Den 28 juni i år kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv att implementeras i svensk lagstiftning och i och med detta har WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) blivit alltmer aktuellt att förhålla sig till.
I den här artiklen reder vi ut vad det innebär och hur du rent konkret tillämpar det i företagets marknadsföring.
Vad är WCAG?
WCAG står för Web Content Accessibility Guidelines och är en standard med riktlinjer för hur företag kan göra webbplatser och digitala tjänster mer tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar.
Riktlinjerna har blivit extra aktuella nu eftersom Sverige kommer att implementera EU:s tillgänglighetsdirektiv i lagstiftningen från och med den 28 juni.
Lagstiftningen, som vi tidigare har skrivit om, innebär att vissa webbplatser och digitala tjänster behöver anpassas för personer med funktionsnedsättningar.
Även om ditt företag inte innefattas av lagstiftningen kan det fortfarande vara relevant för er att förstå och tillämpa WCAG eftersom det exempelvis kan minska avvisningsfrekvensen och förbättra konverteringsgraden.
Det sker även en ökad medvetenhet kring digital inkludering i samhället och att exempelvis tillgänglighetsanpassa er webbplats kan stärka ert varumärke även om ni inte omfattas av lagstiftningen.
Vad innebär det för dig som är marknadsansvarig?
Du som är marknadsansvarig behöver gå igenom befintliga webbplatser och digitala tjänster för att undersöka huruvida de följer Web Content Accessibility Guidelines.
Ni behöver även utbilda berörd personal, exempelvis webbansvarig, så att alla kan arbeta utifrån riktlinjernas efterlevnad.
Att tillämpa Web Content Accessibility Guidelines innebär exempelvis rent praktiskt att:
- Alltid texta era videoklipp som publiceras på exempelvis er webbplats eller i sociala medier.
- Använda tydliga kontraster mellan text och bild för att förenkla läsbarheten.
- Undvika dekorativa och svårlästa typsnitt.
- Undvika automatisk uppspelning av videoklipp där det är möjligt då det kan uppfattas som störande av vissa användare.
- Alltid använda en ALT-text för bilder på er webbplats.
- Säkerställa att ni följer de rekommendationer för tillgänglighetsanpassning som finns för de annonsplattformar som ni använder (exempelvis för Meta).
- Använda en tydlig rubrikstruktur på webbsidorna (H1, H2, H3 och så vidare).
- Använda beskrivande och tydliga länkar.
- Undvika innehåll som blinkar eller rör sig snabbt.
Verktyg som kan hjälpa dig
Det finns en hel del verktyg som kan hjälpa till i arbetet med att följa riktlinjerna.
Observera att det inte räcker med att använda dessa verktyg eftersom de på något sätt inte är heltäckande.
WAVE – kan exempelvis visa var det finns tillgänglighetsproblem på en webbsida.
Accessibility Insights – ett verktyg som är utvecklat av Microsoft som hjälper till att identifiera problem.
Siteimprove Accessibility – Ett verktyg för större organisationer som kontinuerligt vill följa upp och kontrollera efterlevnad av riktlinjerna.
Contrast Checker – ett enkelt verktyg som kontrollerar kontrasten mellan text och bild.
Läs mer om WCAG
Den officiella webbplatsen för Web Content Accessibility Guidelines innehåller fördjupad information kring ämnet.
Vi rekommenderar avsnitten ”At a Glance” och ”FAQ” för dig som vill börja sätta dig in i ämnet.
Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev så meddelar vi dig när det finns nya artiklar att läsa om WCAG eller andra ämnen som hjälper dig som marknadsansvarig att hålla dig uppdaterad.