Tre sätt att använda Google Analytics för att utvärdera din digitala annonsering

prenumerera på nya artiklar

Tips och inspiration för dig som arbetar med digital kommunikation. Vi skickar ca 3-4 artiklar om sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du vår sekretesspolicy.

I den här artikeln förklarar vi hur du kan använda statistikverktyget Google Analytics för att förbättra din annonsering i kanaler som Facebook, LinkedIn och Google.  Om ditt företag inte följer upp er annonsering i sociala medier och andra digitala kanaler och utvärderar hur olika kanaler presterar finns det stor risk för att ni spenderar massor av pengar på annonsering som inte ger något resultat. För att få maximal effekt av företagets digitala annonsering är det också viktigt att förstå hur olika annonsmetoder används beroende på var kunden befinner sig i köpprocessen och inte enbart förlita sig på exempelvis sökordsannonsering.

Mät målen på din webbplats

Att mäta de målsättningar som finns på din webbplats, s.k. spårningskonvertering, är grunden i din analys.

Spårningskonvertering ger dig möjlighet att utvärdera dina digitala marknadsaktiviteter. I ovanstående exempel kan du utläsa att Google (organisk trafik och betald trafik) står för nästan 80 % av målen. Det är således en viktig kanal att fokusera på i exemplet ovan.

Utvärdera trafik från olika enheter

Den mobila trafiken fortsätter generellt att öka men tenderar i många fall vara av sämre kvalitet än trafik från vanliga datorer. Använd vyn under Förvärv -> Mobilt. Den röda rutan visar konverteringsgraden, dvs. förhållandet mellan antal besök och antal konverteringar. Denna vyn ger sidägaren i det här exemplet informationen att besökare från vanliga datorer konverterar oftare än de som besöker webbplatsen från en mobil enhet. I det här exemplet är det ett problem för sidägaren eftersom det sker fler besök från mobila enheter (50 %) än från datorer (36 %). Slutsatsen av ovanstående information är att ägaren behöver underlätta för de mobila besökarna att genomföra ett köp. Samtidigt bör sidägaren prioritera trafik från datorer, då det är högre sannolikhet att dessa gör ett köp, exempelvis genom att justera bud för mobila enheter i Google AdWords.

Utvärdera olika kanaler per enhetskategori

För att få en bättre uppfattning om kvaliteten på trafiken från olika kanaler efter enheter kan ni använda vyn under Förvärv -> All trafik och använda sekundär dimension ”enhetskategori”. Välj kanal genom att använda sökfunktionen och ange exempelvis ”Facebook” eller ”LinkedIn”. I det här exemplet används ingen konverteringsspårning men informationen berättar för oss att kvaliteten från mobil trafik från Facebook är betydligt sämre än trafik från datorer. Sidägaren kan använda informationen för att utesluta mobil trafik när de annonserar på Facebook och fokusera på trafik med högre sannolikhet att spendera mer tid på webbplatsen. Kom ihåg att Facebooks funktion ”marknadsför inlägg” använder samtliga tillgängliga placeringsalternativ och att du behöver skapa annonsen manuellt för att kunna utesluta mobila enheter. Lycka till!

10 begrepp som du måste ha koll på i google analytics

Vi har valt ut 10 viktiga begrepp i Google Analytics.

Om författaren

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD, konsult och utbildningsledare på Nivide. Här på bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som digitala strategier, sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Lyssna på mig i podden "Digital kommunikation med Johan Åberg".
DELA INLÄGGET
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Vill du ha ett kostnadsfritt förslag?

Vill du ha ett kostnadsfritt förslag eller mer information om hur vi kan hjälpa ditt företag med frågor som dessa? Skriv till oss på kontakt@nivide.se så återkommer vi inom en arbetsdag för att boka in ett kort telefonsamtal där vi kan förstå ditt behov bättre. 

Liknande artiklar