Tre tips för effektiv Content Marketing

Att skriva en företagsblogg innebär en mängd olika fördelar för ditt företag som i slutändan kommer att innebära fler kunder.

Men att kontinuerligt hålla en företagsblogg uppdaterad med innehåll som känns användbart, relevant och intressant för din målgrupp kan vara tidskrävande.

Här tipsar vi om tre metoder som effektiviserar arbetet med er företagsblogg.

1. Planera ert innehåll

”Hemligheten” med att hålla en företagsblogg kontinuerligt uppdaterad är att hela tiden ha tillgång till en uppsjö av bloggidéer. Det innebär att du hela tiden behöver göra en anteckning när du får en ny idé. Det gör att du hela tiden har tillgång till ett bibliotek med olika uppslag när du ska skriva dina blogginlägg.

Använd ett verktyg som Trello för att organisera ditt arbete. Trello finns även tillgänglig för smartphones – som gör att du enkelt kan skriva ner en idé i din mobiltelefon. Använd olika kolumner för att organisera vilken fas som ditt nya blogginlägg befinner sig i.

2. Skriv ostört

Eliminera alla distraktioner när du ska skriva ditt blogginlägg. Istället för att skriva ditt blogginlägg i Word eller direkt i ditt CMS-verktyg så kan du använda verktyg som exempelvis OmmWriter som öppnar ett tomt blad i helskärmsläge, tillsammans med behagligt knappljud och lugn musik i bakgrunden. Det minimierar risken att du klickar till andra fönster och du kan enbart fokusera på texten som du har framför dig.

3. Distribuera innehållet till rätt målgrupp

Med förinställda målgrupper för din annonsering på Facebook kan du snabbt se till så att dina målgrupper blir exponerade för ditt nya blogginlägg.

Med Anpassade målgrupper kan du exempelvis läsa in din e-postlista, befintliga kunder eller webbplatsbesökare för att sedan spara dessa som en målgrupp. När du publicerar en länk till ditt inlägg på Facebook kan du välja ”Marknadsför inlägg” och sedan bara välja din sparade målgrupp. Snabbt och enkelt!

vanliga misstag vid annonsering på facebook och instagram

Undvik de vanligaste misstagen när du annonserar på Meta.

Publicerat av:

Bild av Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

De vanligaste misstagen vid annonsering i Google och sociala medier

Hämta vårt kostnadsfria material som synliggör de vanligaste misstagen på Meta, LinkedIn och Google Ads.

Fler artiklar och poddavsnitt

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer