Så tar du fram en LinkedIn-strategi för ditt företag

En tredjedel av svenskarna använder LinkedIn och fler företag upptäcker fördelarna med att aktivera sig i kanalen. I den här artikeln bjuder vi på några tips kring hur du kan tänka kring din strategi i kanalen.

Hur kan företag använda LinkedIn?

Vi ska börja med att titta på de olika användningsområdena som finns på LinkedIn innan vi går in på hur du kan tänka kring strategin.

Det finns flera olika anledningar att använda LinkedIn som person och företag. Här är några exempel på hur andra använder LinkedIn:

  • För att nätverka och skapa nya kontakter
  • För att hitta personal
  • För att hitta potentiella kunder
  • För att nå ut med sina marknadsföringsbudskap
  • För att stärka sitt arbetsgivarvarumärke
  • För att få tips och inspiration
  • För att hålla kontakten med tidigare kollegor
  • För att stärka sitt personliga varumärke
  • För att hitta jobb

Detta betyder alltså att du har användning för LinkedIn oavsett var du befinner dig i karriären. Om du exempelvis är arbetssökande så kan du LinkedIn för att söka jobb. Om du redan har ett jobb, kan du använda kanalen för att stärka ditt personliga varumärke gentemot framtida potentiella arbetsgivare eller för att nätverka och skapa nya kontakter inom dina intresseområden.

Detta kan således innebära en fördel för företag om man lyckas engagera sina anställda att nätverka och skapa nya kontakter på LinkedIn oavsett vilken roll man har på företaget.

Sedan finns det några yrkesgrupper som i synnerhet har användning för funktionaliteten på LinkedIn.

  • Marknadsförare
  • Säljare
  • Rekryterare, rekryterande chefer och HR-personal
 
I den här artikeln lär du dig mer om hur du kan använda LinkedIn för marknadsföring, försäljning och rekrytering.

LinkedIn för marknadsföring

LinkedIn erbjuder i grova drag två sätt för företag att nå ut med sina budskap i kanalen:

  • Genom en företagssida som personer kan följa för att ta del av företagets uppdateringar.
  • Genom annonsering i LinkedIns annonsverktyg LinkedIn Ads.
 
Läs mer: 

LinkedIn för rekrytering

LinkedIn har under åren successivt utvecklat sitt erbjudande till företag och det område som idag står för störst omsättning är de olika rekryteringslösningar som finns.

LinkedIns annonsverktyg är unikt jämfört med exempelvis Facebook Ads då man på LinkedIn kan välja att rikta annonser till personer baserat på exempelvis deras titel eller bransch som de verkar inom.

Detta är i synnerhet intressant för B2B-företag då ni relativt enkelt kan ringa in er målgrupp med hjälp av annonsverktyget och säkerställa att ni spenderar er annonsbudget på en så relevant publik som möjligt.

Läs mer: 

LinkedIn Recruiter – så använder du verktyget för rekrytering (inkl. pris)

LinkedIn som rekryteringsverktyg – vad du behöver veta för att komma igång

Så kan din HR-avdelning använda LinkedIn

LinkedIn för försäljning

Med hjälp av social selling kan du engagera företagets säljare att använda LinkedIn på ett sätt som ökar sannolikheten för att de får kontakt med potentiella kunder.

Läs mer: 

E-bok: 68 sidor om social selling

Fem utvalda artiklar kring social selling för dig som försäljningschef

11 tips som får organisationen att arbeta bättre med Social selling

Hur kan du tänka strategiskt kring LinkedIn?

Innan du börjar arbeta med företagets närvaro på LinkedIn eller tar fram en strategi för sociala medier är det viktigt att ta fram svar på frågor som exempelvis:

  • Vad är syftet med vår närvaro i kanalen? Vad vill vi uppnå?
  • Vem är målgruppen?
  • Vad är vår innehållsstrategi? Hur ska vi kommunicera med målgruppen i kanalen?
  • Vilket resultat förväntar vi oss och hur kan vi mäta resultatet?
 
Vill du ha mer tips och inspiration kring LinkedIn? Hämta våra e-böcker nedan!

Lycka till!

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

E-bok om social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer