Ska vi lägga ut hanteringen av företagets digitala annonsering?

Det finns för- och nackdelar med att hantera företagets digitala annonsering på egen hand och det finns för- och nackdelar med att lägga ut den externt.

I den här artikeln ger Nivides VD och strateg Johan Åberg sin syn på när det kan lämpa sig bra att hantera den internt kontra när det lämpar sig bra att lägga ut den på en extern samarbetspartner/byrå.

I veckan som gick hade jag en diskussion med en marknadschef på ett större bolag kring hurvida de skulle behålla hanteringen av sin annonsering inhouse eller om de gjorde bättre i att lägga ut den på en extern samarbetspartner. 

Jag menar att det finns för- och nackdelar med båda alternativen och vilket som är rätt val för ditt företag beror på lite olika saker som jag tänkte gå igenom i den här artikeln.

Min generella uppfattning är att de flesta företag gör rätt i att lägga ut hanteringen av sin annonsering av framförallt tre anledningar: 

  • En byrå eller konsult som är specialist på digital annonsering kan med största sannolikhet skapa ett bättre resultat. 
  • Det frigör tid som du kan spendera på andra arbetsuppgifter.
  • Det sker regelbundet förändringar och uppdateringar i annonsverktygen och kring de regelverk som gäller vilket kan vara svårt för någon som inte arbetar dagligen med dessa verktyg att hålla sig uppdaterad kring.
Det finns emellertid tillfällen när det lämpar sig bättre att hantera annonseringen på egen hand.

När passar det bra att hantera annonseringen på egen hand?

Företag som behöver begränsa sina kostnader eller mindre företag som helt enkelt inte har råd att lägga ut hanteringen av sin annonsering bör hantera den på egen hand. 

Det är då viktigt att man försäkrar sig om att man har rätt kunskap om annonsverktygen då det annars finns en uppenbar risk att man gör många av de misstag som vi ser att många företag gör. 

Fördelen blir att man sparar in på arvodet som man annars hade betalat till en extern part men som snabbt kan förvandlas till en kostnad om man inte gör rätt.

Att hantera annonseringen på egen hand tycker jag även är relevant för företag där de digitala kanalerna driver en så pass stor del av affären och där man har möjlighet att anställa en Performance Marketing Specialist.  

Det vill säga en person vars primära arbetsuppgift är att driva resultat genom kanaler som exempelvis Google Ads och Meta Ads Manager.

Det här är i synnerhet relevant för större e-handlare eller större bolag som driver majoriteten av sin affär genom de digitala kanalerna.

Här kan en extern samarbetspartner snarare fungera som bollplank men att man driver arbetet framåt på egen hand.

När passar det bättre att lägga ut hanteringen på en extern byrå?

För företag som har råd med att betala från 5000 kr och uppåt för att få hjälp att hantera sin annonsering så är det generellt en bra idé. 

I synnerhet för bolag som har en marknadsavdelning om 5-10 personer med olika ansvarsområden men där någon egentligen inte arbetar enbart med digital annonsering. 

På många marknadsavdelningar finns en eller flera personer som har ett brett ansvar för företagets marknadsföring eller för ett specifikt område (exempelvis en Brand Manager). 

Dessa personer har ofta (jag vet, det finns naturligtvis undantag) ingen specialistkompetens inom digital annonsering då de ofta har en bredare marknadsföringskompetens som lämpar sig väl i en koordinerande roll. 

Det vi ofta ser i denna typen av bolag, där man har valt att hantera annonseringen på egen hand, är att den blir eftersatt på grund av bristande kompetens och att man inte lägger tillräckligt med tid på detta eftersom man helt enkelt har flera andra arbetsuppgifter. 

Resonemanget är ofta att man vill spara in kostnaden. Jag vill ställa det här i ett annat ljus och menar att det på sikt kostar mer att inte göra rätt än att spara in på det arvode som en digital byrå hade tagit ut för att hantera det här arbetet. 

Låt mig ta ett konkret exempel: 

Ett företag inom livsmedelsbranschen har en person anställd med digitalt ansvar. Bolaget har en historik där den här positionen har bytts ut mot en annan person ungefär var 2-3 år. Deras ambition är att hantera annonseringen på egen hand. 

Det som jag ser händer här är att den person som kommer in i den här positionen och som inte har expertkunskap kring digital annonsering kommer att göra ett mediokert arbete med annonseringen på grund av bristande kunskap och brist på tid.

Ett bättre alternativ för det här bolaget, som har resurserna att klara av det ekonomiskt, hade varit att lägga ut hanteringen på en extern samarbetspartner för att få bättre resultat och för att få kontinuitet i arbetet oavsett vilken personalomsättning som man har. 

Hur ska vi resonera om vi har dålig erfarenhet av byråsamarbete?

Vissa företag väljer att hantera annonseringen på egen hand efter att de tidigare haft samarbeten som inte har fallit väl ut av olika anledningar. 

Här tycker jag det är fortsatt viktigt att ställa sig frågan kring vilken av ovanstående kategorier som man faller inom – har vi tillräcklig kompetens internt och har vi tillräckligt med tid för att ägna våra annonskonton den uppmärksamhet som de behöver? 

Det kan finnas olika anledningar till att samarbetet inte har fungerat eller att resultatet har uteblivit. 

Det är dock viktigt att poängtera att det finns många seriösa och duktiga byråer där ute men samtidigt så förstår jag att det kan vara svårt att förstå varför man ska välja en aktör framför en annan. 

Vi har tidigare tagit fram innehåll som är avsett för dig som är VD eller marknadschef för att hjälpa dig att välja rätt samarbetspartner: 

Checklista vid val av ny samarbetspartner för digital annonsering

Podcast #123: Vad ska du tänka på när du väljer byrå för Google Ads?

Vi har även tagit fram innehåll som kan hjälpa dig att utvärdera eller förbättra samarbetet med din nuvarande byrå: 

Podcast #138: Så utvärderar du företagets digitala samarbetspartners

10 frågor att ställa till din byrå för att förbättra er digitala annonsering

Sammanfattning

Det finns för- och nackdelar med att lägga ut hanteringen av företagets digitala annonsering.

Företag som har möjlighet att anställa en Performance Marketing Specialist kan behålla hanteringen inhouse och företag som behöver begränsa sina kostnader kan hantera annonseringen på egen hand. 

Det är dock viktigt att de personer som får ansvaret att göra detta har rätt kompetens, annars kan man gå i fällan att tro att man sparar in pengar medan i själva verket förlorar man pengar på att man gör fel. 

Företag som sitter med en eller flera personer på marknadsavdelningen som har ett brett ansvarsområde och där man har råd att lägga ut hanteringen externt gör i de flesta fall rätt i att göra detta. 

Då frigör man tid från medarbetarna att fokusera på andra arbetsuppgifter (digital annonsering tillhör sällan deras kärnuppgifter) samtidigt som man försäkrar sig om att annonseringen blir hanterad av specialister.

Boka kostnadsfri rådgivning

Jag erbjuder kostnadsfri rådgivning kring digital annonsering för VD och marknadschef på bolag som köper in byråtjänster för minst 100 000 kr per år. 

Det finns ett fåtal lediga tider under de kommande veckorna så boka din tid innan de tar slut.

Lycka till med företagets annonsering!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka rådgivning

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer