Undvik det här misstaget när du tar fram en ny webbplats

Missa inte nästa artikel

Vi skickar ca 3-4 artiklar med tips, inspiration och insikter kring ämnen som sociala medier, sökmarknadsföring och digital strategi varje månad. Vi skickar ingen reklam för våra tjänster och du kan välja att avprenumerera när som helst. När du blir prenumerant godkänner du även vår sekretesspolicy. Välkommen som prenumerant!

Vi ser många exempel på företag som har tagit fram en ny webbplats och inte funderat igenom hur webbsidan ska fungera tillsammans med Google.

undvik-det-har-misstaget

Det enklaste sättet för ditt företag att få mer relevant trafikt till er webbplats är att exponeras på relevanta sökningar i Google, genom att exempelvis arbeta med sökmotoroptimering eller Google Adwords.

För att synas på relevanta sökningar krävs det emellertid ett innehåll på er webbplats som matchar vad kunderna letar efter i Google. Om ni inte har innehållet på er webbplats eller om ni inte har optimerat det på rätt sätt så blir det svårare att synas när det sker sökningar på relevanta begrepp.

Om ditt företag annonserar med Google Adwords, eller har tankar på att göra det, är det också en fördel att kunderna som klickar på era annonser hamnar på sidor som handlar om ämnet som de har letat efter och inte hamnar exempelvis på er startsida.

Ett vanligt misstag är att företag tar fram en ny webbplats som inte är sökmotoroptimerad eller där man utformat webbplatsens innehåll efter sin annonsering i Google Adwords. Involvera därför någon som är duktig på sökmotoroptimering och Google Adwords redan när er webbplats tas fram. Vilka sökord och sökfraser använder era kunder? Utforma strukturen och innehållet på era webbsidor därefter.

Exempel

Om ditt företag exempelvis bedriver en italiensk restaurang i Malmö så är exempelvis sökningen ”italiensk restaurang malmö” relevant för er att synas på. Men för att åstadkomma detta krävs det att ni har en sida som handlar om ämnet. Det räcker alltså inte att ha sidorna ”Boka bord”, ”Meny”, ”Hitta hit” och så vidare.

Skapa således en sida som ni kallar ”Italiensk restaurang i Malmö” och placera den i toppmenyn. Optimera sedan sidan med det man kallar ”On-page” SEO och kontrollera exempelvis:

  • Finns sökordet i webbadressen? T ex minrestaurang.se/italiensk-restaurang-malmo/
  • Finns sökordet i huvudrubriken på sidan?
  • Finns det tillräckligt mycket innehåll som hjälper besökaren på sidan? T ex meny, öppetttider, vägbeskrivning och så vidare.

Kontakta oss om du behöver ytterligare hjälp

Det räcker emellertid inte att optimera innehållet på er webbsida för att synas högt i sökresultaten om konkurrensen är tuff. Länkar från relevanta sidor, och s.k. auktoritära sidor, kommer att vara avgörande för hur högt ni placeras i sökresultaten. Detta är ett kapitel i sig och något som vi får återkomma till i ett senare blogginlägg.

Är du osäker på hur du kan arbeta med sökmotoroptimering när du tar fram en ny webbplats? Kontakta oss så berättar vi mer.

Lycka till!

Johan Åberg
Johan Åberg
Jag är VD och konsult på Nivide och brinner för att hjälpa och inspirera sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt. På bloggen ger jag tips och inspiration kring ämnen som bland annat sökmarknadsföring, social selling och content marketing. Välkommen att kontakta mig på johan.aberg@nivide.se.
INTRESSANT? DELA GÄRNA MED VÄNNER.
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email

Relaterade artiklar