Kom igång med Social Selling del 2 av 6: Att skapa uppmärksamhet

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Kom igång med Social Selling del 2 av 6: Att skapa uppmärksamhet
uppmarksamhet

Grundläggande för all digital marknadsföring i sociala medier, och marknadsföring i allmänhet för den delen, är att skapa uppmärksamhet i relevanta målgrupper. Du behöver helt enkelt se till så att dina tänkta kunder vet om att du finns.

Det här avsnittet kommer att handla om hur du kan hitta och nå ut till dina potentiella kunder i sociala medier och digitala kanaler. Betrakta mina lösningar som exempel, då det finns flera andra sätt att marknadsföra sig på nätet än de som jag kommer att ge exempel på i det här inlägget.

Jag kommer att fokusera på kanalerna Google, Facebook och LinkedIn och återkomma till andra kanaler, exempelvis Twitter i framtida inlägg.

Att kartlägga din målgrupp med Google Adwords

Google är den webbplats som svenskarna besöker mest av alla sidor på hela Internet. Det finns alltså en mycket god anledning till att undersöka vilka möjligheter som Google erbjuder för att du ska kunna nå ut till din målgrupp.

Googles annonseringsverktyg kallas Google Adwords och erbjuder dig massor av olika sätt att annonsera på nätet. Google Adwords kan även vara användbart för dig som inte vill annonsera på nätet men som vill ta reda på vilka sökord som används för sökningar som är relaterade till din verksamhet. Exempelvis om du skriver en blogg där du vill inkludera sökord i dina rubriker, ingresser och text för att öka chansen att din blogg presenteras i sökresultaten i Google på dina önskade sökord.

Exempel: Så tar du reda på vad din målgrupp söker efter

Börja med att registrera ett gratis konto på Google Adwords. När du har gjort det och är inloggad i Google Adwords går du till fliken “Verktyg” och klickar sedan på “Sökordsplanerare”. Nu kommer Google Adwords att fråga dig vad du vill göra. Klicka på “Sök efter nya sökords- och annonsgruppsförslag”.

Låt oss anta att du arbetar i rekryteringsbranschen. Skriv in “rekrytering” och eventuell webbplatsadress och klicka på “Hämta förslag”.

Nu kommer Google Adwords att föreslå ett antal sökord som är relaterade till sökordet “rekrytering” och även visa för dig hur många sökningar som sker på de olika begreppen varje månad tillsammans med en del annan information.

Klicka på “Sökordsförslag” och sedan på “Hämta”. Exportera sökorden till ett Excel-ark, så kan du enkelt sortera de olika sökorden, exempelvis om du vill ha reda på vilka sökord som det sker flest sökningar på. Excel-arket kan du behålla och arbeta vidare med, exempelvis för att ta bort sökord som du inte tycker är relevanta för din verksamhet.

Att använda Google Adwords sökordsplanerare är ett utmärkt verktyg för att ta reda på vad din målgrupp använder för olika begrepp när de söker på Internet. Det kanske visar sig att din målgrupp söker på andra begrepp än vad ni kallar era produkter och tjänster?

Om du bestämmer dig för att annonsera genom Google Adwords så är det ett kapitel för sig som jag inte kommer att gå närmare in på i det här blogginlägget. Ta gärna kontakt med mig om ni behöver hjälp eller läs mer om hur du kommer igång på Google Adwords hemsida.

Att kartlägga din målgrupp på Facebook

Facebooks annonseringsverktyg erbjuder en av de bästa möjligheterna av alla plattformar för att rikta in din annonsering på just den målgruppen som du försöker att nå. Jag har exempelvis tidigare skrivit om Custom Audiences på Facebook som exempelvis möjliggör för dig att få dina befintliga kunder att ladda ner din app.

Facebooks annonseringsverktyg är så pass omfattande att jag inte kommer att gå djupare in på de olika annonstyperna i det här inlägget. Jag kommer istället att ge exempel på hur olika verksamheter kan välja att annonsera på Facebook för att nå ut till sin målgrupp.

Genom att använda dig av Facebooks annonseringsverktyg så kommer du att kunna se hur stor din potentiella räckvidd är utifrån de parametrarna som du anger utifrån vilken önskad målgrupp du har.

Lokal klädbutik
Om du driver en lokal klädbutik, exempelvis en butik i centrala Malmö med kläder för kvinnor mellan 45-65 år så erbjuder Facebooks annonseringsverktyg möjlighet att enbart rikta din annonsering till den här målgruppen. Det innebär att enbart kvinnor i Malmö i åldern 45-65 år kommer att se dina annonser – du riskerar alltså inte att betala pengar för dina annonser till personer som inte är potentiella kunder.

Stor bank med hundratusentals kunder
I ett tidigare inlägg så har jag skrivit om hur du kan använda Custom Audiences på Facebook för att få befintliga kunder att ladda ner din app. Det här kan exempelvis vara intressant för en stor bank som vill att deras kunder ska använda deras mobilapplikation. Genom Facebooks annonseringsverktyg kan banken välja att enbart rikta annonser för mobilapplikationen till personer som surfar på Facebook via en mobiltelefon som stöds och till personer som banken vet är kunder hos dem.

Du kan till och med utesluta att annonsen visas för kunder som du redan vet använder din applikation. Smart eller hur?

Litet företag som erbjuder tjänster inom webbutveckling
Låt oss säga att du är ett mindre företag i Göteborgstrakten som erbjuder tjänster inom webbutveckling, exempelvis att utveckla hemsidor. Då kan du genom Facebooks annonseringsverktyg välja att rikta in dina annonser till personer som har visat intresse för digital marknadsföring, social marknadsföring eller marknadsföring i allmänhet. Du kan välja att visa annonser för dessa personer i hela Sverige, eller så begränsar du urvalet till Göteborg med omnejd, i åldersgruppen t ex 25 år och uppåt.

Fotbollsförening som vill marknadsföra ett evenemang
Låt oss säga att du arbetar i en fotbollsförening som vill marknadsföra ett evenemang i Stockholm. Då kan du välja att rikta din annonsering mot personer i Stockholm, exempelvis i åldrarna 13-55 år, som är intresserade av fotboll.

Hur vet vi om de är intresserade av fotboll? Tänk på alla de sidor som du gillar på Facebook; musikartister, fotbollslag, fotbollsspelare, TV-program, komiker, etcetera. Detta är information som Facebook säljer vidare till de som väljer att annonsera på Facebook. I det här fallet kan vi välja att exempelvis annonsera mot alla i Stockholm mellan 13-55 år som gillar AIK Fotboll, Zlatan Ibrahimovic, Manchester United och Djurgårdens IF, för att nämna några exempel. Eftersom de gillar de här sidorna på Facebook så får vi anta att de är intresserade av fotboll.

Det här är bara en liten del av alla de annonseringsmöjligheter som Facebook erbjuder för att nå ut till dina målgrupper. Kontakta mig om du behöver hjälp eller läs vidare på Facebooks hemsida om hur du kommer igång med annonsering på Facebook.

Att kartlägga din målgrupp på LinkedIn

Användningen av Social Selling är förmodligen mest utbredd i det sociala yrkesnätverket LinkedIn. Här finns mycket goda möjligheter för dig att enkelt skapa nya affärskontakter och därigenom öka din försäljning.

Börja med att skapa en professionell profil på LinkedIn där det tydligt framgår det värde och den nytta som du kan bidra med till ditt nätverk. Lägg god tid på din profil och komplettera de delar som LinkedIn ber dig om.

Nästa steg är att se till så att din tänkta målgrupp finns i ditt nätverk. Om vi använder samma exempel som tidigare i det här inlägget och tänker oss att du arbetar inom rekryteringsbranschen så vill du förmodligen ha många chefer i ditt nätverk. Sök på “chef” och filtrera exempelvis utifrån den ort där din verksamhet finns. Nu presenterar LinkedIn ett antal personer som har ordet “chef” i sin titel.

Lägg till personerna som du vill bearbeta i ditt nätverk och glöm inte att det är oerhört viktigt att du skriver ett personligt meddelande till personerna som du lägger till. Förklara vem du är, varför du vill ha personen i ditt nätverk och var tydlig med vilket värde som du kan tillföra till dem genom att de har dig i sitt nätverk på LinkedIn. I det här fallet kan det exempelvis vara att du varje vecka delar med dig av intressanta artiklar om rekrytering och vad man bör tänka på som arbetsgivare.

Nästa steg: Att bearbeta ditt nätverk och att skapa förtroende

Nu kommer du att börja uppmärksamma potentiella kunder på att du finns men din Social Selling-strategi är fortfarande långt ifrån genomförd.

För att skapa förtroende för de som du genom ovanstående steg kommer att generera till dina sociala mediekanaler så behöver du en innehållsstrategi. Innehållsstrategi går ut på att du ,genom det innehåll och den kommunikation som du förmedlar via dina kanaler, visar för din målgrupp att du är kunnig, engagerad, påläst, uppdaterad och förstår kundernas behov och frågeställningar.

Innehållsstrategin ger svar på frågor som:
a) Vad ska jag publicera?
b) Hur ofta?
c) Vilka kanaler ska jag använda?
d) Vilka verktyg kan jag använda för att förenkla?
etcetera.

I nästa blogginlägg kommer jag att gå djupare kring dessa frågeställningar och tills dess hoppas jag att jag har gett dig lite inspiration till hur du kan öka din uppmärksamhet i sociala medier.

Lycka till!

Läs del 1 – Vad är Social selling?

 

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email