Så skapar du en företagssida på LinkedIn

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

I den här artikeln lär du dig hur du skapar en företagssida på LinkedIn. Med en företagssida på LinkedIn kan ditt företag kommunicera med er målgrupp, annonsera innehåll till exempelvis personer inom en viss bransch och yrkesnivå och era anställda kan ange att de arbetar på företaget i sin profil.

skapa företagssida linkedin

Så här gör du för att skapa en företagssida

1. Logga in på LinkedIn och klicka på ”Intressen” i menyn och klicka därefter på ”Företag”.

2. Tryck på knappen ”Skapa” en bit ner till höger på sidan som kommer upp.

3. Ange företagsnamnet och ange e-postadressen som du använder på företaget. Klicka i rutan ”Jag bekräftar att jag är en officiell representant…” och klicka på “Fortsätt”. Nu har du registrerat och skapat din sida.

Konfigurering av sidan

skapa företagssida på linkedin

I nästa steg ska du konfigurera din sida innan du publicerar den och gör den tillgänglig för allmänheten.

Gå in på ”Redigera” där du hittar informationen som du behöver lägga till för sidan. Notera att du kan skapa företagspresentationen på olika språk. Personer som använder LinkedIn på svenska kommer att se den svenska presentationen och personer som använder LinkedIn på engelska kommer att se din engelska version om du gör en sådan.

I rutan till höger anger du grundläggande information om företaget, t ex antal anställda, vilken typ av företagstyp det är, bransch och så vidare.

Längre ner kan du lägga till fler administratörer för sidan. Notera att du måste vara 1:a handskontakt med personer som du lägger till här.

100 LinkedIn-tips för företag

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

Bildmått för företagssidor på LinkedIn

Innan du publicerar din sida så ska du lägga till en omslagsbild, en profilbild och ange företagets ”specialistområden” som kommer att visas på företagssidan.

Rekommenderad bildstorlek för omslagsbilden i landskapsläge är 646×220 pixlar.

Rekommenderad bildstorlek för logotypen är 400×400 pixlar.

När du känner dig nöjd med inställningarna går du högst upp till höger och väljer ”Publicera” – klart! Nu är din sida tillgänglig för allmänheten och anställda kommer att kunna söka upp företaget och lägga till det i sin profil på sin nuvarande tjänst. En fördel med detta är att företagslogotypen kommer att synas i deras profiler och andra personer kan klicka in på företagets sida och börja följa er.

Behöver ditt företag ytterligare hjälp med LinkedIn, exempelvis utbildning eller hjälp med annonsering? Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er – via Skype eller på plats hos ditt företag.

Läs mer om LinkedIn

100 tips för att få ut mer av LinkedIn

Tre sätt som du kan använda LinkedIn för ökad försäljning

Den digitala utvecklingen ställer nya krav på ditt företag

Tre sätt att hitta kunder utanför ditt nätverk på LinkedIn

Fem okända mål som dina säljare inte följer upp

10 tips för att nå fler kunder i sociala medier

15-minuter daglig LinkedIn-rutin

Det enklaste sättet att öka din synlighet på LinkedIn

Se över ditt personliga varumärke på nätet

Tre konkreta tips för att öka din försäljning med LinkedIn

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar