Tre vanliga misstag i Google Ads

annonsera på google

Lyssna på den här artikeln

Det här inlägget finns även tillgängligt som podcastavsnitt.

I den här artikeln sammanfattar vi tre vanliga misstag som många företag gör när de annonserar i Google. Genom att undvika misstagen får du minskade kostnader för din annonsering, ökad klickfrekvens och mer av rätt trafik till din webbplats.

1. Fel matchningstyper

Det förmodligen vanligaste misstaget som vi ser är att fel s.k. matchningstyper används för de sökord som man vill synas på. Man tror helt enkelt att om man skriver in exempelvis digital marknadsföring som sökord så kommer annonserna bara att visas för det sökordet.

Men i Google Adwords finns något som kallas matchningstyper som reglerar när dina annonser som ska visas och som standard används bred matchning – vilket innebär att annonserna, förutom att visas på sökordet som du har valt, även kan visas på närliggande sökningar.

Det gör i många fall att annonserna visas på sökningar som kan vara relaterade till digital marknadsföring men som är helt irrelevanta för din verksamhet. I förlängningen innebär det att ni betalar för klick till er webbplats som inte är relevanta för er. Lite som att bjuda in folk i er butik som ni vet aldrig kommer att handla av er.

Med frasmatchning får ni större kontroll över hur era annonser visas – genom att istället skriva in ”digital marknadsföring” så kommer annonserna bara att visas om sökfrasen innehåller ”digital marknadsföring” och kan visas på sökningar som exempelvis ”digital marknadsföring och sociala medier” eller ”prisvärd digital marknadsföring”. Men var observant – det är lätt hänt att det dyker upp sökningar där ni inte vill att era annonser ska visas.

Om ni exempelvis använder frasmatchning för ”digital marknadsföring” så innebär det att era annonser också kommer att visas när någon söker efter ”gratis digital marknadsföring” – som kanske inte är en relevant sökning för er.

Med exakt matchning så kan ni välja att annonserna bara ska visas när sökningen är en exakt matchning av sökordet som ni köper, t ex [digital marknadsföring]. Med modifierad bred matchning så kan ni välja att skriva t ex +digital +marknadsföring som sökord vilket innebär att orden ”digital” och ”marknadsföring” måste ingå i sökningen för att era annonser ska visas.

Gå till sökordsrapporten i Google Adwords för att se vilka sökningar som era annonser har visats på. Där kan ni också lägga till s.k. negativa sökord – sökfraser som ni inte vill att era annonser ska synas på.

2. För många sökord i varje annonsgrupp

Ett annat vanligt misstag är att få annonsgrupper används och att för många sökord är kopplade till en och samma annonsgrupp. Eftersom en annonsgrupp innehåller både annonserna och sökorden så vill du helst dela upp dina sökord i så många annonsgrupper som möjligt. Då får du möjlighet att skriva din annonstext så relevant som möjligt i förhållande till sökordet som dina kunder har använt när de söker efter specifika delar av din verksamhet.

Låt säga att du driver en hotell- och konferensanläggning i Göteborg som även har en restaurang. Ett vanligt misstag kan vara att skapa en kampanj med ett fåtal annonsgrupper där man både placerar sökorden ”konferensanläggning göteborg” och ”restaurang göteborg” och utformar annonsen om att handla både om konferens och restaurang.

Med två separata annonsgrupper så får du möjlighet att helt och hållet anpassa innehållet i annonstexten till just det som din potentiella kund letar efter.

Att skapa fler annonsgrupper som bara innehåller liknande sökord gör att dina potentiella kunder kommer att uppleva dina annonser som mer relevanta och klickfrekvensen ökar.

3. Lågt kvalitetsresultat

Kvalitetsresultatet, eller ”Quality Score”, är avgörande för hur framgångsrik din annonsering med Google Adwords kommer att vara och därför är det viktigt att du lär dig hur det fungerar.

Google strävar hela tiden efter att presentera så relevanta sökresultat för användarna som möjligt – både i det organiska- och betalda sökresultatet. För att bedöma hur relevant en sida är i förhållande till en användares sökning använder Google något som de kallar kvalitetsresultat – som är en siffra mellan 1-10 där 10 är det högsta och det som du ska sträva efter.

Det finns olika faktorer som påverkar kvalitetsresultatet och de viktigaste är

1) Förväntad klickfrekvens

2) Annonsens relevans

3) Användarens upplevelse av målsidan.

Ett högt kvalitetsresultat innebär att Google kommer att premiera dina annonser före en konkurrent med lägre kvalitetsresultat och du kommer inte att behöva betala lika mycket för att få en bra placering bland annonserna.

Lycka till!

Nivide AB är officiella Google Partners och certifierade i Google Adwords. För dig som kund innebär det att Google intygar vår kompetens kring Google Adwords och att du kan känna dig trygg om du vänder dig till oss för att få hjälp med företagets annonsering i Google.

Vi erbjuder kostnadsfri analys av er annonsering om in annonserar för mer än 200 kronor per dag. Kontakta oss för mer information.

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer