En enkel metod för att börja generera digitala leads till ditt B2B-företag

I den här artikeln kommer jag att beskriva en enkel och konkret process steg-för-steg för hur du kan börja generera potentiella kunder till ditt B2B-företag genom digitala kanaler.

Steg 1: Ta reda på vilka kommersiella sökord dina kunder använder

Inom sökmarknadsföring kategoriserar man sökord på olika sätt beroende på vilken intention användaren som använder sökorden har.

Två vanliga kategorier är så kallade kommersiella sökord och informativa sökord.

Vi ska fokusera på de kommersiella sökorden så återkommer jag till de informativa sökorden senare i den här artikeln.

De kommersiella sökorden är de sökord som dina kunder använder där vi vet, eller tror, att de letar efter en leverantör av era produkter eller tjänster.

Detta kan vara sökord som oftast innehåller ord som exempelvis:

  • Köpa
  • Beställa
  • Kurs
  • Demo
  • Namn på produkt eller tjänst
  • Recensioner

Genom att göra en sökordsanalys kan du ta reda på vilka kommersiella sökord som dina kunder använder.

Steg 2: Köp de kommersiella sökorden i Google Ads

När du har kartlagt de kommersiella sökorden som kan vara relevanta för din verksamhet är det dags att börja generera trafik från potentiella kunder.

Sätt upp ett annonskonto i Google Ads, Googles annonsverktyg, och köp sökorden som du fått fram i steg 1.

Google Ads kan vid första anblick se ut som ett enkelt verktyg men är ett komplext och sofistikerat annonsverktyg när man skrapar på ytan. Det är lätt att göra fel och om du inte är expert på digital annonsering rekommenderar vi dig att ta hjälp av specialister. Du kan exempelvis vända dig till oss om du behöver hjälp.

Om du själv vill hantera din annonsering kan jag rekommendera dig att hämta vår kostnadsfria e-bok om sökmarknadsföring som är fylld med tips och inspiration för hur du kan förbättra din annonsering.

Steg 3: Identifiera potentiella kunder som besöker din webbplats

Investera i ett verktyg som du kopplar ihop med din webbplats som låter dig identifiera vilka företag som besöker din webbplats.

När du har hittat ett företag som är intressant för din verksamhet kan du också se vilket sökord som de använde för att hitta till er webbplats. Det ger dig en hint om vilka produkter och tjänster som de är intresserade av.

Leadfeeder är ett exempel på verktyg som låter dig ta reda på vilka företag som besöker din webbplats.

Steg 4: Ta reda på rätt kontaktperson

Nu ska du ta reda på rätt person att kontakta på företaget:

  • Använd sökfunktionaliteten på LinkedIn eller i LinkedIn Sales Navigator för att hitta rätt person eller
  • Ring företagets växel och fråga efter kontaktuppgifterna.

Steg 5: Ring eller skicka e-post till kunden

I det sista steget är det dags att kontakta kunden. Om du får positiv återkoppling är det därefter lämpligt att lägga till kunden i ert CRM-verktyg och fortsätta dialogen.

Steg 6: Boosta antalet potentiella kunder

I inledningen nämnde jag så kallade informativa sökord. Detta är sökord där kunden letar efter information eller svar på sina frågor och utmaningar kring ett specifikt ämne.

Exempelvis:

  • Volvo XC60 interiör
  • Vad är kreditförsäkring
  • Utflykter Stockholm
  • Teambuilding aktiviteter

En kund som använder informativa sökord letar normalt inte efter en leverantör just nu men är trots detta intressant för er att komma i kontakt med och indirekt börja bearbeta genom er digitala närvaro.

För att synas på informativa sökord behöver ni skapa innehållsrika sidor på er webbplats som svarar upp mot de frågor som kunden ställer genom sin sökfras.

Exempelvis:

  • Bilåterförsäljaren publicerar ett blogginlägg där de går igenom interiören i Volvos senaste modell.
  • Kredtiförsäkringsbolaget har en Q&A-sektion på sin webbplats där de besvarar frågan ”Vad är en kreditförsäkring?”.
  • Hotellverksamheten i Stockholm har en blogg där de publicerar tips på aktiviteter och utflykter i området.
  • Konferenshotellet bjuder på tips och råd för hur ditt företag kan stärka teamkänslan under sin konferens.

Om du lyckas komma upp bland toppresultaten i Google på de olika informativa sökorden som du skriver om kommer du att kontinuerligt få in potentiella kunder på din webbplats.

Vi har tidigare skrivit om hur du kan kombinera sökmotoroptimering och content marketing, något som kan hjälpa dig att åstadkomma detta.

Lycka till!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer