Att skriva en företagsblogg innebär en mängd olika fördelar för ditt företag som i slutändan kommer att innebära fler kunder.
Men att kontinuerligt hålla en företagsblogg uppdaterad med innehåll som känns användbart, relevant och intressant för din målgrupp kan vara tidskrävande.
Här tipsar vi om tre metoder som effektiviserar arbetet med er företagsblogg.
1. Planera ert innehåll
”Hemligheten” med att hålla en företagsblogg kontinuerligt uppdaterad är att hela tiden ha tillgång till en uppsjö av bloggidéer. Det innebär att du hela tiden behöver göra en anteckning när du får en ny idé. Det gör att du hela tiden har tillgång till ett bibliotek med olika uppslag när du ska skriva dina blogginlägg.
Använd ett verktyg som Trello för att organisera ditt arbete. Trello finns även tillgänglig för smartphones – som gör att du enkelt kan skriva ner en idé i din mobiltelefon. Använd olika kolumner för att organisera vilken fas som ditt nya blogginlägg befinner sig i.
2. Skriv ostört
Eliminera alla distraktioner när du ska skriva ditt blogginlägg. Istället för att skriva ditt blogginlägg i Word eller direkt i ditt CMS-verktyg så kan du använda verktyg som exempelvis OmmWriter som öppnar ett tomt blad i helskärmsläge, tillsammans med behagligt knappljud och lugn musik i bakgrunden. Det minimierar risken att du klickar till andra fönster och du kan enbart fokusera på texten som du har framför dig.
3. Distribuera innehållet till rätt målgrupp
Med förinställda målgrupper för din annonsering på Facebook kan du snabbt se till så att dina målgrupper blir exponerade för ditt nya blogginlägg.
Med Anpassade målgrupper kan du exempelvis läsa in din e-postlista, befintliga kunder eller webbplatsbesökare för att sedan spara dessa som en målgrupp. När du publicerar en länk till ditt inlägg på Facebook kan du välja ”Marknadsför inlägg” och sedan bara välja din sparade målgrupp. Snabbt och enkelt!