Tre konkreta tips för att öka din försäljning med LinkedIn

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Marknadsföring och försäljning inom B2B håller på att förändras och det har skrivits mycket bra inlägg om ämnet den senaste tiden.

Fredrik Steinholtz skriver på sin blogg “… det låter kanske lite märkligt men du kommer att sälja mer genom att sluta sälja. Genom att lära människor saker, dela din kunskap och expertis så kommer du bygga förtroende.”

Oliver Lopez skriver “If you on the other hand use all the buzzwords of the last two years to your advantage (content, thought leader and expert in your industry), you most likely will succeed. But only if you do it the right way. Using content (and content can be online as well as offline), and using great content is the key to success as the seller.”

Jag är övertygad om att det är så här som B2B-företag kan dra nytta av och använda sociala medier för att öka sin försäljning. Genom att kontinuerligt bearbeta potentiella kunder genom en strategisk innehållsmarknadsföring så bygger man förtroende, utbildar och intresserar kunderna.

Genom att prata mindre om sina egna produkter och istället arbeta som en resurs som tillhandahåller kunden relevant, intressant och användbar information utifrån deras perspektiv så skapas en helt annan relation. Förutsättningarna inför det första kundbesöket blir helt annorlunda och det kalla samtalet blir ett varmt samtal.

Tre konkreta tips för att öka försäljningen genom sociala medier

Dessa tre steg är en process – det går alltså inte att enbart arbeta med ett av stegen utan de bildar en helhet tillsammans. Glöm inte att Social Selling är en långsiktig bearbetning av potentiella kunder vilket kräver tålamod och en konstant närvaro i sociala medier för att lyckas.

1. Exponera din profil till relevanta målgrupper

Förmedla det värde och den nytta som du kan tillföra dina målgrupper genom din rubrik på LinkedIn. Utveckla ditt erbjudande i din Sammanfattning.

Exponera sedan din profil till relevanta målgrupper genom att använda avancerad sökning på LinkedIn. Besök därefter profiler som du bedömer som relevanta. Lägg regelbundet till personer i ditt nätverk. Du vet aldrig vem som kan vara en potentiell kund eller som kan ha kontakter i sitt nätverk som behöver dina tjänster eller produkter. Ett stort nätverk ökar dessutom chansen att ditt innehåll får spridning.

Innan du gör detta så se till att ha en riktigt bra profil. Använd Linkedins inbyggda funktionalitet.

hämta vår e-bok med tips och inspiration kring social selling

Vi har samlat våra mest lästa artiklar kring social selling och skapat en unik samling på 68 sidor med tips och inspiration för hur du kan hitta fler kunder med hjälp av LinkedIn.

2. Publicera innehåll regelbundet

Med innehåll menas 1) Länkar till andra webbplatser 2) Egna blogginlägg.

Börja med ett i veckan. Eller två. Vad du känner för. Bara för att komma igång.

Fokusera på att dela innehåll som är relevant, intressant och användbart för din målgrupp. Publicera dina inlägg som statusuppdateringar och även som inlägg i grupper där din målgrupp finns för att sprida ditt innehåll bland 2:a och 3:e-handskontakter.

3. Hänvisa dina potentiella kunder till andra platser

Hänvisa dina profilbesökare till andra plattformar: Få dem att besöka din hemsida (placera din webbadress i din rubrik) eller lägg till en Call to Action i din profil. Få dem att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev så att du kan fortsätta bearbeta dem med intressant, relevant och användbar information.

Arbeta aktivt med att upprepa ovanstående steg och du kommer successivt att etablera ett förtroende hos potentiella kunder.

Lycka till!

Johan Åberg

Prenumerera på fler blogginlägg genom att följa mig på LinkedIn eller prenumerera här.

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email