Är du osynlig för dina kunder i Google?

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

När det kommer till digitala kanaler så finns det förmodligen inget sätt som är så effektivt för att öka antalet inkommande förfrågningar som att exponeras i det ögonblick när dina kunder letar efter dina produkter och tjänster.

ar-du-osynlig-for-dina-kunder-i-google

För att öka synligheten för ditt företag när dina potentiella kunder letar efter dina produkter och tjänster finns det två tillvägagångssätt som ditt företag kan använda.

  • Sökmotoroptimering
  • Annonsering i Google med Google Adwords

Sökmotoroptimering är en samling metoder och tillvägagångssätt för att få dina webbsidor att hamna högre upp i det man kallar det organiska sökresultatet i Google. Det är de sökresultat i Google som inte har en text bredvid sig som heter ”Annons”.

Annonsering i Google med Google Adwords innebär helt enkelt att man betalar Google för att synas på olika sökningar. Fördelen för dig som annonsör är att du inte betalar förrän det sker ett klick på din annons och du bestämmer själv vilken budget som du vill använda för ändamålet.

Vad ska jag välja?

Att synas i Google är en komplex uppgift för någon som inte har bra kunskap om ämnet. Därför kan det vara en god idé att konsultera någon som arbetar med detta för att i nästa steg avgöra vilka delar som man själv vill arbeta med kontra vilka delar där man tar in extern hjälp.

Börja med att titta på dig själv och hur du agerar när du gör en sökning – klickar du hellre på det organiska sökresultatet än det betalda? Förmodligen svarade du det organiska sökresultatet och många väljer att klicka på sökresultaten högst upp. För att ha en chans att hamna bland de sökresultaten så krävs det emellertid ett långsiktigt arbete med det man kallar sökmotoroptimering.

Trots att vi vet att många hellre klickar på det organiska sökresultatet så betyder inte det att man ska utesluta att synas bland de betalda annonserna. Som vi påpekade innan så är det först när någon klickar på din annons som du betalar Google.

Annonseringen i Google åstadkommer man med Google Adwords som är ett komplext annonsverktyg och vi rekommenderar att ta hjälp av någon om ditt företag redan har eller funderar på att annonsera med Google Adwords. Om ditt företag redan annonserar med Google Adwords så erbjuder vi kostnadsfri återkoppling kring hur din annonsering presterar. Välkommen att höra av dig.

Det finns emellertid några saker att tänka på om du funderar på att arbeta mer medvetet med sökmotoroptimering och annonsering i Google. Personer som googlar har en tendens att jämföra alternativ – helt enkelt för att de får upp en rad andra leverantörer som erbjuder samma tjänst som dig. Loppet är helt enkelt inte vunnet bara för att du syns i Google – du måste förmedla fördelarna på din webbsida om varför kunderna ska välja just dina produkter och tjänster och få dem att ”konvertera” – som det kallas på e-handelsspråk.

Kontakta oss om du behöver hjälp med att få ditt företag att synas i Google med exempelvis sökordsannonsering. Vi är certifierade Google Adwords-specialister och officiella Google Partners vilket är en trygghet för dig som kund hos oss.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar