Så bygger proffsen varumärken på YouTube

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Gästbloggare: Joakim Lindhé, Yellow Kid 

Att företaget ska ha en egen Youtube-kanal är något som håller på att gå från ”kul-att-ha” till ”måste-ha”. Men vad ska man fylla den med?

youtube

Hero, Hub, Hygiene. Nej, termerna förklarar knappast sig själva, men när man väl satt sig in i synsättet, kan det vara en bra hjälp för att skapa en egen strategi.

För exemplets skull, tänk dig att ditt företag säljer trägolv.

Hygiene. Det här är kategorin för det mest nödvändiga och självklara innehållet. Alltså – här ska alla frågor besvaras som kunderna brukar ha om hur man lägger och sköter ett trägolv. Filmerna kan få en lång livslängd och kan med fördel utgöra grundstommen för er närvaro på Youtube.

Titta gärna på vad konkurrenterna gör. Vilka värden behöver ni tillföra i era how-to-filmer för att hemmafixaren ska välja just er?

Med denna strategi skapar man bra förutsättningar för att locka in nya potentiella kunder.

Hub. Är era kunder intresserade av produktnyheter och inredningstrender som är kopplade till trägolv? Den här kategorin omfattar olika typer av återkommande redaktionellt innehåll kring ämnet – något som liknar ett magasin eller TV-program. För att fungera, måste det vara underhållande/inspirerande.

Med Hub-tänket underhåller man de kunder man redan har.

Hero. Det här är filmerna som sticker ut i bruset. Filmerna som skakar om, skapar svallvågor och blir virala. Låt säga att ni engagerar Jean-Claude van Damme som i en påkostad video går ner i spagat mellan två staplar av ek-parkett – ja, då är det i Hero-kategorin man hamnar. Budgeten ska helst vara väl tilltagen. Ju snålare budget, desto större krav ställs på idén.

Hero-kategorin kan fånga in en ny publik som normalt sett inte skulle lockas till ditt varumärke.

Kolla gärna in den här fina infografiken som beskriver vad Hero, Hub och Hygiene handlar om.

Gästbloggare: Joakim Lindhé, producent och manusförfattare på Yellow Kid. Han föreläser, bloggar och utbildar också kring frågor som handlar om rör utvecklingen av rörlig bild på nätet.

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar