Checklista för din nästa LinkedIn-kampanj

Saker som du ska tänka på nästa gång du skapar en LinkedIn-kampanj med LinkedIn Campaign Manager.

Om du följer de här tipsen vid din nästa kampanj så kommer du att skapa de bästa förutsättningarna för din kampanj.

1.Dela upp upp kampanjgruppen i flera olika kampanjer

Ett vanligt misstag som många gör är att bara skapa en kampanj och i den kampanjen lägger man in alla sina olika målgrupper, exempelvis jobbtitlar. 

Problemet med detta är att du inte kommer att se statistik för enskilda målgrupper och du kan heller inte anpassa ditt budskap för olika målgrupper. 

Skapa istället 2-3 kampanjer och fördela dina målgrupper på dessa kampanjer. Exempel: 

Kampanj 1 – Beslutsfattare 

Kampanj 2 – HR-chefer

Kampanj 3 – Projektledare 

2. Använd olika målgruppskategorier

Många fokuserar enbart på en typ av målgrupp, exempelvis jobbtitlar. 

Skapa flera kampanjer där du använder olika målgruppskategorier. Exempelvis: 

Kampanj 1 – Jobbtitel 1

Kampanj 2 – Jobbtitel 2

Kampanj 3 – Retargeting webbplatsbesökare

Kampanj 4 – Lookalike på webbplatsbesökare

På det här sättet når du kunder i olika delar av köpresan och du möjliggör att kunna nå relevanta personer utan att veta vilken specifik titel som de använder (genom lookalike-målgruppen).

 

3. Ta beslut om du ska använda utökad målgrupp eller ej

Med utökad målrupp (Audience Expansion) ger du LinkedIn tillåtelse att visa annonserna för personer som med hög sannolikhet kommer att genomföra din kampanjmålsättning men som finns utanför din angivna målgrupp. 

Fördelen är att du kan nå fler personer som genomför din önskade åtgärd beroende på vilket kampanjmål du har valt. 

Nackdelen är att dina annonser kan komma att visas för personer som inte är relevanta att nå för ditt företag.

Ett tips kan vara att inaktivera utökad målgrupp och om du ser att dina annonser presterar bra (>2-3 % CTR) så testa att aktivera utökad målgrupp och se om du bibehåller en bra CTR. 

Kom ihåg att använda knappen ”Demografi” för att följa upp och säkerställ att du når rätt personer.

4. Skapa flera annonsvarianter

Att skapa mer än en annonsvariant kan kännas som en väldigt grundläggande sak men jag ser ofta många som inte har valt att göra det. 

När du har skapat din första kampanj så välj ”Duplicera”, döp om annonsen och ändra sedan EN sak i annonsen. 

Testa exempelvis en annan bild eller ett annat budskap i annonstexten.

Skapa 3-4 annonsvarianter i din kampanj så ökar du sannolikheten att du hittar en variant som går hem hos din målgrupp. 

Lycka till!

Vill du ha rådgivning kring dina kampanjer på LinkedIn?

Boka in ett videomöte med oss så går vi gemensamt igenom dina kampanjer och ger förslag på förbättringar. 

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer