Do’s and don’ts i LinkedIns annonsverktyg

Med LinkedIns annonsplattform kan du nå dina kunder på LinkedIn baserat på deras jobbtitel, bransch eller företag. Men det finns några saker som är viktiga. Här följer tre Do’s and tre don’ts!

Här är några tips:

✅ Använd mellan 3-5 annonsvarianter för att öka sannolikheten att du hittar en variant som får din målgrupp att klicka på annonsen.

✅ Håll annonstexten mellan 100-220 tecken. Kortare text än så kan göra att du missar viktig information och länge text riskerar att klippas.

✅ Använd inte ålder när du ställer in din målgrupp eftersom LinkedIns data är bristfällig (det finns ingenstans som vi som användare kan ange ålder). Använd istället antal års erfarenhet i kombination med exempelvis jobbtitlar, bransch, företag etc.

Här är några saker som du bör undvika när ditt företag annonserar på LinkedIn:

❌ Var försiktig med funktionen ”Utökad målgrupp” – det finns en övervägande risk att ni kommer att visa annonserna för irrelevanta personer.

❌ Undvik att använda flera olika målgruppsinriktningar i samma kampanj då det kan öka risken att nå ut till fler målgrupper. Använd istället möjligheten att kombinera målgrupper. Exempelvis jobbtitlar + bransch (exempelvis VD inom fastighetsbranschen).

❌ Använd inte målsättningen ”Webbplatsbesök” om syftet är att få kunderna att göra något på er webbplats. Implementera LinkedIns pixel och ställ in konverteringsspårning så att ni optimerar kampanjerna för de konverteringar som ni vill att målgruppen ska göra.

🎧 För mer tips och inspiration, lyssna in podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Lycka till!

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Skicka e-post

Om Nivide

Nivide är en digital byrå som hjälper dig som är marknadsansvarig inom B2B att förenkla och effektivisera er digitala annonsering. Vi erbjuder komplett hantering av er annonsering i Google och sociala medier så att du kan fokusera på dina prioriterade arbetsuppgifter. Boka samtal med oss

Prenumerera på nya artiklar

Avsändare är Nivide AB, Malmö. Genom att ange din e-postadress godkänner du att Nivide AB kan skicka e-postmeddelanden till dig, föra statistik av dina besök på nivide.se och marknadsföra relaterat innehåll till dig på andra webbplatser. Läs mer i vår sekretesspolicy.
Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer