Do’s and don’ts i LinkedIns annonsverktyg

Med LinkedIns annonsplattform kan du nå dina kunder på LinkedIn baserat på deras jobbtitel, bransch eller företag. Men det finns några saker som är viktiga. Här följer tre Do’s and tre don’ts!

Här är några tips:

✅ Använd mellan 3-5 annonsvarianter för att öka sannolikheten att du hittar en variant som får din målgrupp att klicka på annonsen.

✅ Håll annonstexten mellan 100-220 tecken. Kortare text än så kan göra att du missar viktig information och länge text riskerar att klippas.

✅ Använd inte ålder när du ställer in din målgrupp eftersom LinkedIns data är bristfällig (det finns ingenstans som vi som användare kan ange ålder). Använd istället antal års erfarenhet i kombination med exempelvis jobbtitlar, bransch, företag etc.

Här är några saker som du bör undvika när ditt företag annonserar på LinkedIn:

❌ Var försiktig med funktionen ”Utökad målgrupp” – det finns en övervägande risk att ni kommer att visa annonserna för irrelevanta personer.

❌ Undvik att använda flera olika målgruppsinriktningar i samma kampanj då det kan öka risken att nå ut till fler målgrupper. Använd istället möjligheten att kombinera målgrupper. Exempelvis jobbtitlar + bransch (exempelvis VD inom fastighetsbranschen).

❌ Använd inte målsättningen ”Webbplatsbesök” om syftet är att få kunderna att göra något på er webbplats. Implementera LinkedIns pixel och ställ in konverteringsspårning så att ni optimerar kampanjerna för de konverteringar som ni vill att målgruppen ska göra.

🎧 För mer tips och inspiration, lyssna in podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Lycka till!

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

Prenumerera på nya artiklar

Gör som över 4000 andra marknadsförare och få våra artiklar med tips och inspiration kring digital marknadsföring direkt till din inkorg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer