[Podcast #47] Så får du fler deltagare på företagets webbinarium med Facebook Ads

I det här blogginlägget kommer vi att förklara hur du kan marknadsföra företagets webbinarium med annonsering på Facebook. 

Använd Facebook Lead Ads

Facebook Lead Ads är en annonstyp på Facebook som framförallt har tre fördelar: 

  • Kunderna kommer att kunna anmäla sig till webbinariet direkt i annonsen istället för att behöva klicka sig vidare till en landningssida.
  • Du kan koppla ditt formulär direkt till ditt CRM eller ditt e-postverktyg för att slippa manuell hantering. Med ett tredjepartsverktyg som Zapier kan du även koppla samman exempelvis Facebook Lead Ads med GoToWebinar.
  • Det kräver ingen implementering av konverteringsspårning utan Facebook optimerar annonserna och försöker visa dem för personer som med högre sannolikhet kommer att skicka formuläret i annonsen.

Det är dessutom enkelt för dig att se hur många som har fyllt i formuläret och anmält sig till webbinariet eftersom det är detta Facebook kommer att rapportera som resultat i rapportkolumnerna.

Så här gör du för att konfigurera Facebook Lead Ads:

  1. Gå till din Facebook-sida. 
  2. Klicka på ”Publiceringsverktyg” i vänsterkolumnen.
  3. Skrolla ner en bit och klicka på ”Leadskonfiguration” för att koppla ihop Facebook Lead Ads med ditt CRM eller e-postverktyg. Följ instruktionerna. 
  4. Klicka på ”Formulärbibliotek” och sedan ”Skapa” för att skapa ett formulär. När du har skapat formuläret kommer du sedan att kunna välja detta i Ads Manager i samband med att du skapar din kampanj. 
  5. När kampanjen aktiveras och personer anmäler sig kommer du att få upp en ny flik på din sida som heter ”Leadcenter” där du kommer att se personerna som fyller i formuläret.

Rikta din kampanj till relevanta målgrupper i Ads Manager

När du har konfigurerat Facebook Lead Ads och skapat ditt formulär är det dags att skapa själva kampanjen i Facebook Ads Manager. 

Här ska du då välja alternativet ”Leadgenerering”. 

Konfigurationen sker sedan ungefär som vanligt som för en kampanj där du har trafik eller konverteringar som mål förutom att du då kommer att behöva välja ditt formulär när du skapar annonsen.

Påbörja din marknadsföring ca 1 månad innan webbinariet. Det möjliggör för löpande A/B-testning och inledningsvis kan du exempelvis starta med att testa olika annonstexter: en kort, en mellanlång och en riktigt lång annonstext.

Här är några målgrupper som vi föreslår att du testar för ditt webbinarium: 

Retargeting-målgrupper,  exempelvis webbplatsbesökare eller personer som har interagerat med er Facebook-sida. 

Personer som tidigare har gjort någon annan typ av konvertering på din webbplats (exempelvis anmält sig till ett fysiskt evenemang, gjort ett köp, förfrågan, laddat ner en broschyr eller liknande). Det förutsätter att ni har konverteringsspårning sedan tidigare. 

Look-a-likes på ovanstående. 

Look-a-likes på personer som redan har anmält sig till webbinariet. Börja med 1 % och bygg successivt på förutsatt att  ni tycker att kostnaden per anmälning är OK.

Intressebaserade målgrupper som riktar sig till personer med intresse för det aktuella ämnet på webbinariet.

Facebook Lead Ads är således intressant även för B2B då Facebooks annonsverktyg möjliggör att nå retargeting- och look-a-like-målgrupper.

Lycka till!

få nästa artikel till din inkorg

Varje vecka skickar vi artiklar, podcasts och nyheter som hjälper dig att fördjupa din kunskap och hålla dig uppdaterad kring digital marknadsföring. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy. Du kan välja att avprenumerera när som helst. Avsändare är Nivide AB, Hyllie Stationstorg 31, Malmö.

Om författaren

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD, konsult och utbildningsledare på Nivide. Här på bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som digitala strategier, sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Lyssna på mig i podden "Digital kommunikation med Johan Åberg".
DELA INLÄGGET
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Kostnadsfri e-postkurs

Lär dig mer om fem områden som du behöver arbeta med för att lyckas med företagets digitala annonsering.

E-bok: Social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

E-bok: Sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

Vill du ha mer tips och inspiration?

Gå med i Digital Conversion Academy så får du allt vårt kostnadsfria material som artiklar, e-böcker och våra e-kurser skickade direkt till din inkorg utan kostnad.

tjänster

För dig som vill ha hjälp att hantera företagets digitala annonsering.

kurser

För dig som vill hantera företagets annonsering och marknadsföring på egen hand.

om nivide

Läs mer om hur det är att arbeta med oss.

Så hjälper vi dig

Vi startar upp och optimerar er annonsering i Google och sociala medier, utbildar dig som vill sköta företagets annonsering på egen hand eller ger rådgivning kring hur ni kan förbättra er befintliga annonsering. 

Nyfiken?

Vill du veta mer om hur du kan förbättra företagets digitala annonsering? Här har vi samlat tips, inspiration och resurser som hjälper dig på vägen.