Vanliga misstag som e-handlare gör när de annonserar på Facebook och Instagram

Vi på Nivide arbetar regelbundet med annonsering för e-handlare i Metas annonsverktyg. Här är några vanliga misstag som vi ofta ser i konton som vi tar över för våra kunders räkning. Hoppas att det kan hjälpa dig att skapa ännu bättre kampanjer.

Några av de här förslagen går även att tillämpa för dig som annonserar på Facebook och Instagram och som inte är e-handlare. Jag markerat dessa förslag med (*) vid rubriken.

Man använder fel inställning under Optimering av annonsleverans*

Som e-handlare vill du normalt optimera dina ad sets för köp så att Meta försöker hitta personer som med högre sannolikhet kommer att genomföra ett köp efter att ha sett er annons.

Ibland ser vi att e-handlare av misstag anger ”Länkklick” som optimeringsmål. Kontrollera att dina ad sets har ”Köp” som inställning under valet ”Optimering av annonsleverans”.

Om du inte är e-handlare är motsvarigheten att optimera för en konvertering, det vill säga det mål som du vill att kunden slutför på din webbplats.

Det kan exempelvis vara ett skickat formulär eller att någon har klickat på företagets kontaktuppgifter på er webbplats och förutsätter att dessa konverteringar är implementerade i annonsverktyget för att kunna använda dem.

det här poddavsnittet pratar jag mer om vad du kan mäta och optimera annonseringen för på företagets webbplats.

Det sker ingen A/B-testning av annonser*

Det vanligaste misstaget som vi ser att många annonsörer gör och inte bara e-handlare är att det inte sker någon regelbunden A/B-testning av olika annonsvarianter.

Det här hänger delvis ihop med misstaget nedan och ofta ser vi att man bara marknadsför en annons till en målgrupp istället för att strukturera sitt annonskonto i olika ad sets (med olika målgrupper i varje ad set) och med olika annonsvarianter.

Om du vill få fler idéer på vad du kan A/B-testa i företagets digitala marknadsföring så lyssna in avsnitt 15 i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Det sker inte regelbundna test av målgrupper*

I Metas annonsverktyg finns nästintill en oändlig uppsjö av olika målgrupper som du kan testa för företagets annonsering.

Testa regelbundet nya målgrupper genom att använda dig av följande målgruppskategorier:

Intressebaserad inriktning – troligtvis det vanligaste; där du riktar på intressen som exempelvis mode, shopping, etc.

Lookalike-målglrupper – för många är detta en stor potential där man bara använder få eller inga lookalike-målgrupper. Det här är målgrupper som baseras på en ursprunglig målgrupp där Meta försöker hitta nya kunder som exempelvis liknar dina befintliga kunder.

Lyssna in avsnitt 82 i podden om du vill få tips på olika lookalike-målgrupper som du kan använda.

Dynamisk retargeting – eller dynamisk katalogförsäljning. Du visar produkter i din annons som dina potentiella kunder har tittat på men inte köpt än. Det här kräver en katalog som visar dina produkter i Metas annonsverktyg och att du kopplar ihop webbplatsen med katalogen.

Du som inte driver e-handel kan använda retargeting och exempelvis rikta annonser till personer som har visat intresse för specifika produkter eller tjänster genom att använda webbsidornas URL:er.

Man drar inte nytta av Lookalike-målgrupper som baseras på personer som gör köp med högt värde

I menyn ”Målgrupper” kan du skapa en målgrupp med personer som köper för ett visst värde.

Den här målgruppen kan du sedan skapa en lookalike-målgrupp på vilket innebär att Meta försöker nå personer som liknar de som handlar för en hög summa i din e-handel.

Pixeln skickar ingen data om vilken produkt som man har tittat på vilket gör att man inte kan använda dynamisk retargeting

Ibland stöter vi på felkonfigurerade pixlar vilket gör att man exempelvis inte skickar data om vilken produkt som besökaren har tittat på vilket i sin tur innebär att man går miste om att kunna göra dynamisk retargeting till kunderna.

För att det här ska fungera krävs det att pixeln skickar parametrarna ”content_type” och ”content_ids” (eller ”contents”) till Meta. För dig som vill fördjupa dig i detta hittar du mer information här.

Använd Facebook Pixel Helper för att med jämna mellanrum försäkra dig om att allt fungerar som det ska med din pixel.

Man kontrollerar inte regelbundet problem med produktflödet

För dig som använder dig av katalogkampanjer så behöver du regelbundet kontrollera så att inga problem uppstår med synkningen av era produkter från er e-handel med katalogen i Metas annonsverktyg.

De vanligaste problemen brukar vara att produkter inte blir godkända på grund av Metas annonserings- och handelspolicys.

En annan sak som du regelbundet behöver kontrollera är att så många produkter som möjligt är tillgängliga för dynamisk retargeting.

Gå in i annonsverktyget och klicka dig vidare till ”Commerce Manager”, välj din katalog och klicka sedan på menyn ”Katalog” och sedan ”Problem” för att felsöka din katalog.

Man använder inte produktuppsättningar

Många e-handlare visar ut hela sitt sortiment i sina katalogkampanjer. Det behöver nödvändigtvis inte vara fel men det finns möjlighet att experimentera och bara visa ut ett urval av produkter till specifika målgrupper.

Genom att skapa produktuppsättningar i Commerce Manager kan du visa ut produkter som exempelvis tillhör specifika produktkategorier, bästsäljare eller produkter som har en hög konverteringsgrad.

Värdeoptimering är inte aktiverat för pixeln

Värdeoptimering är en funktion som du kan aktivera för att ge Meta tillåtelse att automatiskt justera budet för personer som de tror kan tänkas spendera mer i er e-handel och vice versa.

Det här kan innebära att Meta visar annonser oftare och högre upp i flödet för personer som förväntas att spendera mer och att de inte visar annonser lika frekvent för personer som förväntas att spendera mindre.

Du aktiverar funktionen genom att gå till Events Manager, klicka dig vidare till Samlad händelsemätning och klicka sedan på Konfigurera webbhändelser där du hittar funktionen.

Lycka till!

Få mer tips och inspiration

Lyssna på podden Digital kommunikation med Johan Åberg här eller där du lyssnar på poddar.

Ta del av den kostnadsfria e-postkursen 5 steg för framgångsrik digital annonsering.

Vill du få hjälp med företagets annonsering i Google eller sociala medier?

Kontakta oss på kontakt@nivide.se så bokar vi in ett videomöte där vi lär känna varandra bättre innan vi tar fram ett förslag till dig.

Hämta e-boken "Vanliga misstag som annonsörer gör i Google och sociala medier".


 

e-bok: vanliga misstag som annonsörer gör i google och sociala medier

Försäkra dig om att ditt företag inte gör de vanligaste misstagen när ni annonserar i Google och sociala medier. Hämta materialet kostnadsfritt här.

få kostnadsfri analys av företagets digitala annonsering

Gå igenom vår checklista för att identifiera förbättringspotential och få samtidigt vår personliga feedback och rekommendation för just ditt företag.

Om Nivide

Vi erbjuder professionell hjälp med att analysera och effektivisera företagets annonsering i kanaler som Google, Facebook, Instagram och LinkedIn. Läs mer

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.