Annonsera på nätet

I den här artikeln skriver vi om fem olika sätt som ditt företag kan annonsera på nätet. Läs vidare om hur du når dina kunder på Google, Facebook, Twitter och LinkedIn.

Annonsera på nätet med Googles söknätverk

Ett av de mest populära sätten att annonsera på nätet är att visa annonser när någon söker efter den produkt eller tjänst som du erbjuder. Du bestämmer en daglig budget om hur mycket du är beredd att spendera och betalar varje gång någon klickar på din annons. Priset som du betalar per klick beror på hur stor konkurrensen är kring de sökord som du vill synas på – större konkurrens innebär högre klickpriser. När din dagliga budget är förbrukad så slutar dina annonser att visas och börjar sedan visas dagen därpå.

Det finns mycket att tänka på när du annonserar i Google för att få ut så mycket av dina pengar som möjligt och för att dina annonser inte ska visas på sökningar som inte är relevanta för din verksamhet, bl.a:

– Sidan som du länkar till i dina annonser bör vara anpassad utifrån det sökord som du vill synas på annars finns det risk för att Google bedömer dina annonser som irrelevanta och ger dig ett lägre s.k. kvalitetsresultat. Det innebär att dina annonser kan hamna längre ner bland annonserna när någon gör en sökning på dina produkter och tjänster.

– Tänk på vilken matchningstyp som du använder för dina annonser. Det finns bred matchning, frasmatchning och exakt matchning. Att använda bred- och frasmatchning kan vara bra för att öka antalet visningar av dina annonser men kan också innebära att dina annonser visas på irrelevanta sökningar. Ett vanligt misstag som vi ofta upptäcker hos kunder är att bred matchningstyp används som gör att annonserna visas på irrelevanta sökningar och därigenom spenderar man pengar på sökningar som inte är relevanta för verksamheten. Läs mer om matchningstyper här. kolla här

– Annonsernas relevans till sökordet. Skapa gärna egna annonsgrupper för varje sökord för att kunna göra så relevanta annonser till sökorden som möjligt. Det kommer att öka din klickfrekvens (förhållandet mellan antal visningar och klick).

Googles Displaynätverk

Förutom att visa annonser i Google när någon söker efter din produkt eller tjänst så kan ditt företag även använda Googles annonseringsverktyg, Google Adwords, för att annonsera på nätet och nå ut till kunder på andra webbplatser som är anslutna till Googles Displaynätverk. Annonserna kallas traditionellt ”banners” och kan vara text- eller bildannonser som placeras på andra webbplatser.

Displayannonser har generellt låg klickfrekvens (läs: folk klickar inte på dem och många av klicken kan vara av misstag) vilket gör att din målsättning för den här typen av annonser sällan är att driva trafik till exempelvis din hemsida. Det får istället ses som en möjlighet att öka synligheten för ditt företag så att du förblir Top of Mind hos din kundgrupp. Det är således viktigt att annonserna håller ihop med övrig kommunikation och att du utformar annonserna med text och bild om direkt förmedlar det som du vill ha sagt till dina kunder, utan att de behöver klicka på annonsen.

Googles Displaynätverk erbjuder en rad olika inriktningsmöjligheter, vilket gör att du exempelvis kan välja att enbart rikta annonsering till personer som har besökt din webbplats, eller om du bara säljer produkter till ett visst kön inom en viss åldersgrupp så kan välja att dina annonser enbart ska visas för personer som matchar denna målgrupp.

Annonsera på nätet med Facebook

Facebook erbjuder en väldigt spännande annonsplattform som de enkelt kallar ”Facebook Ads” – som ger dig som företag en mängd olika möjligheter att nå ut till din målgrupp.

Minns du när du registrerade ditt konto på Facebook? Förmodligen inte, men vad Facebook gör i samband med registreringen är att fråga dig efter ganska grundläggande information. Ålder, kön, plats och så vidare. När du sedan börjar använda Facebook och du gillar musikartisters sidor, fotbollslag och tv-program så lämnar du fotspår efter dig, och informationen tillhandahåller sedan Facebook till företag som vill annonsera och nå personer som matchar just din profil.

På Facebook kan du exempelvis välja att rikta din annonsering till personer baserat på bl.a. deras:

– Kön
– Ålder
– Geografisk placering
– Relationsstatus
– Intressen

Dina annonser kan också ha olika syften på Facebook, exempelvis att:

– Få dina kunder att gilla din sida
– Få dina kunder att besöka din webbplats
– Få dina kunder att ta del av ett erbjudande
– Få dina kunder att besöka ditt evenemang

Utöver detta kan du dessutom annonsera på nätet till personer som har besökt din webbplats eller delar av den. Du kan även välja att annonsera till befintliga kunder, exempelvis genom att läsa in deras e-post eller telefonnummer från ditt CRM-system. Och om inte det är tillräckligt – så kan du till och med annonsera till personer som liknar dina befintliga kunder. Dessa möjligheter i kombination med den höga användningen av Facebook (ca 70 % av svenskarna är aktiva på Facebook) gör Facebook till en av de mest intressanta plattformarna för att annonsera på nätet.

Ditt företag kan annonsera på Facebook utan att ha en företagssida. Annonserna placeras då i användarnas högerkolumn och syftar till att få användaren att klicka in på er hemsida.

Annonsering på Twitter

Sedan slutet av 2014 har svenska företag möjlighet att annonsera på Twitter genom Twitter Ads. Precis som Facebook Ads ger Twitter Ads en mängd olika möjligheter att nå ut till olika målgrupper. Du kan exempelvis välja att rikta annonsering till dina webbplatsbesökare eller till personer som finns i dina befintliga e-postlistor eller kunddatabaser. På Twitter finns möjlighet att rikta annonsering till personer som skriver tweets som innehåller vissa ord – exempelvis om du vill rikta in din annonsering på personer som är intresserade av ett visst ämne.

Din annonsering på Twitter kan också ha olika syften – du kan exempelvis annonsera för att öka antalet följare till ditt Twitter-konto eller för att få din målgrupp att ladda ner din app. Utöver detta finns möjlighet att skapa annonsering som får din målgrupp att besöka din webbplats eller interagera med dina tweets.

Annonsering på LinkedIn

Att annonsera på nätet med hjälp av LinkedIn är ett intressant sätt att exempelvis nå ut till personer som arbetar inom en viss bransch, som har en viss position inom ett företag eller arbetar på ett företag inom en viss storlek. Dessa möjligheter saknar de andra sociala nätverken vilket gör LinkedIn till en intressant plattform att titta närmare på i synnerhet för dig som verkar inom B2B om du vill annonsera på nätet.

Förutom dessa möjligheter så kan du även välja att rikta din annonsering till personer baserat på exempelvis:

– Ålder
– Geografisk placering (i dagsläget kan du bara välja att rikta annonsering till alla i Sverige)
– Skola
– Kön
– Personer som är medlemmar i valda grupper

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Mer tips och inspiration

Fler blogginlägg

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer