Annonsera på Google

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

I den här artikeln berättar vi om hur det fungerar att annonsera i världen största sökmotor med Googles annonsverktyg Google AdWords.

Läs även: Tre tips till dig som använder Google AdWords

annonsera på google

Annonsera på Google för att nå dina kunder i rätt ögonblick

Att annonsera i Google innebär helt enkelt att du exponerar din verksamhet, dina produkter och tjänster i samma ögonblick som potentiella kunder letar efter den typen av produkter eller tjänster som din verksamhet erbjuder. Det här är också den stora fördelen med att annonsera i Google – du når kunderna i det ögonblick som de faktiskt sitter och letar efter leverantörer av dina produkter och tjänster. Till skillnad från exempelvis en vanlig annons på Facebook, eller andra sociala nätverk, som visas för dina potentiella kunder när de besöker de sociala nätverken för helt andra anledningar, och kanske inte har en tanke på att köpa in den typen av tjänster och produkter som ni erbjuder.

Dom betalda annonserna, eller sponsrade länkarna, visas ovanför och till höger om det s.k. organiska sökresultatet, det sökresultat som Google själv indexerar och väljer vilka sidor som ska visas där. Du kan enkelt identifiera sponsrade länkar genom att de har en gul knapp bredvid sig som heter “Annons”.

Att annonsera i Googles s.k. “söknätverk”, när personer letar efter dina produkter och tjänster, har en annan stor fördel: Du betalar bara när någon faktiskt klickar på din annons. Dina annonser kan således visas hur många gånger som helst och så länge inga potentiella kunder klickar på din annons så betalar du inget. Sedan är det upp till dig – hur väl lyckas du sälja in dina produkter och tjänster på sidan som kunderna landar på efter att de har klickat på din annons?

Du bestämmer själv vad du vill betala

På ett sätt kan man säga att du själv väljer vad du vill betala för din annonsering i Google. Du väljer nämligen själv vilken annonsbudget du vill använda, exempelvis 100 kr per dag. Varje gång någon klickar på din annons så betalar du X kr. Vad det där klicket kostar beror bl.a. på hur stor konkurrens det är på just det sökord som du har valt att visa dina annonser på. Klickkostnader kan variera från allt från några ören upp till hundralappen beroende på vilket sökord som du har valt att köpa och hur konkurrensen ser ut för just det sökordet. Om du får så pass många klick så att din dagsbudget “äts upp” av klicken, så slutar Google att visa dina annonser och börjar visa dem först nästa dag då, i det här fallet, budgeten börjar om på 100 kr.

Läs även: Hur mår ditt Google AdWords-konto?

Så tar du reda på om din annonsering ger resultat

Det är viktigt att komma ihåg att annonseringen bara kommer att hjälpa dig att driva relevant trafik – alltså potentiella kunder – till din webbplats, under förutsättning att du har ställt in ditt konto rätt. Det innebär inte per automatik att kunderna kommer att handla av dig. När kunderna har landat på din sida som du länkar till i annonsen så är det helt enkelt din uppgift att sälja in dina produkter och tjänster och få besökaren att nå någon form av målsättning. Denna målsättning vill du kunna mäta för att exempelvis kunna utvärdera vilka av de sökord som du köper som levererar störst resultat för dig.

En e-handlare följer exempelvis antal köp och ordervärdet på dessa. Med ett statistikverktyg som exempelvis Google Analytics kan de sedan utvärdera vilken effekt som olika kanaler och sökord har på deras försäljning. Om du däremot inte säljer dina produkter och tjänster via nätet så blir det lite svårare att mäta annonseringen, men långt ifrån omöjligt. Om du exempelvis vet att 99 av 100 kunder alltid ringer till ditt företag för att göra en förfrågan, så kan du helt enkelt fråga kunden – hur hittade du oss? Ett annat vanligt sätt att följa ett mål, en s.k. konvertering på webbspråk, är att följa antal skickade intresseanmälningar från ett formulär på hemsidan. Om du dessutom har en uppfattning om hur stor andel av förfrågningarna som blir en affär, och det genomsnittliga ordervärdet för dessa, så kan du tilldela målet/konverteringen ett ekonomiskt värde, och därefter kan du enkelt se i Google AdWords eller ditt statistikverktyg vilka kanaler och sökord som genererar din omsättning.

Vi är officiella Google Partners och certifierade i Google AdWords. Vi hjälper dig om du har frågor kring sökordsannonsering eller om du vill ha en professionell återkoppling kring din befintliga annonsering i Google.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar