Så får du fler kunder att öppna dina e-postutskick

Om du arbetar med e-postmarknadsföring och vill få fler att öppna ditt nyhetsbrev så är det här ett av de enklaste sätten att göra det. De flesta verktyg för e-postmarknadsföring har dessutom en inbyggd funktionalitet för att automatisera processen.

Skapa olika versioner av ditt nyhetsbrev

Börja med att skapa två olika versioner av ditt nyhetsbrev. Innehållet är detsamma men ämnesraden skiljer sig åt mellan de olika versionerna.

Skicka ut dina testutskick till en liten grupp mottagare

Principen är att sedan ta en liten del av din totala e-postmottagarlista och skicka ut version 1 till hälften av den här listan och version 2 till den resterande hälften.

Låt det gå några dagar, eller en vecka, och jämför sedan resultaten mellan version 1 och version 2. Vilken version hade högst öppningsfrekvens (det vill säga vilken ämnesrad fungerade bäst)?

Skicka ut nyhetsbrevet som fungerade bäst till resterande mottagare

Om vi då ser att version 2 hade högst öppningsfrekvens så väljer vi att skicka ut denna versionen till resten av personerna i vår stora e-postlista – det vill säga majoriteten av mottagarna som inte fick något av testutskicken.

Det här är ett enkelt sätt att exempelvis testa olika ämnesrader mot din riktiga målgrupp. Du kan även applicera samma princip på ditt innehåll för att exempelvis jämföra olika knappar eller länkar som hänvisar till din hemsida.

Lycka till!

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Mer tips och inspiration

Fler blogginlägg

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer