LinkedIn som rekryteringsverktyg – vad du behöver veta för att komma igång

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

LinkedIn har länge använts som ett rekryteringsverktyg av flera rekryterare och headhunters och under den senaste tiden är det fler företag och HR-avdelningar som intresserar sig för hur de kan använda kanalen både för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke (“Employer Brand”) och hur de kan använda kanalen i rekryteringsprocesserna.

Det som gör LinkedIn intressant att använda som rekryteringsverktyg är såklart att 22 % av svenskarna finns på LinkedIn och en majoritet av dessa är utbildade och kvalificerade yrkespersoner. En annan aspekt som är mycket intressant är att många av dina företags anställda troligtvis finns på LinkedIn, och andra sociala nätverk, som gör att dessa relativt enkelt går att aktivera som varumärkesambassadörer för ditt företag.

I det här inlägget kommer vi att titta lite närmare på hur LinkedIn kan användas både för att stärka företagets arbetsgivarvarumärke och hur man kan använda kanalen i rekryteringsprocesserna.

Så kan LinkedIn användas som rekryteringsverktyg

När en ny användare kompletterar sin profil på LinkedIn så får de ange exempelvis i vilken bransch som de är verksamma, vilket företag de arbetar på och vilken titel som de har. Den här informationen tillhandahåller sedan LinkedIn till annonsörer, vilket gör att vi som företag kan nå specifika målgrupper med våra budskap, precis som på vilket annat socialt nätverk som helst, exempelvis Facebook.

Den här informationsinsamlingen som LinkedIn gör innebär emellertid att vi även kan söka efter väldigt specifika målgrupper genom LinkedIns sökfunktionalitet. Genom att leta upp personer som matchar profilen som vi letar efter så kan vi därefter ta kontakt med dem eller enkelt se gemensamma kontakter och få en introduktion till kandidaterna den vägen.

Den här funktionaliteten används av de flesta rekryteringsföretag men kan likväl användas av HR-personal och rekryterande chefer som vill ta en mer aktiv roll i rekryteringen. Funktionen “Avancerad sökning” är kostnadsfri och allt som krävs är ett LinkedIn-konto. Med Premium får du tillgång till några fler funktioner för att filtrera din sökning och göra den ännu mer specifik.

Läs även: Så kan din HR-avdelning använda LinkedIn

100 LinkedIn-tips för företag

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

Så kan LinkedIn användas för Employer Branding

I LinkedIns annonsverktyg kan man även nå ut med textannonser eller s.k. sponsrade inlägg till specifika målgrupper.

Genom att ringa in vilken målgrupp som vi vill attrahera till företaget under de kommande åren kan vi således bestämma vem vi ska rikta våra annonser till när vi tar fram exempelvis inlägg som vi vill ska nå ut till en viss målgrupp. När ni har tagit reda på vilken vår målgruppen är och hur ni kan nå ut till dem genom annonsverktyget på LinkedIn så behöver ni ta fram en innehållsstrategi för hur ni ska bearbeta dem.

Läs även: Fyra olika sätt att använda LinkedIn

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar