Fyra frågor till Johan Book om hur man lyckas med sina digitala satsningar

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Johan har femton års yrkeserfarenhet av internkommunikation, ledningskommunikation, och framgångsrika strategigenomföranden. Han är certifierad förändringsledare och driver numera företaget Motivationsbyrån där han hjälper företag att utveckla sin kommunikation, ledarskap och förändringsförmåga. Här svarar han på fyra frågor gällande just framgångsrika digitala satsningar.

Johan Book

Jag har intervjuat Johan för att jag var nyfiken på hans syn på framgångsrika digitala satsningar. Varför lyckas vissa där andra misslyckas? Vilka är framgångsfaktorerna och fallgroparna? Trevlig läsning!

Hej Johan! Hur tror du att digitaliseringen påverkar organisationer och ledare idag?
Digitaliseringen har ju pågått i cirka tjugo år men har definitivt eskalerat de senaste åren. Det påverkar både människor och företag oerhört mycket och på olika sätt beroende på bransch och digital mognad. Oavsett vilket finns det enormt mycket att vinna på att satsa digitalt, om man lyckas göra det bra vill säga. Både kunder och medarbetare blir i allt högre utsträckning ett med den digitala världen och som företag och organisation är den stora utmaningen att möta sina målgrupper där de är, med vad de vill ha. Det gäller allt från interna till externa digitala satsningar. Det handlar så mycket mer om att driva beteendeförändring än att köpa och använda system.

Bara för att man väljer en digitaliserad väg behöver inte betyda att det är rätt väg att vandra och innebär inte per automatik framgång. Det är mycket som ska klaffa i jakten på digital framgång. Beslut om vad som kan digitaliseras ska tas, det ska vara rätt beslut, digitaliseringen ska genomföras, förverkligas och faktiskt ge den effekt det var tänkt. Lång väg att vandra, många kommer att försöka, många kommer att lyckas men fler kommer att misslyckas. Titta bara in i vilken app-store som helst så hittar du massor av spruckna digitala drömmar.

För att lyckas med din digitala satsning måste du titta på och stärka dina organisatoriska förutsättningar. De stavas ledarskap, motivation, kunskap, involvering, innovation och förändringsbenägenhet.

Många misslyckas i sina satsningar. Vad tycker du man bör tänka på om man vill arbeta mer digitalt?
Ja, framför allt måste du reda utan frågan varför? Och vad det ska ge i slutändan, det så kallade effektmålet och hur du ska ta dig dit. Sen bör du se över både din organisation och dess kapacitet att förändra. I en allt mer digital värld, som snurrar snabbare och snabbare, blir ledarskapet viktigare än någonsin. Svenska organisationer är generellt väldigt dåliga att leda förändring och att lyckas med sina strategigenomföranden, det visar både gammal och ny forskning. Nio av tio strategigenomföranden misslyckas att nå sina mål och de mest lysande framgångsfaktorerna är förtroende för och kommunikation från ledningsgruppen samt kommunikation och relation till närmsta chefen. För det första, att närma sig det digitala innebär nya arbets- och förhållningssätt. Du måste lära nytt och våga både prioritera nytt och prioritera bort. Och det är lättare sagt än gjort. Att gå från analogt till mer digitalt är ett strategigenomförande och en förändringsresa som heter duga. Och det börjar som alltid med kunskap. Kunskap kring det nya och vad det kan ge.

Ju mer man vet desto mer möjligheter ser man. Jag har sett ett antal rapporter kring låg digital kunskap i styrelser och ledningsgrupper och det ställer givetvis till det. Ledningen är, som sagt, en av de viktigaste framgångsfaktorerna i jakten på digital framgång, om de inte är med på tåget och tycker det är en viktig satsning så är sannolikheten för framgång låg.

Hur ska man då göra för att lyckas? Hur arbetar man långsiktigt för att få med hela organisationen?
Att gå från ett strategiskt beslut till uppnådd effekt är en lång väg att vandra. Det kommer att krävas prioritering, lyhördhet, kontinuitet och återkoppling. Många små insatser under lång tid ger mycket bättre effekt än stora insatser under kort. Återkoppling är enormt viktigt. Ändå jobbar man fortfarande med ”big-bang-aktiviteter”. Till exempel en ny digital satsning internt lanseras med buller och bång och sen blir det tyst. Människor styrs enormt mycket av vad som händer när de utför en handling. Översatt till förändringsledning så innebär det att när medarbetare börjar ta små steg mot det nya så ska de uppmuntras och synliggöras.

[bctt tweet=”Människor styrs enormt mycket av vad som händer när de utför en handling.” username=”nivideagency”]

Om vi tittar övergripande på strategigenomförande så finns det några saker som måste på plats:

  • Säkerställ att ledningen är med på tåget
  • Sätt tydliga mål och sälj in det nya till dina medarbetare, låt dem gärna vara med och påverka vilka aktiviteter som ska utföras för att nå de uppsatta målen. Det skapar målengagemang.
  • Utbilda medarbetare i det nya och ta deras åsikter på allvar.
  • Följ upp och återkoppla aktiviteterna, inte bara resultatet. Resultatet kommer bara att vara en konsekvens av hur väl ni genomför era aktiviteter. Så fokus på dem.

Och om din ledningsgrupp tycker att de bara har ett strategiskt ansvar så få dem att tänka om. När det gäller framgångsrika strategigenomföranden så är deras operativa ledningskommunikation det som kommer att vara skillnaden mellan framgång och fall.

Stöter du på företag som lyckats med sin digitalisering? Vad utmärker just dem?
Ja, massor. Och massor som misslyckats. Som konsult så får jag ju äran att titta innaför dörrarna hos hundratals företag, stora som små. Utifrån det ärjag ödmjukt övertygad om att den digitala transformationen inte kommer att gå så fort som det förutspås, vi människor är ganska trögrörliga och om vi tittar inåt i organisationer så snurrar hjulen faktiskt ganska långsamt. Airbnb, Über, Spotify och Alibaba till trots.

Så vad det gäller lyckade förändringsarbeten så gäller det att ta små modiga steg, förankra, lära nytt, testa nytt, mäta framgång och sen växla upp den digitala satsningen efterhand. Små steg framåt, tålamod, prioritering och fokus på att skapa optimala organisatoriska förutsättningar att lyckas. Det handlar i slutändan så mycket mer om människan än mjukvaran. Det får vi aldrig glömma.

Tack för din tid Johan och lycka till med ditt företagande!
Stort tack själv, jag följer dina inlägg kring marknadsföring i sociala medier med stort intresse och är ju som bekant en frekvent LinkedIn-användare.

Mer information:
Johan Book driver företaget Motivationsbyrån där han hjälper företag med att utveckla ledarskap och att skapa förutsättningar för framgångsrika strategigenomföranden.

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar