Om du arbetar med e-postmarknadsföring och vill få fler att öppna ditt nyhetsbrev så är det här ett av de enklaste sätten att göra det. De flesta verktyg för e-postmarknadsföring har dessutom en inbyggd funktionalitet för att automatisera processen.
Skapa olika versioner av ditt nyhetsbrev
Börja med att skapa två olika versioner av ditt nyhetsbrev. Innehållet är detsamma men ämnesraden skiljer sig åt mellan de olika versionerna.
Skicka ut dina testutskick till en liten grupp mottagare
Principen är att sedan ta en liten del av din totala e-postmottagarlista och skicka ut version 1 till hälften av den här listan och version 2 till den resterande hälften.
Låt det gå några dagar, eller en vecka, och jämför sedan resultaten mellan version 1 och version 2. Vilken version hade högst öppningsfrekvens (det vill säga vilken ämnesrad fungerade bäst)?
Skicka ut nyhetsbrevet som fungerade bäst till resterande mottagare
Om vi då ser att version 2 hade högst öppningsfrekvens så väljer vi att skicka ut denna versionen till resten av personerna i vår stora e-postlista – det vill säga majoriteten av mottagarna som inte fick något av testutskicken.
Det här är ett enkelt sätt att exempelvis testa olika ämnesrader mot din riktiga målgrupp. Du kan även applicera samma princip på ditt innehåll för att exempelvis jämföra olika knappar eller länkar som hänvisar till din hemsida.
Lycka till!