Ibland dyker de upp i nyhetsflödet i sociala medier: inläggen som beskriver vilka tider som det är bäst att publicera statusuppdateringar i sociala medier. För vissa sociala nätverk påstås det att vara tidigt på morgonen, andra på eftermiddagen och vissa på sena kvällar. Vad är egentligen sant och kan vi lita på informationen?
Svaret är att det inte är så enkelt och att vissa tider kan passa sämre för dig och bättre för andra beroende på hur din målgrupp ser ut. I det här inlägget kommer vi därför istället att ge dig tips på hur du kan göra för att ta reda på vilken tid som är bäst för just ditt företag att göra era uppdateringar i sociala medier.
Ta reda på när kunderna besöker er webbplats
Om ditt företag inte har en strategi för när inlägg ska publiceras idag och ni publicerar dem över hela dygnet så kan du börja titta på statistiken i Google Analytics för att försöka skapa dig en uppfattning om när ni får flest besök från olika kanaler.
Skapa en anpassad rapport i Google Analytics
- I det här scenariot vill vi ta reda på när personer från LinkedIn väljer att besöka vår webbplats. Vi börjar med att gå till fliken ”Anpassning” i Google Analytics.
2. Klicka på ”Ny anpassad rapport” och döp den till exempelvis ”Veckodag och tid”.
3. Konfigurera rapporten enligt bilden nedan. Om du vill lägga till fler mätvärdesgrupper kan du göra detta, t ex om ni använder konverteringsspårning och vill se vilka dagar och tider som ni genererar flest konverteringar.
4. Klicka på ”Spara”. Nu kommer rapporten att visa dig vilka veckodagar då det är flest besök till er webbplats.
5. Klicka på ”Sekundär dimension” och välj ”Timme”.
6. Nu kommer du att se vilken tid på veckodagarna som din webbplats får flest besök. Det är vanligt att B2B-sidor har lägre besöksantal under helgerna, troligtvis eftersom många är lediga då.
7. Nu vill vi ta reda på hur det skiljer sig från olika webbplatser. Vi vill ta reda på när vår webbplats har flest besök från statusuppdateringar på LinkedIn.
8. Klicka på ”Lägg till segment” i din anpassade rapport. Klicka sedan på ”Nytt segment”. Konfigurera segmentet enligt nedan.
9. Nu kommer du att se vilka tider som driver mest besök från statusuppdateringar på LinkedIn. Om du bara vill se vilka dagar som är mest populära klickar du på krysset bredvid ”Timme”.
10. Om du vill se hur trafiken ser ut från andra källor så skapa bara nya segment som du sedan använder tillsammans med rapporten ”Veckodag och tid”.
Använd informationen som du får fram i dina rapporter för att bättre kunna avgöra när det lämpar sig bäst för ditt företag att göra era statusuppdateringar i olika kanaler.
Lycka till!