10 frågor att ställa till din byrå för att förbättra er digitala annonsering

Vi bjuder på inspiration för hur du kan förbättra samarbetet och dialogen med din digitala byrå i syfte att förbättra resultatet av er digitala annonsering.

Här är tio frågor som du kan ställa till din digitala byrå som sköter er annonsering i Google och sociala medier.

1. Hur kan vi förbättra konverteringsgraden?

Många företag ägnar mycket tid åt trafikdrivande aktiviteter men har inget kontinuerligt förbättringsarbete gällande konverteringsoptimering.

Syftet med ett kontinuerligt förbättringsarbete kring konverteringsoptimering är att ta till vara på en större del av trafiken som kommer från era annonser. 

En duktig digital samarbetspartner ska kunna identifiera förbättringspotential på era landningssidor och i utcheckningsprocessen.

Överväg även att använda verktyg som exempelvis kan A/B-testa innehåll på era sidor. Går konverteringsgraden upp om ni exempelvis använder en annan rubrik eller andra bilder på era landningssidor?

2. Vilka informativa sökord använder våra kunder?

Det här kommer att ge er underlag till ert contentarbete och även förbättra webbplatsens SEO. Det ger även er insyn i vilka frågeställningar som kunderna har kring era expertområden.

Många företag gör misstaget att exponera annonser med sina produkter och tjänster i Google när kunden egentligen letar efter information. Därigenom finns det risk att ni spenderar mycket pengar på trafik som inte kommer att konvertera eftersom ni helt enkelt inte möter behovet som kunden har.

När ni gör en sökordsanalys kan det därför vara en bra idé att dela in den i två kategorier. Kommersiella sökord som visar de sökord som kunderna använder när de letar efter er produkt eller tjänst och informativa sökord som visar sökord de använder när de letar efter information.

Bonustips: Med verktyg som ChatGPT kommer behovet av ”Top of Funnel”-information att minska, exempelvis frågor som börjar med ”Vad är…?”. Fokusera därför er content kring innehåll som påvisar er kompetens och som passar bättre ”Middle of funnel” eller ”Bottom of funnel” i kundens köpresa. 

Exempel på sådant innehåll kan vara att bidra med er kunskap kring frågor som dyker upp när kunden står inför ett köp av er produkt/tjänst. Undvik generiska råd som en AI-chatt kan ta fram åt kunden.

3. Behöver vi se över vår konverteringsspårning?

Finns det anledning att implementera nya konverteringar i takt med att förändringar sker på er webbplats? När såg vi senast över vilka konverteringar som mäts och används för optimering i annonsplattformarna?

Denna fråga kan i synnerhet vara intressant att ställa till en ny samarbetspartner även om ni har konverteringsspårning implementerad sedan tidigare. 

Många företag har implementerat spårning för de huvudsakliga målen som de vill att kunderna genomför på webbplatsen (köp, förfrågningar) men har missat att implementera så kallade mikrokonverteringar. 

Mikrokonverteringar kan exempelvis handla om videovisningar, nedladdningar av broschyrer och liknande som kan ge byrån ytterligare insikt i hur olika annonser och sökord presterar.

4. Vilken kompetens behöver vi internt?

Säkerställ att dina medarbetare har grundläggande kompetens kring annonsplattformarna och olika begrepp för att kunna ställa rätt frågor.

5. Vilka aktiviteter kan vi komplettera med?

Många företag använder inte en mix av olika aktiviteter och kanaler vilket kan göra att de inte nyttjar sin fulla potential. 

Företag A är duktiga på att producera mycket content men marknadsför inte det så effektivt som möjligt i sociala medier som innebär att man inte sätter materialet framför ögonen på rätt kunder. 

Företag B är duktiga på annonsering i sociala medier men har ingen strategi för hur de ska förvalta trafiken som drivs till webbplatsen.

Företag C är duktiga på att ta fram ”lead magnets” till sin webbplats men saknar ett kontinuerligt förbättringsarbete för att förbättra sin konvertering.

En duktig digital strateg/byrå ska snabbt kunna hitta förbättringspotential för hur ni kan få ännu bättre resultat av er digitala närvaro.

6. Vad fungerar bra?

Hur kan vi göra det ännu bättre? Här kan finnas potential att exempelvis driva fler konverteringar med förhållandevis enkla optimeringar.

Fokusera arbetet kring de 20 % av aktiviteterna/kampanjerna som genererar 80 % av resultatet. Ta en titt i era annonskonton så kommer du att se att (ungefär) 20 % av kampanjerna eller annonserna genererar 80 % av resultatet. 

Den person som hanterar era kampanjer och annonskonton ska snabbt kunna se dessa mönster för att inte riskera att onödig tid läggs på att optimera saker som har liten påverkan på resultatet.

7. Vad fungerar mindre bra?

Det är röd varningsflagg på en byrå som alltid rapporterar att allt är guld och gröna skogar eftersom det sällan är att ALLT fungerar bra.

Säkerställ att er byrå kontinuerligt håller er uppdaterade om vad som inte fungerar bra – och framförallt – ha en ödmjuk dialog om hur ni ska förbättra det tillsammans.

Om byrån har som uppdrag att hantera era annonser men exempelvis inte uppdrag att förbättra er webbplats är det viktigt att ni och/eller er webbyrå är beredda att ta tag i punkt #1 ovan (konverteringsoptimering).

En enkel början vad gäller annonsering i Google är att försäkra er om att samtliga annonser leder till så relevanta landningssidor som möjligt. Matchar landningssidans rubrik sökordet som kunden använder på ett logiskt sätt? Matchar innehållet den intention som kunden har när de använder ett visst sökord?

8. Finns det tekniska förbättringar som vi kan göra på vår webbplats?

Det här är också en aktivitet som många marknadsavdelningar inte ägnar någon tid. Ta vara på trafiken genom att exempelvis inte låta era sidor ta för lång tid att ladda.

Det kan även finnas anledning att kontinuerligt försäkra er om att era sidor och hela processen fungerar i mobilt läge. När testade du själv er webbplats och exempelvis hela utcheckningsprocessen i olika mobila enheter och format? 

9. Bör vi justera vår annonsbudget?

Annonsbudgeten ska följa lönsamheten. Om annonseringen genererar ett lönsamt resultat – öka den successivt. Låt den inte ligga kvar på samma nivå av vana och slentrian och förvänta er att er annonsering plötsligt ska generera ett helt annat resultat.

Reflektera inte bara över den totala annonsbudgeten för en specifik kanal, exempelvis Google Ads, utan ställ frågan för respektive kampanj. 

Det vill säga om det finns en kampanj i Google Adssom har en mycket bra ROAS så kan ni öka budgeten successivt medan andra kampanjer som inte går lika bra kanske ligger kvar på samma nivå, får sänkt budget eller pausas om de underpresterar.

10. Finns det något som vi bör förbereda oss på?

Exempelvis utvecklingen mot bredare och mer automatiserade målgruppsinriktningar i sociala medier eller fler lagkrav kring konverteringsspårning och tredjepartcookies som kommer att påverka uppföljningen.

Ta hjälp av er digitala samarbetspartner för att hålla er uppdaterade kring vad som händer i branschen.

Vi skriver exempelvis regelbundet om nyheter kring digital annonsering.

Är ni inte helt nöjda med er nuvarande byrå?

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer