Facebook Ads Manager-kurs

Vill du skapa ännu bättre kampanjer på Facebook och Instagram eller lära dig annonsverktyget från grunden? Anmäl dig till vår lärarledda onlinekurs och få samtidigt tillgång till vår e-kurs.

Nästa tillfälle:
9/2 2023 kl. 8.30 - 15.00 (online)
4 995 SEK ex. moms. inkl. tillgång till vår webbaserade kurs. Fler datum finns tillgängliga i anmälningsformuläret.​

Vanliga utmaningar vid annonsering på Facebook

Våra kursdeltagare upplever ofta en eller flera av utmaningarna nedan när de annonserar på Facebook och Instagram innan de genomför vår kurs.

Man har önskemål om att bli en bättre beställare gentemot sin digitala samarbetspartner.

Man har svårt att se vilket resultat som annonseringen bidrar med i slutändan.

Man har låg klickfrekvens på sina kampanjer och det sker få eller inga konverteringar.

Man upplever att det är svårt att ta ut insikter och lärdomar från tidigare kampanjer.

Det finns en osäkerhet kring vad man kan göra för att förbättra pågående kampanjer.

Man saknar benchmarks och det är svårt att se om resultatet är bra eller dåligt.

Man upplever en osäkerhet kring vilka inställningar som ska vara aktiverade eller ej.

Man har en känsla av att man kan skapa ännu bättre kampanjer om man använder annonsverktyget istället för bara "Marknadsför inlägg".

Vad beror de här utmaningarna på?

Vi ser ofta att många av de utmaningar som våra kursdeltagare har innan de genomför vår kurs beror på en eller flera av dessa orsaker.

  • Man saknar konverteringsspårning som innebär en mängd olika problem, bland annat att man inte kan se vad annonserna bidrar med i slutändan. 
  • Man har begränsad kunskap om benchmarks för annonsering i sociala medier som gör det svårt att tolka siffrorna.
  • Man tillämpar ingen A/B-testning vilket sänker klickfrekvensen och antalet konverteringar.
  • Man strukturerar inte sina kampanjer på ett optimalt sätt för att anpassa annonsbudskapet för olika målgrupper. 
  • Man drar inte full nytta av Facebook-pixeln. 
  • Man gör ingen analys på mikro-nivå för att exempelvis utesluta placeringar eller regioner  som underpresterar.
  • Man använder knappen ”Marknadsför inlägg” istället för att dra nytta av de fördelar som det innebär att skapa kampanjerna från annonsverktyget.

Om kursledaren

Jag som leder den här kursen heter Johan Åberg och är VD och grundare på Nivide. Jag har över 15-års erfarenhet av digital marknadsföring och har under åren hjälpt företag som Findus, Skånemejerier, Atea, Bona, Schneider Electric, Öresundskraft, Wihlborgs Fastigheter, Skanska, Toyota, Tysk-Svenska Handelskammaren och många fler. Under de senaste åtta åren har jag hjälpt företag att skapa ännu bättre kampanjer på Facebook och Instagram.

Så skapar du bättre kampanjer på Facebook och Instagram

När du arbetar på rätt sätt med annonsverktyget så kommer du att bidra till att: 

  • Skapa förutsättningar för högre klickfrekvens och ökat antal konverteringar. 
  • Kunna anpassa dina annonsbudskap för olika målgrupper eller beroende på var de befinner sig i köpprocessen.
  • Få en bättre förståelse för vilka resultat som är bra eller dåliga. 
  • Få bättre underlag för att kunna påvisa resultat för din chef eller dina kollegor. 
  • Effektivisera användningen av er annonsbudget och minimera risken att er budget spenderas på klick som inte leder till någonting.
  • Få en ökad känsla av kontroll och att du skapar de bästa förutsättningarna som möjligt för att företagets kampanjer ska prestera så bra som möjligt.

Om kursen

Den här kursen vänder sig till dig som är nybörjare och vill komma igång med annonsering på Facebook och Instagram eller till dig som har arbetat med verktyget tidigare och som känner att du kan skapa ännu bättre kampanjer med rätt kunskap.

Målgrupp

Kursen passar dig som exempelvis arbetar som marknadschef, digitalt ansvarig, marknadskoordinator eller egen företagare.

Investering

4 995 SEK ex. moms per person. I priset ingår vår lärarledda kurs, kursmaterial, diplom och tillgång till vår e-kurs. 
 
Om du jämför vår kurs med andra liknande kurser så tänk på att kontrollera om de även erbjuder en e-kurs som låter dig återgå till och studera specifika moment igen efter den lärarledda kursen. 

Innehåll

  • Steg-för-steg-guide för hur du skapar kampanjer i Facebook Ads Manager.
  • Hur du tolkar, utvärderar och optimerar resultatet.
  • Så utvärderar du och optimerar dina kampanjer.
  • Om konverteringsspårning i Facebook Ads Manager.
  • Information om Facebook Business Manager.
  • Information om hur Facebook-pixeln fungerar.
  • Hur du skapar anpassade målgrupper och lookalike-målgrupper.
Nästa tillfälle
9/2 2023 kl. 8.30-15.00
 (online)
Fler datum finns tillgängliga i formuläret nedan.

anmäl dig här



Antalet platser är begränsat så boka din plats så snart som möjligt för att försäkra dig om en plats. Om du får förhinder bokar vi in dig på ett kommande tillfälle.

Skräddarsydda utbildningar

Är du istället intresserad av en skräddarsydd kurs för bara ditt företag? Kontakta oss så bokar vi en ett digitalt möte innan vi lämnar en kostnadsfri offert.

Lär dig på egen hand

Om du istället vill lära dig i lugn och ro i din egen takt så rekommenderar vi vår webbaserade kurs i Facebook Ads Manager. Du kan påbörja kursen direkt.

Vad tycker våra kunder?

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.