Så kommer ditt företag igång med annonsering på TikTok

TikTok har fullkomligt exploderat i populäritet under det senaste året. I den här artikeln beskriver vi vad du behöver göra som företag för att kunna annonsera på TikTok.

För att börja använda TikTok-annonser så behöver du börja med att skapa ett TikTok Business Center-konto. 

Ett TiKTok Business Center-konto fungerar som Metas och LinkedIns motsvarighet (Business Manager) och är ett paraplykonto där du samlar dina olika resurser hos TikTok; exempelvis pixlar och annonskonton. 

Du behöver även en företagsprofil (mer information om du hur skapar detta längre ner i artikeln).

Skapa ett TikTok Business Center-konto

Gör så här för att komma igång: 

  1. Gå till https://business.tiktok.com och klicka på ”Get started”. 
  2. Följ instruktionerna för att skapa ett Business Center-konto.

När du har skapat ett Business Center-konto och loggar in så ser det ut så här:

Administrera ditt Business Center-konto

För dig som använder Meta Business Manager så kommer du att känna dig hemma i TikToks motsvarighet. 

I menyn ”Members” kan du lägga till eventuella kollegor som ska ha tillgång till kontot. Om ni samarbetar med en extern byrå, som exempelvis ska hantera er annonsering, behöver du lägga till dem under ”Partners”. Det förutsätter att de också har ett Business Center-konto.

Skapa ett annonskonto (Advertiser account)

Nu kan du fortsätta till att skapa ett annonskonto.

Innan du påbörjar denna processen så behöver du ta fram ett registreringsbevis för ditt företag som du laddar upp under processen. Detta kan exempelvis vara företagets registreringsbevis som du kan begära ut från Bolagsverket.

  1. Klicka på fliken ”Advertiser account” i menyn ”Assets” och välj ”Create new”.
  2. Fyll i grundläggande uppgifter såsom företagsnamn etc. 
  3. Gå vidare till steg 2. Du blir nu ombedd att fylla i företagets organisationsnummer, VAT-nr samt att ladda upp registreringsbeviset.
  4. Slutför registreringen av annonskontot. Klart!

(VAT-nr är företagets organisationsnummer med SE i början samt 01 i slutet minus bindestrecket. T ex: SEXXXXXXXX01)

När du har slutfört det här steget behöver du vänta tills ditt annonskonto blir godkänt. Du kommer inte att kunna lägga till betalningsinformation innan TikTok har godkänt ditt annonskonto.

Räkna med att vänta ca ett dygn innan ditt annonskonto blir godkänt.

 

Skapa och lägg till TikToks pixel på din webbplats

Under tiden du väntar på att TikTok ska godkänna ditt annonskonto kan du skapa och lägga till pixeln på din webbplats. Pixeln används för att exempelvis kunna göra retargeting-annonsering och för att spåra viktiga händelser som du vill att kunderna utför på din webbplats.

  1. Gå in i Business Center-kontot och klicka på ”Advertiser accounts”. Välj annonskontot och klicka på knappen ”Ads Manager” så att du kommer in i TikTok Ads Manager.
  2. Klicka på ”Assets” i menyn och välj ”Events”.
  3. Klicka på ”Manage” under rubriken ”Web Events”.
  4. Klicka på ”Create pixel” och välj ”TikTok pixel” och ge den ett namn. Klicka på Next. 
  5. Välj hur du vill installera pixeln. 
  6. Välj ”Manually Install Pixel Code” eller ”Partner Platforms” beroende på om du använder någon av de plattformar som stöds.
  7. Om du väljer ”Manually Install Pixel Code” väljer du ”Event Builder” i nästa steg.
  8. Du kan nu kopiera ut koden och själv lägga in den i sidhuvudet (mellan <head></head> i webbplatsens kod eller skicka koden till din webbyrå och be dem att lägga in den.
  9. När koden är inlagd fortsätt genom att klicka på ”Next”.
  10. I sista steget ska du konfigurera mål som du vill mäta på webbplatsen, exempelvis en tack-sida: 

Klicka på ”Complete setup” när du är klar.

Innan du kan se data för din pixel behöver du aktivera 2-stegsverifiering. 

Klicka på ”Verify identity”. Skriv in ditt telefonnummer och klicka på ”Send code”. Skriv in numret som du får via SMS och klicka på ”Confirm”. Klart.

Lägg till betalningsinformation

När du har fått ett meddelande om att ditt annonskonto är godkänt så fortsätter du med följande:

Gå tillbaka till ditt Business Center-konto och klicka på ”Finance” i menyn. 

Välj alternativet ”Finance Manager” och klicka på ”Update access settings”.

När du har gjort dina val klickar du på ”Payment”. Kontrollera så att det står att ditt annonskonto är godkänt (Det ska stå ”Approved” under kolumnen ”Account status”).

Nu kan du lägga till ditt kredikort genom att klicka på länken ”Link payment method”. Välj om du vill använda ett kreditkort eller ditt PayPal-konto och följ instruktionerna.

 

Skapa en företagsprofil

Om du inte redan har en användare för ditt företag på TikTok så behöver du skapa detta. 

Ladda ner TikTok-appen till din telefon. Skapa därefter ett nytt konto. 

När du har skapat ditt konto så behöver du ändra ditt konto från en personlig användare till en företagsprofil. 

Gå in i appen, klicka vidare till ”Profil”, sedan ”Inställningar och sekretess”. Klicka på ”Konto” och klicka sedan på ”Växla till företagskonto”.

Lägg till din företagsprofil i ditt Business Center-konto

Därefter ska du lägga till din företagsprofil i ditt Business Center-konto. Gå till Business Center och klicka på ”TikTok accounts” under rubriken ”Assets”. 

Klicka på ”Request access”. Ticka för respektive val. Nu får du fram en QR-kod. Öppna appen på din telefon, välj ”Vänner” och klicka på lägg till (uppe i vänstra hörnet), klicka på QR-ikonen och scanna koden. Bekräfta kopplingen genom att klicka ”Auktorisera”. Nu kommer du att se att företagsprofilen är tillagd under rubriken ”TikTok accounts” i ditt Business Center-konto.

Skapa din första kampanj

När du är klar med föregående steg så är ditt annonskonto klart att användas.

Du kan nu gå in under ”Advertiser accounts”, välja ditt annonskonto och sedan klicka på knappen ”Ads Manager”. 

Du kommer nu in i annonshanteraren och klickar sedan på ”Create an ad” för att skapa din första kampanj. Följ instruktionerna.

Rekommenderade format och storlekar

I TikToks officiella dokumentation hittar du rekommenderade format och storlekar för videoannonser.

Gå till dokumentationen

Lycka till!

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

Prenumerera på nya artiklar

Gör som över 4000 andra marknadsförare och få våra artiklar med tips och inspiration kring digital marknadsföring direkt till din inkorg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer