägg kan spridas in i deras nätverk där det kan finnas personer som får upp ögonen för din profil.

3. Bjud på din kunskap

Om du vill börja publicera fler statusuppdateringar så fokusera på innehåll som kan hjälpa, inspirera och utbilda ditt nätverk och den målgrupp du vill nå, exempelvis potentiella kunder.

Reflektera över vilken kunskap du besitter som ditt nätverk kan ha nytta av. Jag publicerar exempelvis regelbundet tips, inspiration och idéer kring digital kommunikation som är mitt intresseområde. 

Det skapar i sin tur förutsättningar för nya kontakter i form av personer som är intresserade av denna typ av innehåll väljer att interagera med det och besöker min profil.

Ta del av fler tips om hur du och ditt företag kan attrahera fler kunder genom värdeskapande kommunikation i artikeln Förbättra företagets digitala strategi – del 2: Skapa värde och Vad innehåller en content marketing-strategi?

Lycka till!

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

Om författaren

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD, konsult och utbildningsledare på Nivide. Här på bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som digitala strategier, sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Lyssna på mig i podden "Digital kommunikation med Johan Åberg".
DELA INLÄGGET
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Liknande artiklar

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?