Vad är WCAG och varför är det aktuellt för dig som marknadsansvarig?

Den 28 juni i år kommer EU:s tillgänglighetsdirektiv att implementeras i svensk lagstiftning och i och med detta har WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) blivit alltmer aktuellt att förhålla sig till.

I den här artiklen reder vi ut vad det innebär och hur du rent konkret tillämpar det i företagets marknadsföring.

Vad är WCAG?

WCAG står för Web Content Accessibility Guidelines och är en standard med riktlinjer för hur företag kan göra webbplatser och digitala tjänster mer tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar.

Riktlinjerna har blivit extra aktuella nu eftersom Sverige kommer att implementera EU:s tillgänglighetsdirektiv i lagstiftningen från och med den 28 juni. 

Lagstiftningen, som vi tidigare har skrivit om, innebär att vissa webbplatser och digitala tjänster behöver anpassas för personer med funktionsnedsättningar.

Även om ditt företag inte innefattas av lagstiftningen kan det fortfarande vara relevant för er att förstå och tillämpa WCAG eftersom det exempelvis kan minska avvisningsfrekvensen och förbättra konverteringsgraden. 

Det sker även en ökad medvetenhet kring digital inkludering i samhället och att exempelvis tillgänglighetsanpassa er webbplats kan stärka ert varumärke även om ni inte omfattas av lagstiftningen.

Vad innebär det för dig som är marknadsansvarig?

Du som är marknadsansvarig behöver gå igenom befintliga webbplatser och digitala tjänster för att undersöka huruvida de följer Web Content Accessibility Guidelines. 

Ni behöver även utbilda berörd personal, exempelvis webbansvarig, så att alla kan arbeta utifrån riktlinjernas efterlevnad. 

Att tillämpa Web Content Accessibility Guidelines innebär exempelvis rent praktiskt att: 

  • Alltid texta era videoklipp som publiceras på exempelvis er webbplats eller i sociala medier.
  • Använda tydliga kontraster mellan text och bild för att förenkla läsbarheten.
  • Undvika dekorativa och svårlästa typsnitt.
  • Undvika automatisk uppspelning av videoklipp där det är möjligt då det kan uppfattas som störande av vissa användare.
  • Alltid använda en ALT-text för bilder på er webbplats.
  • Säkerställa att ni följer de rekommendationer för tillgänglighetsanpassning som finns för de annonsplattformar som ni använder (exempelvis för Meta).
  • Använda en tydlig rubrikstruktur på webbsidorna (H1, H2, H3 och så vidare).
  • Använda beskrivande och tydliga länkar. 
  • Undvika innehåll som blinkar eller rör sig snabbt.

Verktyg som kan hjälpa dig

Det finns en hel del verktyg som kan hjälpa till i arbetet med att följa riktlinjerna. 

Observera att det inte räcker med att använda dessa verktyg eftersom de på något sätt inte är heltäckande. 

WAVE – kan exempelvis visa var det finns tillgänglighetsproblem på en webbsida. 

Accessibility Insights – ett verktyg som är utvecklat av Microsoft som hjälper till att identifiera problem. 

Siteimprove Accessibility – Ett verktyg för större organisationer som kontinuerligt vill följa upp och kontrollera efterlevnad av riktlinjerna. 

Contrast Checker – ett enkelt verktyg som kontrollerar kontrasten mellan text och bild.

Läs mer om WCAG

Den officiella webbplatsen för Web Content Accessibility Guidelines innehåller fördjupad information kring ämnet. 

Vi rekommenderar avsnitten ”At a Glance” och ”FAQ” för dig som vill börja sätta dig in i ämnet.

Håll dig uppdaterad

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så meddelar vi dig när det finns nya artiklar att läsa om WCAG eller andra ämnen som hjälper dig som marknadsansvarig att hålla dig uppdaterad.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig inom B2B att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Läs mer

Om Nivide

Vi hjälper marknadsansvariga inom bland annat IT, teknik, industri och logi att effektivisera sina kampanjer i Google och sociala medier genom att kombinera över 10-års mänsklig erfarenhet med smarta AI-verktyg.

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.

De vanligaste misstagen i google ads

Läs om de vanligaste misstagen som B2B-företag gör i Google Ads så att du kan undvika dem.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Sänk kostnaderna och öka konverteringarna genom att undvika vanliga misstag i LinkedIns annonsverktyg.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer